دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خرید آلاسکا از روسیه
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید آلاسکا از روسیه

قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل‌1867 به تصویب سنای آمریکا رسید و 3روز بعد (12 آوریل) پس از امضای رئیس‌جمهوری خرید آلاسکا از روسیهآمریکا قطعی شد.

طبق این قرارداد، آلاسکا- مهاجرنشین روسیه در شمال قاره آمریکا- به مبلغ 7میلیون و 200هزار دلار خریداری شد. «ویلیام سیوارد» وزیرامور خارجه وقت آمریکا برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرده بود.سیوارد- جمهوریخواه- به سناتور‌های متنفذ گفته بود که با این معامله، پای روس‌ها که در شمال کالیفرنیا مهاجرنشین ایجاد کرده‌اند، از قاره آمریکا قطع خواهد شد و از آنجا که بومیان قاره آمریکا (سرخپوستان) از سیبری مهاجرت کرده‌اند، اگر روس‌ها در اینجا بمانند به سرخپوستان کمک نظامی خواهند رساند و به‌تدریج مدعی همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپای غربی را متجاوز اعلام خواهند کرد که دردسر بزرگی خواهدبود.

آلاسکا که کانادا آن را از خاک اصلی ایالات متحده جدا کرده است اینک یکی از ایالات پنجاه‌گانه این کشور است و علاوه بر منابع زیرزمینی ازجمله نفت و جاذبه‌های توریستی و صنعت ماهیگیری دارای اهمیت استراتژیک ویژه است و کشور ایالات متحده را در همسایگی روسیه و چین و نزدیک به ژاپن قرار داده است.

روس‌های ناسیونالیست هنوز از فکر پس گرفتن آلاسکا بیرون نرفته‌اند و عمل تزار را مغایر اختیارات یک رئیس کشور می‌دانند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits