دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آغاز بناي شهر اسكندريه توسط اسكندر مقدوني در مصر (333 سال قبل از ميلاد)
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آغاز بناي شهر اسكندريه توسط اسكندر مقدوني

اسکندريه، شهر بندري مهم و دومين شهر بزرگ مصر است. نام اين شهر از نام اسکندر مقدوني گرفته شده است که پس از اسكندريه فتوحاتش، دستور ساخت اين شهر را داده بود.

اسکندريه، در دوره‌ بطلميوسيان پايتخت بود و بزرگ‌ترين شهر جهان يوناني شناخته مي‌شد. امروزه جمعيت اين شهر ۳،۵ تا ۵ ميليون نفر است و دومين شهر بزرگ مصر و هم‌چنين پنجمين بندر بزرگ آن به‌شمار مي‌آيد.

کتابخانه‌ اسکندريه نيز از کتابخانه‌هاي معروف جهان مي‌باشد. علاوه بر اين‌ها، اسکندريه به‌خاطر لوله‌هاي گاز و نفتي که از سوئز به آن ارتباط دارد منطقه‌ صنعتي مهمي به‌شمار مي‌رود.

• مصر کشوري است در شمال خاوري قاره آفريقا و شبه جزيره سينا نيز که در قاره آسيا قرار گرفته بخشي از قلمرو اين کشور است. مصر در جنوب درياي مديترانه و غرب درياي سرخ قرار داشته و از غرب با ليبي و از جنوب با سودان همسايه است. اين کشور از سوي شبه جزيره سينا با رژيم صهيونيستي و نوار غزه در فلسطين مرز زميني دارد.

مصر يکي از پرجمعيت‌ترين کشورهاي آفريقايي و خاورميانه است که بيش‌تر جمعيت حدود ۷۵ ميليون نفري آن در کنار رود نيل زندگي مي‌کنند. کرانه‌هاي رود نيل منطقه‌اي است که ۴۰ هزار کيلومتر مربع يعني حدود يک بيست و پنجم اين سرزمين عمدتاً بياباني را تشکيل مي‌دهد.

حدود نيمي از جمعيت اين کشور شهرنشين هستند که بيش‌تر آنان در دو شهر بزرگ قاهره و اسکندريه و حومه آن‌ها زندگي مي‌کنند.

مصر از ديدگاه سياسي و فرهنگي يکي از مهم‌ترين کشورها در جهان عرب و خاورميانه ‌است و دانشگاه الازهر نيز به‌عنوان يکي از مهم‌ترين مراکز مذهبي جهان اسلام در اين کشور قرار دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits