دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ اکتبر زادروز زین‌العابدین عبدالکلام دانشمند و رئیس جمهور هندی
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام (A. P. J. Abdul Kalam)که بیشتر با نام دکتر عبدالکلام شناخته می‌شد، دانشمند و مدیر هندی بود که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در مقام ریاست جمهوری هند خدمت کرد

ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام در رامسوارام در ایالت تامیل نادو متولد و بزرگ شده او دانش‌آموخته فیزیک در کالج سن‌جوزف در تریچیپالی و مهندسی هوافضا در مؤسسه فناوری مدرس در چنای بود.

پیش از دوران ریاست جمهوری، به عنوان مهندس هوافضا با سازمان تحقیقات و توسعه دفاع و سازمان تحقیقات فضای هند همکاری می‌کرد. کلام به خاطر کارهایش در توسعه فناوری توسعه موشک بالستیک و سکوی پرتاب به عنوان مرد موشکی هند شناخته می‌شود.

وی در زمینه‌های سازماندهی، فناوری و سیاسی آزمایش هسته‌ای پکران-۲ هند در سال ۱۹۹۸ نقشی اساسی ایفا کرد که اولین آزمایش هسته‌ای هند پس از آزمایش بوسه بودا در ۱۹۷۴ بود. اما برخی کارشناسان علمی کلام را مردی خوانده‌اند که هیچ تسلطی بر فیزیک هسته‌ای ندارد اما کارهای هومی جی. بابا و ویکرام سرابهای را به انجام رسانیده.

در سال ۲۰۰۲ کلام که توسط دو حزب سیاسی بزرگ هند یعنی حزب کنگره هند و حزب مردم هند حمایت می‌شد با شکست دادن لکشمی سگل به عنوان رئیس جمهور هند برگزیده شد.

زادروز ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام دانشمند و مدیر هندو، رئیس جمهور هند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷

طرز تفکر عبدالکلام در مورد پیشرفت کشورش

عبدالکلام عقیده داشت در گذشته ی دور، جنگ ها بر سر مسئله ی غذا و سرپناه بود سپس مسائل دینی و عقیدتی دلایل اصلی جنگ افروزی ها شد و امروزه دعوا بر سر برتری های اقتصادی و تکنولوژیکی است که قدرت سیاسی و کنترل جهان را به دنبال دارد.

او می گفت : کشوری مانند هند با جمعیت یک میلیاردی چگونه می تواند به حیات خودش ادامه دهد؟ و پاسخ می داد: جز تقویت تکنولوژیکی هیچ گزینه ی دیگری نمی تواند برایش مطرح باشد.

عبدالکلام امیدوار بود هند در سال 2020 میلادی به جمع کشورهای توسعه یافته بپیوندد.

وی دلبستگی ویژه ای نسبت به کودکان داشت و کتاب 'ذهن مشتعل' را در پاسخ به کودکی که از وی پرسیده بود 'دشمن ما کیست؟' و کلام گفته بود 'فقر'، به رشته ی تحریر درآورد.

زادروز ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام دانشمند و مدیر هندو، رئیس جمهور هند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷

درگذشت ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام

دکتر 'ابوبکر زین العابدین عبدالکلام' ، 27 جولای 2015 میلادی مصادف با دوشنبه 5 مرداد 1394 در سن 83 سالگی و در حالی که مشغول سخنرانی بود درگذشت و ملت هند هفت روز عزای عمومی در اندوه از دست دادن وی اعلام کرده است.

زادروز ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام دانشمند و مدیر هندو، رئیس جمهور هند از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits