دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱ آبان ماه سالروز درگذشت سردار اسعد بختیاری
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکم آبان برابر با سالروز درگذشت يكي از فاتحان تهران به نام سردار اسعد بختياري، بزرگمردي كه پايتخت را از چنگال استبداد محمدعلي‌شاه رهانيد. سردار اسعد در كنار اين اقدام ماندگار، تاليفاتي نيز دارد كه نام او را براي هميشه در تاريخ زنده نگاه مي‌دارد

سالروز درگذشت سردار اسعد بختیاری

سردار اسعد در یکم آبان ۱۲۹۶ هـ.ش/ ۲۳ اکتبر ۱۹۱۷ میلادی (وبه روایتی ۱۴ محرم ۱۳۳۶) در حالیکه از هر دو چشم نابینا و به دلیل بیماری زمین گیر شده بود درگذشت. جنازه‌اش از طرف دولت با تشریفات رسمی و احترام نظامی در حالی که جسد وی روی توپ حمل می‌شد تشیع گردید. ابتدا قرار بود در صحن کاخش در جونقان تدفین گردد، اما بنا به دلایل سیاسی پیکر سردار اسعد به اصفهان منتقل گردید و با احترام و شکوه خاصی در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

علیقلی خان ایلخانی بزرگمردی بود كه پايتخت را از چنگال استبداد محمدعلی شاه رهانيد. سردار اسعد در كنار اين اقدام ماندگار، تاليفاتی نيز دارد كه نام او را برای هميشه در تاريخ زنده نگاه می دارد.

سردار اسعد بختياری را با ماجرای غرورآميز فتح تهران می شناسيم. روزی كه نيروهای مجاهد و آزاديخواه بختياری و گيلانی وارد پايتخت شدند تا آتش استبداد را كه محمدعلی شاه برافروخته بود، خاموش كنند و فصلی نو در تاريخ اين ديار كهن بگشايند.

divider

اگر می خواهید سردار اسعد بختیاری را بیشتر بشناسید و با رشادت ها و جانفشانی های این سردار مشروطی خواه آشنا شوید برروی لینک زیر کلیک کنید

زندگینامه سردار اسعد بختیاری از کودکی تا مشروطه

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits