دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آغاز حكومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه

آغاز حکومت سلسله بوربون‏ها در فرانسه (1589م)در تاريخ بيست و پنجم مارس 1589م و هم‏زمان با به قدرت رسيدن هانري چهارم، حكومت سلسله بوربون‏ها در كشور فرانسه آغاز شد.

بوربون‏ها يكي از خاندان‏هاي مقتدر و نيرومند اروپايى بود كه در برخي از كشورهاي اروپا نظير اسپانيا، فرانسه و... حكمراني كردند. نام اين خاندان از قلعه بوربون در فرانسه اخذ شده است. مؤسس اين خاندان، روبر، پسر لويى چهارم بود. دو قرن پس از وي، اين خاندان در نيمه قرن شانزدهم ميلادي بار ديگر احيا شد و هانري چهارم به تخت پادشاهي نشست. هانري چهارم، خود، پروتستان مذهب بود، ولي براي سلطنت بر كشوري كه اكثريت مردم آن كاتوليك بودند، مذهب كاتوليك را پذيرفت و در سال 1594م تاج گذاري كرد. با اين حال، وي آزادي و امنيت پروتستان‏ها را نيز تامين كرد و نام نيكي در تاريخ فرانسه از خود بر جاي گذاشت.

دوران سلطنت برخي از سلاطين بوربون، بسيار طولاني بود به طوري كه تنها نوه هانري چهارم با عنوان لويى چهاردهم و پس از وي، لويى پانزدهم، مجموعاً بيش از 130 سال از طول دوران دويست ساله حكومت بوربون‏ها را به خود اختصاص دادند. آخرين پادشاه اين سلسله لويي شانزدهم بود كه در جريان انقلاب فرانسه در 21 ژانويه سال 1793م، اعدام شد. با اعدام لويي شانزدهم، پادشاهي بوربون‏ها در فرانسه خاتمه يافت و جمهوري اول فرانسه شكل گرفت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits