دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز ملي و استقلال بوليوي از استعمار اسپانيا (1825م)
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روز ملي و استقلال بوليوي از استعمار اسپانيا

كشور جمهوري بوليوي با 1/098/581 كيلومتر مربع وسعت در قاره امريكاي جنوبي و در همسايگي كشورهاي پرو، شيلي، استقلال بوليوي آرژانتين، پاراگوئه و برزيل واقع شده است.

جمعيت اين كشور بيش از 8 ميليون نفر است كه بيشتر از نژاد سرخ و اكثراً كاتوليك مذهبند. لاپاز پايتخت و واحد پول آن بوليويانو مي‏باشد. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت بوليوي تا سال 2025م بيش از 13 ميليون نفر خواهد بود.

روز ملي و استقلال بوليوي از استعمار اسپانيا (1825م)

مردم بوليوي به 3 زبان رسمي اسپانيايى، كچوآ و آيمارا صحبت مي‏كنند، البته ساير زبان‏هاي بومي نيز رايج است. از شهرهاي مهم بوليوي، سانتاكروز، ال آلتو و سوكره است. استعمار اسپانيا بر اين سرزمين از سال 1538م آغاز شد و پس از نزديك به سه قرن، در سال 1809 به همت سيمون بوليوار آزادي خواه معروف، انقلاب بر ضدّ اسپانيا آغاز شد و تا سال 1824 انقلابيون بر نواحي وسيعي از مستعمرات اسپانيا در اين قاره مسلط شدند.

سرزمين بوليوي در نهايت در ششم اوت 1825م به طور كامل مستقل شد و به پاس تلاش سيمون بوليوار، نام اين كشور را بوليوي نهادند.

كشور بوليوي به كشور هزار كودتا معروف است و طي 60 سال بيش از 190 كودتا در آن صورت گرفته است. نظام سياسي حاكم بر بوليوي چند حزبي با دو مجلس قانون‏گزاري جمهوري است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits