دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی فرش دستبافت ایرانی
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرش دستباف : بهترین فرش های ایرانی را بشناسیم! تقدیم به همراهان دلگرم . . .

فرش دستبافت و انواع آن

در این مقاله به بررسی انواع فرش دستبافت می‌پردازیم و با انواع موجود فرش آشنا خواهیم شد. فرش دستبافت ریشه در خاک ایران دارد و جغرافیای ایران را فرا گرفته است. در هر منطقه اصالت فرش دستباف خاصی در فرهنگ و هنر آن وجود دارد. با دلگرم همراه شوید .

فرش

بهترین فرش های ایرانی را بشناسیم!

آشنایی با فرش کرک

همان‌طور که از نام این فرش‌ها پیداست جنس پرز این‌ گونه فرش‌ ها از الیاف ظریف پشمی تهیه شده و چله آنها معمولا از پنبه یا ابریشم ساخته می‌شود. این درحالی است که معمولا رج‌ شمارهای این نمونه از فرش‌های ایران بین 40 تا 50 بافته می‌شود.

فرش ابریشمی اصیل ایرانی

این نوع فرش جزو یکی از با ارزش ترین انواع فرش ایران است و همان‌طور که از نامش برمی‌آید مواد خام آن ابریشم است. برخی تولید‌کنندگان برای اقتصادی شدن بافته‌هایشان ممکن است چله آنها را از پشم نیز تهیه کنند اما اگر چله هم از جنس ابریشم باشد به این نوع بافته‌ ها تمام ابریشم می‌گویند و رج‌ شمارشان معمولا 50 تعیین می‌شود.

آشنایی با فرش تمام پشم

این نوع فرش ایرانی از الیاف پشمی تهیه می‌شود و رج‌ شمارش معمولا کمتر از 40 درنظر گرفته می‌شود. فرش‌های تمام پشمی معمولا در میان عشایر و کوچ‌ نشین‌ ها بافته می‌شود و از رونق خوبی برخوردار است.

آشنایی با اصیل ترین فرش های دستبافت ایرانی

فرش گرده ابریشم

این نوع فرش‌ بیشتر در مناطق نائین، اردستان و اصفهان بافته می‌شود، به صورتی که جنس پرزهای خطوط اطراف نقوش و طرح‌ها که به آنها گرده می‌گویند از ابریشم انتخاب می‌شود در این نوع فرش‌ ها بافنده برای ایجاد جلوه بیشتر فرش معمولا از ابریشم سفید استفاده می‌کند.

فرش صوف

در زمینه این‌ گونه از فرش ایرانی که جزو فرش‌های گرانبها و هنری ایران است به جای گرده صرفا از پود زیر و رو استفاده شده است و گاهی جنس پود رو از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره استفاده می‌شود. به همین دلیل معمولا نقش این نوع فرش به صورت برجسته خودنمایی می‌کند.

فرش کف ابریشم

این نوع فرش ایران که به فرش بوم ابریشمی نیز معروف است فقط پرزهای زمینه‌ اش از جنس ابریشم است و بقیه پرزها اغلب از جنس کرک انتخاب می‌شود جالب اینجاست که به دلیل تفاوت‌های میان ابریشم و کرک گل‌ های بافته شده روی این نمونه از فرش‌ ها همانند فرش‌ های صوف به صورت برجسته دیده می‌شوند.

فرش های گل ابریشمی

این نمونه از بافته‌ های ایران برعکس فرش‌ های کف ابریشمی است به این صورت که جنس پرزهای زمینه این‌گونه فرش‌ ها از جنس کرک و نقش‌ هایش بعضا با ابریشم بافته می‌شود.

فرش دستبافت ایرانی

انواع فرش از نظر ابعاد

قالی ـ به بافته‌ هایی گفته می‌شود که مساحت آنها شش متر‌مربع یا بیشتر باشد و معمولا در ابعاد 2×3 ، 2.5 × 3.5 ، 3 ×‌4 ، 3.5 × 5، 4 × 6 ، 5 × 7 و 6 × 10متر و… بافته می‌شوند.

کلگی ـ این نوع فرش که بیشتر در میان چادرنشینان و روستاییان معروف است معمولا در ابعاد 3×1.5، 3×1.70، 3.5×2 متر تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید :

جا جورابی : آموزش دوخت جا جورابی طرح آویزی

چند ایده ی نو با استفاده از وسایل دور ریختنی در منزل

۱۵ ایده جذاب برای تزیین آباژورهای قدیمی و ساده در منزل برای نوروز

آموزش تهیه عروسک خرسی در خانه فقط با یک لنگه جوراب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits