دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز استقلال كشور افريقايي بوركينا فاسو از استعمار فرانسه (1960م)
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روز استقلال كشور افريقايي بوركينا فاسو

بوركينافاسو، از قرن يازدهم ميلادي محل شكل ‏گيري دولت‏هاي سلطنتي و مقتدري بود كه توسط اقوام بومي موجوديت مي‏يافتند.استقلال بوركينا فاسو دولت‏هايى كه با فراز و نشيب تا قرن بيستم به حكومت خود ادامه دادند.

آنچه باعث شد تا دولت‏هاي اروپايى و به ويژه فرانسه، بر اين منطقه تسلط يابند، جنگ‏هاي محلي و اختلافات داخلي ميان دولت‏هاي منطقه بود. سلطه فرانسه بر اين منطقه، به ويژه در حد فاصل سال‏هاي 1896 تا 1904 م به قتل ‏عام مردم بومي، كشتار حيوانات، آتش زدن خانه ‏هاي مردم و سرانجام مهاجرت به كشورهاي همسايه منجر گرديد.

با اين حال كشور بوركينافاسو از اواسط قرن نوزدهم ميلادي به طور كلي تحت سلطه فرانسه قرار گرفت و مستعمره اين كشور گرديد. در نهايت، بوركينافاسو كه قبلاً ولتاي عُليا خوانده مي‏شد، در سال 1958م با اعلام نظام جمهوري، به خودمختاريِ داخلي دست يافت اما در عضويت جامعه فرانسه باقي ماند.

دو سال بعد، در پنجم اوت 1960م بوركينافاسو استقلال كامل يافت و به عضويت سازمان ملل پذيرفته شد. در سال 1984 نيز نام اين كشور، رسماً از ولتاي عليا به بوركينافاسو تغيير يافت. كشور بوركينافاسو با بيش از 274 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب قاره افريقا و در همسايگي كشورهاي مالي، ساحل عاج، غنا، توگو، بنين و نيجر واقع است.

جمعيت آن نزديك به 12 ميليون نفر بوده كه اكثريت آنان پيرو آيين مقدس اسلام هستند و به زبان رسمي فرانسوي صحبت مي‏كنند. ملّيت مردم بوركينافاسو از قبايل بومي افريقا و نژاد آنها سياه است. پيش ‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور افريقايى تا سال 2025 بيش از 23 ميليون نفر خواهد بود.

پايتخت بوركينافاسو، واگادوگو نام دارد و بوبوديولاسو، كودوگو و بانفورا از شهرهاي مهم آن است. واحد پول بوركينافاسو، فرانك سي.اف.آ و نوع حكومت آن جمهوري است. يازدهم دسامبر روز اعلام جمهوري در بوركينافاسو به عنوان روز ملي اين كشور نام‏گذاري شده است. (ر.ك: 11 دسامبر)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits