دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور ماه روز جهانی صلح نامیده شد

دلایل نامگذاری روز جهانی صلح چه بود؟از چه سالی شروع شد؟

چرا 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور ماه روز جهانی صلح نامیده شد
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
30 شهریور مصادف با ۲۱ سپتامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی صلح نام گرفته است. انگیزه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل از نام‌گذاری این روز به این عنوان، ترویج صلح در میان ملتهای مختلف جهان بوده‌است.

انگیزه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل از نام‌گذاری این روز به عنوان روز جهانی صلح ترویج صلح در میان ملتهای مختلف جهان بود. در اعلامیه‌ی این مجمع آمده است.

این روز باید رسماً به این عنوان نامیده و جشن گرفته شود. از این روز باید برای مراقبت از ایده‌ی صلح و تقویت آن چه در درون کشورها و اقوام مختلف و چه در میان آنها بهره گرفت.

سازمان ملل تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی و عامه‌ی مردم را در این روز به صلح و آرامش دعوت می‌کند. این روز روز آتش‌بس جهانی نیز نام گرفته است.

چرا 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور ماه روز جهانی صلح نامیده شد

دلایل نامگذاری روز جهانی صلح چه بود ؟

سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام کرده‌ است. این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شد. در گذشته و بر اساس قطعنامه ۳۶/۶۷ به تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۸۱ سومین سه‌شنبه سپتامبر، روز بازگشایی جلسات عادی مجمع عمومی به عنوان روز جهانی صلح انتخاب شده بود.

صُلح در ادبیات قدیم پارسی از جهت لغوی به ‌معنای آشتی و نیز در مقابل حرب و جنگ آمده است. در دوران معاصر، مفهوم صلح گسترش یافته و با تفکرهای شرق آسیایی و اسلامی و تفکرات مسیحی که صلح درونی را معرفی کرده‌اند، آمیخته شده‌است.

در این مفهوم صلح شرایطی آرام، بی‌دغدغه و خالی از تشویش، کشمکش و ستیز است. صلح، یک آرمان جهانی تلقی می‌شود. صلح یک مفهوم مطلق نیست و می‌تواند بسته به دیدگاه دینی و فرهنگی تعریف متفاوتی داشته باشد؛ به همین ترتیب از جنبه‌های مختلفی می‌توان صلح را مطالعه کرد؛ شامل مسائل مربوط به جنگ، خلع سلاح و کنترل تسلیحات نظامی و سایر موضوعات.

با این وجود، غلبه بر آرامش و جهانی عاری از خشونت وجنگ وخونریزی است.32 سال پیش در چنین روزی، 21 سپتامبر 1981( 30 شهریور 1361)، همزمان با بازگشایی جلسه عمومی سازمان ملل متحد به عنوان ” روز جهانی صلح” برگزیده شد.

مردم و زنان و کودکان شایسته آرامش و برخورداری از صلح و عدالت جهانی و پرهیز از هرگونه بی احترامی، بی مهری و خشونت و تحقق مدارای ملی و جهانی در این رابطه بوده و کشورها و دولتها باید نسبت به نقض حقوق آنها و نقض صلح آنان پاسخگو بوده و کشورهای منطقه ای و جهانی باید در راستای اعمال متخلفانه بین المللی خویش، پذیرای مسئولیت بین المللی دولتهای مربوطه خویش و پاسخ به افکار عمومی ملی و جهانی باشند.

ظهور و بروز صلح جهانی، مبتنی بر حُسن نیت، مدارا و احترام به حقوق و منافع متقابل دولتها و ملت ها در چهارچوب منشور ملل متحد، قوانین و الزامات حقوقی و بین المللی و حقوق بشری و نیز اجماع نظر دولتها و کشورها در جهت نهادین کردنِ صلح جهانی و پرهیز از انحصار طلبی ها و افراطی خواهی های بلاوجه و غیرمسئولانه و احترام به صلح پایدار جهانی است، والا؛ ماحصل صحبت؛ تکرار مکررات خواهد بود…!!!

چرا 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور ماه روز جهانی صلح نامیده شد

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits