دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خروج نيروهاي شكست خورده امريكا از سومالي در شرق افريقا (1994م)
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خروج نيروهاي شكست خورده امريكا از سومالي

خروج نیروهای شکست خورده امریکا از سومالی در شرق افریقا (1994م)به دنبال سرنگوني دولت محمد زيادباره ديكتاتور وابسته كشور سومالي توسط گروه‏هاي مخالف در سال 1991م، نيروهاي امريكايى به بهانه پايان دادن به شورش‏هاي سومالي و در واقع براي روي كار آوردن دولتي دست نشانده، در دسامبر 1992م وارد اين كشور شدند.

در حالي كه گروه‏هاي فاتح در مورد تشكيل يك دولت ائتلافي به توافق نرسيده و اين خود منجر به جنگ داخلي شده بود، حضور سربازان امريكايى در قالب نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل نيز با مقاومت نيروهاي سوماليايى مواجه گرديد. استدلال وزارت دفاع امريكا موسوم به پنتاگون و سازمان جاسوسي اين كشور، سيا، اين بود كه در مدت زمان كوتاهي، حكومت مطلوب امريكا را بر سومالي حاكم خواهند ساخت. اما شبه نظاميان سومالي عليه نيروهاي نظامي امريكا وارد جنگ شدند. و اين درگيري‏ها، خسارات بيشتري به كشور وارد آورد. از آن طرف، اشغال‏گران امريكايى در طول اشغال نظامي سومالي و مبارزه با مردم و نيروهاي شبه نظامي اين كشور، متحمل تلفات زيادي شدند كه اين امر با مخالفت افكار عمومي امريكا مواجه گرديد و در نتيجه كنگره امريكا از كاخ سفيد خواست تا ارتش امريكا را از سومالي خارج كند.

سرانجام بيل كلينتون، رئيس جمهور وقت ايالات متحده، در تاريخ 25 مارس 1994م، فرمان خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور افريقايي را صادر كرد و امريكا بدون به دست آوردن نتيجه مطلوب، با ذلت خاك سومالي را ترك نمود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits