انشا پیرامون موضوع روز قدس چه روزی است ؟

۱,۸۷۷
۸
۰
چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴
آخرین جمعه ماه رمضان روز قدس است و این روز یکی از موضوعات انشا در مدارس می باشد. بدین دلیل دو انشا تهیه نموده ایم؛ با ما در دلگرم همراه باشید .
انشا پیرامون موضوع روز قدس چه روزی است ؟

انشا در مورد روز قدس را شرح دهید

قدس، دفتر خونین شجاعت و مقاومت اسلامی است. هر گلبرگ این دفتر، یادمان حماسه ای ماندگار، فریادی بی کرانه و مظلومیتی بی مرز است.

قدس، قبله پیشین مسلمانان و قلب کنونی آنان است. ما در طول تاریخ با قدس زیسته ایم و پاسدار قداست قدس بوده ایم. قدس جغرافیای عشق، تاریخ ایثار و محراب نیایش های خونین است.

ماه رمضان سال 1358 خورشیدی بود که خورشید درخشان آسمان انقلاب ایران، حضرت امام خمینی رحمه الله ، در پیامی سرنوشت ساز، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال را به عنوان روز قدس تعیین کردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.

از آن پس، همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان، شاهد راه پیمایی گسترده مردمی هستیم که با شعارهای کوبنده «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر امریکا»، «امریکا عدوّالله» و «اسرائیل عدوّالله»، خواستار رهایی بیت المقدس از چنگال نظام صهیونیستی می شوند و با حضور پرشور خویش، حمایت خود را از مردم فلسطین و مبارزات آنان تا آزادی قدس شریف اعلام می کنند.

شرکت زنان و مردان روزه دار در این راه پیمایی عظیم، حمایت از انقلاب انتفاضه و تجدید بیعت با فرمان تاریخی امام خمینی رحمه الله است.

روز قدس را امام خمینی رحمه الله بر تارک تاریخ به یادگار گذاشت تا مردمان مسلمان جهان از ستمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می کنند، غافل نمانند.

این فریاد بیدار باش امام عاشقان، شلاقی بود بر ذهن های خفته ملت اسلام، تا از خواب عمیق غفلت بیدار شوند و در برابر ستمگران تاریخ، با قامتی برافراشته قیام کنند. اکنون که سال ها از سخنان پیامبرگونه آن بزرگ مرد الهی گذشته است، می بینیم که روز قدس، شهرتی جهانی یافته و مرزها را در نور دیده و در اعماق دل و جان ملت های آزاداندیش جهان، و به ویژه کشورهای اسلامی، نفوذ کرده است.

پیر بیدار انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله در پیامی به مناسبت روز قدس این چنین فرمودند: «روز قدس روز اسلام است.

روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیا کرد... روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمّال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند. باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند».

مقام معظم رهبری درباره روز قدس می فرمایند:

«اکنون، جمعه آخر ماه مبارک رمضان ـ که از سوی امام راحل عظیم ما رحمه الله روز قدس نامیده شده ـ در پیش روی ماست. [باید] روز قدس را و همه این ایام حساس را که لیلة القدر تاریخ اسلام است، به بیداری و هشیاری بگذرانیم و تا مطلع الفجر نجات ملت های مسلمان و مخصوصا ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نکشیم. این جانب امیدوارم ملت بزرگ ما در این روز قدس نیز مانند همیشه با حضور یکپارچه خود در خیابان ها و راه پیمایی تا محل نمازهای جمعه، فریاد رسا و غریو رعدگون خود را به گوش جهانیان برساند و تکرار کند که امت امام خمینی عظیم، همواره در کنار فلسطین، و خصم دشمنان آن خواهد بود».

روز قدس، روز تجلی شکوه و عظمت امت اسلامی، رستاخیز استکبار ستیزی ملل مسلمان جهان، روز وحدت همه انسان های حقیقت خواه و عدالت دوست، روزهِ گره خوردن بازوانِ توانای امت اسلامی و روز ستیز همیشگی با صهیونیسم و امپریالیسم غارتگر است.

روز قدس، روز کنار گذاشتن سلیقه ها و پیوستن قطره ها به اقیانوس جاری انسان هاست. روز قدس، روز بازتابِ خشمِ خروشانِ خلق های ستم دیده و طوفانی شدن غیرت های مقدس مردمی است که نفرت خویش را علیه اسرائیل غاصب با شعارهایشان ابراز می کنند.

شهید مطهری رحمه الله آن اندیشمند بیدار، سال ها پیش، قبل از آن که فاجعه خونبار فلسطین، عمقی این چنین بیابد، درباره ابعاد آن هشدار داده بود: «هدف مگر تنها همین است که دولت کوچکی در آن جا تشکیل بشود؟ خیلی اشتباه کردید! همه اشتباه کرده اند.

او می داند که یک دولت کوچک، بالاخره نمی تواند در آن جا زندگی بکند. یک اسرائیل بزرگ که دامنه اش از این طرف تا ایران خودمان هم شاید کشیده شود.

به قول عبدالرحمان فرامرزی که گفت: این اسرائیل را که من می شناسم فردا، ادعای شیراز را هم می کند و می گوید: شاعرهای خود شما همیشه در شعر خودشان اسم شیراز را ملک سلیمان گذاشته اند.

هرچه بگویی آقا، این تشبیه است، می گوید: سند از این بهتر هم شما می خواهی؟! مگر ادعای مدینه را ندارند؟ مگر ادعای خیبر را ندارند؟ خیبر که نزدیک مدینه است، مگر روزولت پیشنهاد نداد به پادشاه وقت عربستان سعودی که این خیبر را شما بیایید بفروشید به اینها؟ مگر اینها ادعای عراق و سرزمین های مقدس شما را ندارند؟ واللّه قضیه ای که دل پیامبر اکرم را امروز خون کرده است این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی علیه السلام را خون کرده این قضیه است».

روز قدس، آرمان انقلاب

انقلاب اسلامی ایران، حرکتی شکوهمند در عرصه تحولات سیاسی قرن حاضر بود که با تقویت روح استکبارستیزی در میان مستضعفان جهان، از جمله مردم ستم دیده فلسطین، برای مبارزه و رهایی از چنگال استکبار، نشاطی تازه پدید آورد.

انقلاب ایران، آرمانِ آزادی قدس را یکی از اهداف جهانی اش نامید. انتخاب روز قدس از سوی امید مستضعفان جهان، نشان داد که انقلاب اسلامی به وسعتی فراتر از خاک ایران می اندیشد و هرگز در درون مرزهای خود زندانی نخواهد شد.

تأثیر انقلاب ایران در قیام مردمان فلسطین

تجربه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی شگرف آفرید و مبارزاتی جدید را بنیان نهاد. فریاد برائت ملت مسلمان ایران از استکبار و صهیونیسم، تفکری نو در سرزمین های اشغالی پدید آورد و بر توده های آزادی خواه فلسطین تأثیری عمیق برجای گذاشت و با ترغیب آنان به حضور سرافرازانه در صحنه های نبرد، نخستین بارقه های توسل به انتفاضه را در اذهان قهرمانان فلسطین شعله ور ساخت. امروز شراره های خشم فلسطینیان قهرمان، دامن جنایت کاران صهیونیست را فرا گرفته و آنان را به حیرت مبتلا ساخته است.

حضرت آیت اللّه خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاکید بر ضرورت مبارزه با اسرائیل می فرمایند: «هریک وجب از خاک فلسطین، یک وجب از خانه مسلمین است.

هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و حاکمیت مسلمین بر کشور فلسطین، حاکمیت غاصب است. حرف، همانی است که امام راحل عظیم الشأن فرمود: اسرائیل بایستی محو بشود... . بحث، بحث یهودی ستیزی نیست. مسئله، مسئله غصب خانه مسلمین است».

ای قدس، همه آزاداندیشان جهان، مظلومیت خاموش تو را فریاد می کشند، آنان، کودکان شیرخوار تو را دیده اند که به جای آغوش گرم مادر در آغوش سرد خاک خفته اند و نیز جوانانت را که به جای حجله گاه عروسی، در حجله گاه مرگ آرمیده اند.

آنان، درماندگی پدرانی را دیده اند که در کنار خویش بهترین گل های وجودشان، با گلوله قساوت دشمن پرپر شده است و مردمانی که در بند اسارت دشمن، قربانی توحش گرگ صفتان تاریخ می شوند.

آنان، ستم پیشه گانی را دیده اند که با گام های پلیدشان، کانون وحی خدا را آلوده اند و جوانانی را می شناسند که در تقابل گلوله های گرم تفنگ، تنها، سنگ سرد دارند.

ای قدس، اردوگاه هایی که به آوارگانت پناه داده، چفیه های عربی که رنگ خون گرفته و آرامشی که سال هاست به سفر رفته است، همه و همه، مظلومیت تو را فریاد می کنند.

separator line

انشا درباره روز قدس

روز قدس، روز نفرت از تمامی مظاهر صهیونیسم؛ نفرت از صهیونیسم، واقعیتی است که هیچ گاه از فرهنگ و باورهای مسلمانان معتقد جهان زدوده نمی شود.

نظام صهیونیسم وصله نا هم رنگی است که با پول و زور و نیرنگ، بر پیکره جهان اسلام تحمیل شده است.

روز قدس، روز انزجار و خشم نسبت به این سه چهره است. از این رو مراسم روز جهانی قدس، تنها آیینی تشریفاتی نیست، بلکه نمادی از نفرت عمومی دنیای اسلام علیه تمامی مظاهر صهیونیسم است.

روزی است که تمام مظاهر صهیونیسم در اشکال اسرائیلی، و غیر اسرائیلی و... آن مورد لعن ملت های مسلمان قرار می گیرند.

روز قدس، نمایش اقتدار و عظمت است. در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، این یادگار پر ارج امام راحل، امت اسلامی، با قلوبی سرشار از عطر روح بخش بهار قرآنی و مالامال از فیوضات ضیافت حق با حضور پرشور خویش اقتدار و عظمت مسلمانان را به همه جهانیان نمایش می دهند.

روز قدس، روز ابراز انزجار و تنفر از توطئه های استکباری و روز تجلی همبستگی و همدلی همه مسلمانان جهان است.

روز قدس، نماد آگاهی و بیداری اسلام است. روز قدس، گاهِ حرکت و رزمندگی و نماد بیداری و آگاهی جهان اسلام و ملت های مسلمان است.

حضور یکپارچه مردم روزه دار، به استکبار جهانی و خائنان به آرمان های فلسطین خواهد فهماند که مسلمانان جهان، هرگز از اصول و آرمان های خود ـ که آزادی فلسطین یکی از آنهاست ـ دست نخواهند کشید و هم چنین به مبارزان فلسطینی، این امید را می دهد که در مبارزه خود علیه اشغال گران قدس شریف، تنها نیستند و تمامی مسلمانان جهان همواره یار و یاور آن ها خواهند بود.

سلام بر تو ای قدس ای سرزمین نبوت و خاستگاه نور و ای پایگاه عروج انسان به سوی خدا. ای قلب جهان اسلام و محبوب دل میلیون ها انسان آزاده.

درود فراوان ما بر تو ای سرزمین ایثار و شهادت که چه انسان های شایسته و از جان گذشته ای را در درون خود پرورانده ای.

به ما بگو که پاسداران مدافع تو به کدامین گناه کشته می شوند؟ آیا جز این است که آنها نمی توانند شاهد اسارت تو در چنگال اشغالگران صهیونیست باشند؟

اعلام روز قدس از جانب امام خمینی رحمه الله: امام خمینی رحمه الله همواره در طیّ سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را به مسلمانان گوش زد می کردند، ولی هنگامی که در سال 1358 ش حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم مظلوم فلسطین شدت پیدا کرد امام رحمه الله پیامی به این شرح صادر کردند:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

«من در طیّ سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوش زد مسلمین نموده ام که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طیّ مراسمی هم بستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته» </P>

روح اللّه الموسوی الخمینی (17/5/58)

و اما ساکنان اصلی فلسطین: بر خلاف ادّعای صهیونیست ها که با استناد به حکومت حضرت داوود و حضرت سلیمان، علیهماالسلام ، خود را صاحبان اصلی آن سرزمین مقدس می دانند، مدارک تاریخی نشان می دهد که ساکنان اصلی فلسطین عرب هایی بودند که از 2500 سال قبل از میلاد به فلسطین وارد شدند و به حکومت طولانی خود به مدت 1500 سال ادامه دادند.

پس از این حضرت داوود و حضرت سلیمان، علیهماالسلام ، به حکومت فلسطین رسیدند و پس از مرگ حضرت سلیمان طیّ رشته ای از درگیری ها و آشوب های طولانی، سرانجام در سال 63 پیش از میلاد، بیت المقدس تحت سیطره رومی ها قرار گرفت و از زمان حکومت رومی ها بر فلسطین تا سال 1916 که فلسطین مورد هجوم انگلیس قرار گرفت، این کشور دچار فراز و نشیب های بسیاری شد.

گلی به نام سمیّه (در سوگ غنچه شش ساله فلسطینی)

یک چشم بستی بر دنائت های صهیون

چشمی گشوده بر حقیقت های گردون
قلبی که کوچک بود دیگر در تپش نیست

چون قلب پر آزرم غیرت های دلخون
ای نوبهار آیه های انتفاضه

ای نوگل شش ساله، ای گلبرگ تازه
باغ شهادت از خدا چون غنچه ای خواست

صدها ملک از تو گرفتندی اجازه
با دیدنت گفتند در حزنی که برپاست

نام سمیه نیز زین پس جزء گل هاست!
شش ساله ها هم با شهادت خو گرفتند

وقتی که دانستند جشن عشق برپاست
ای صورت گلگون و ای چشمان بی جان

ای گودی چشمت نماد رنج انسان
ای لاله در خون، تپیده، غنچه ناز

وجدان هر بیننده بر تو گشته گریان
من با تو اینک از حلول راز گویم

از عهد و قول امتی همراز گویم

همان طور که این روزها شاهد هستیم جنایات و حملات وحشیانه بسیاری از جانب صهیونیست ها بر فلسطینیان تحمیل می شود و در نتیجه آن، شمار زیادی کودک و زن و مرد به شهادت می رسند.

مشاهده چنین مناظر هولناکی برای جوانان غیور فلسطین تحمل ناپذیر می باشد و آنها را بر آن وا می دارد که در مقابل این همه ظلم ساکت ننشینند و از طرق مختلف از جمله عملیات های شهادت طلبانه به مقابله با آن دژخیمان سفاک بپردازند.

اولین اولویت در استراتژی عرب ها باید نابودی اسرائیل باشد؛ البته نه به آن دلیل که این رژیم بخش هایی از اراضی مسلمین را اشغال کرده است؛ بلکه از این رو که هدف اصلی او نابودی تمدّن اسلام و عرب و ایجاد تمدن یهود بر ویرانه های آن است.

یکی از اهداف ناروای صهیونیسم ایجاد جنگ بین ملت هاست. یهود امروز، برای پیشرفت خود، بین دولت های عرب ایجاد دشمنی و مخالفت می کند تا مشغول جنگ و برادرکشی شده، فکر دعوی مالکیت سرزمین های فلسطین را از سر دور کنند و در نتیجه رشد سیاسی که در سایه وحدت میسّر است بر ایشان مقدور نباشد.

از طرف دیگر، بر اثر گرم ساختن میدان های مبارزه، اسلحه های خود را به فروش رسانده و ایشان را از نظر نیروی مالی و اقتصادی ضعیف کند، تا همیشه بده کار باشند و به این ترتیب راه برای نفوذ دشمن باز باشد.

بانگ جرس

وقت است تا برگ سفر برباره بندیم

دل بر عبور از سدّ خار و خاره بندیم
از هر کران بانگ وحیل آید به گوشم

بانگ از جرس برخاست، وایِ من خموشم!
گاه سفر آمد برادر، ره دراز است

پروا مکن، بشتاب، همّت چاره ساز است
وادی پر از فرعونیان و قبطیان است

موسی جلودار است و نیل اندر میان است
تنگ است ما را خانه، تنگ است ای برادر

بر جای ما بیگانه ننگ است ای برادر
فرمان رسید این خانه از دشمن بگیرید

تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید
حُکم جلودار است بر هامون بتازید

هامون اگر دریا شود از خون، بتازید
جانان من برخیز بر جولان برانیم

زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم
آن جا که هر سو صد شهید خفته دارد

آن جا که هر کویش غمی بِنْهُفْته دارد
تکبیر زن، لبیک گو، بنشین به رهوار

مقصد دیار قدس همپای جلودار

تا زمانی که یهود، خود را ملّت برگزیده خداوند و بقیه را حیوانات انسان نما می دانند، از ارتکاب هیچ جرم و جنایتی مضایقه نکرده، به هر عمل ناشایست و خطرناکی دست می زنند.

بنابراین نباید تعجب کنیم وقتی بشنویم که یهود دارای دو عید مقدس می باشد که بدون تناول خون به پایان نمی رسد و این تنها نمونه کوچکی از جنایات بزرگ آنها می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

انشا در مورد فتح و آزادی خرمشهر در عملیات بیت‌ المقدس

۳ انشای زیبا درباره موضوع شب های قدر (سال ۹۸)

انشا در مورد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ را شرح دهید


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(8 امتیاز , میانگین: 4.6 از 5)  
  • برچسب ها:
  • انشا درباره روز قدس
  • انشا
  • روز قدس

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
hits
StatCounter