دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وقوع زمين لرزه شديد موسوم به سونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا (2004م)
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقوع زمين لرزه شديد موسوم به سونامي

هزاره سوّم ميلادي گرچه با حوادث كوچك و بزرگ آغاز شد، با اين حال چهارمين سال آغازين آن با زلزله ‏اي بزرگ به پايان سوناميرسيد. در 26 دسامبر سال 2004 م زمين لرزه ‏اي وسيع، بخش‏هاي گسترده ‏اي از منطقه آسياي جنوب شرقي را فرا گرفت.

در اين زلزله كه قدرت آن، 8/9 در مقياس ريشتر اعلام شد، كشورهاي اندونزي، سريلانكا، تايلند، مالزي، هند، مالديو و سنگاپور به لرزه درآمدند. اين زلزله در حالي صورت گرفت كه زمين لرزه‏ هاي قبل و بعد از آن بر وسعت ويراني و تلفات مي‏افزود.

با اين حال، خسارات ناشي از اين حادثه كه از عمق آب‏هاي منطقه برخاسته بود، بيشتر به سبب به راه افتادن موج‏هاي ويران‏گري موسوم به سونامي بود كه همه چيز را طعمه خود مي‏ساخت.

شدت اين امواج سهم‏گين در اقيانوس هند تا منتهي اليه غرب آن اثر گذاشت به نحوي كه در شمال كشور افريقايي سومالي نيز تلفاتي بر جاي گذاشت.

در همين رابطه كارشناسان، ضمن اعلام قعر اقيانوس هند به عنوان كانون زمين لرزه، تصريح نمودند كه اگر تمامي اين حادثه در لايه ‏هاي خشكي و سطحي زمين روي مي‏داد، فاجعه ‏اي به مراتب گسترده‏ تر به وقوع مي‏پيوست.

در جريان اين حادثه عظيم، بيش از 200 هزار نفر كشته، افزون بر نيم ميليون نفر مجروح و ميليون‏ها نفر آواره شدند. هم‏چنين ميلياردها دلار خسارت وارد آمد.

در پي اين حادثه، بيماري‏هاي گوناگون و نيز گرسنگي، مردم منطقه را فرا گرفت و ورود ذراتي هم‏چون شن و ماسه به ريه ‏ها بر تعداد تلفات مي‏افزود.

شدت اين زمين لرزه به اندازه‏ اي بود كه محققان زمين‏ شناسي اعلام كردند محور چرخش زمين 5 تا 6 سانتي‏متر جابه ‏جا شده است.

در اين حال، بيشتر كشورهاي جهان براي كمك به آسيب ديدگان اعلام آمادگي كردند و در اين ميان كشور امريكا نيز به بهانه ارسال كمك‏هاي سخاوت‏مندانه، چند ناو جنگي و تعدادي از نظاميان خود را در اين مناطق مستقر نمود.

چندي بعد سازمان ملل به صورت رسمي اعلام كرد، كمك‏هاي اعلام شده امريكا، صورت عمل به خود نگرفته است. از سوي ديگر، كمك‏هاي ارسالي رژيم صهيونيستي نيز از سوي برخي كشورهاي منطقه از جمله سريلانكا رد شد.

مسئله ديگري كه در اين ميان توجه خبرگزاري‏هاي جهان را به خود جلب نمود، سالم ماندن مساجد متعددي در اين مناطق بود، در حالي كه كليه بناهاي اطراف بر اثر امواج ناشي از زلزله از بين رفته و به كلي ويران شده بودند.

گستردگي اين فاجعه كه از آن به سونامي يا تسونامي ياد مي‏شود و وقوع آن در روزهاي پاياني سال موجب گرديد تا مراسم آغاز سال نو مسيحي (2005 م( با گرامي‏داشت ياد قربانيان اين فاجعه برگزار گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits