دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راز عمر طولانی ملکه ی خوش پوش انگلیس الیزابت دوم + بیوگرافی
98
زمان مطالعه: 12 دقیقه
الیزابت دوم ملکه ی سلطنتی بریتانیا است . الیزابت دوم یا الیزابت الکساندرا مری ویندسور متولد ٣۱ فروردين ۱٣۰۵ خورشيدی برابر با ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ رئیس نمادین دولت در بریتانیا و پانزده کشور دیگری است که وی بر آن‌ها سلطنت می‌کند.

ملکه ی دوم انگلیس یا الیزابت دوم


شاهزاده الیزابت (چهارم از سمت چپ) در یازده‌سالگی در بالکن کاخ باکینگهام پس از تاج‌گذاری پدرش "جرج ششم". مرگ پدرش در سال 1952 او را در 25 سالگی بر تخت سلطنت نشاند. ملکه الیزابت دوم 66 سال است که بر تخت سلطنت نشسته است.شاهزاده الیزابت (چهارم از سمت چپ) در یازده‌سالگی در بالکن کاخ باکینگهام پس از تاج‌گذاری پدرش "جرج ششم". مرگ پدرش در سال 1952 او را در 25 سالگی بر تخت سلطنت نشاند.

الیزابت دوم

ملکه ی انگلیس

بیوگرافی ملکه الیزابت دوم انگلیس

او در سال 1947 با شاهزاده فیلیپ دوک ادینبورگ ازدواج کرد. درست است که ازدواجشان یک توافق اشرافی میان خانواده‌های سلطنتی بود، اما این دو عاشق هم بودند. تصویر متعلق به سال 1951 و با فرزندانشان "چارلز" و "آنه" می‌باشد.

ملکه ی انگلیس

درباره ملکه ی انگلیس

خانواده سلطنتی بدون سگ "کورگی" قابل‌تشخیص نیست. پدرش در سال 1993 برایش سگی با این نژاد به نام "دوکی" خرید. ملکه بیش از سی سگ از این نژاد داشته است. این تصویر متعلق به سال 1969 است.

ملکه ی انگلیس

ملکه ی سلطنتی بریتانیا

ملکه به خاطر عشقش به اسب‌ها شهرت دارد و هرگز مسابقات دربی اپسم را از دست نمی‌دهد، به‌خصوص اگر یکی از اسب‌های مسابقه‌ای خودش در رقابت شرکت کند.

الیزابت دوم

ملکه الیزابت علاقه زیادی به کلاه دارد و یک‌بار دراین‌باره گفت: "فکر می‌کنم من تنها فردی هستم که همیشه کلاه دارم."

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

برخلاف تصویر عمومی‌اش که معمولاً جدی و سرسخت به نظر می‌رسد، در زندگی شخصی و میان اعضای خانواده به شوخ‌طبعی شهرت دارد. این تصویر متعلق به سال 2009 است که ملکه در مسابقه پرش با کیسه در اسکاتلند حضور یافته است.

ملکه ی انگلیس

بیوگرافی الیزابت دوم ملکه ی انگلیس

شاهزاده انگلیس

همسر الیزابت دوم : شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو
فرزند(ها) : شاهزاده چارلز - شاهزاده ولز - شاهدخت آن - شاهدخت سلطنتی - شاهزاده اندرو - دوک یورک - شاهزاده ادوارد - ارل وسکس

الیزابت دوم پس از مرگ پدرش شاه جرج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید. امروز بیش از ۱50 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که او صدر حکومت آنان است.

او در ضمن ریاست عالی کلیسای انگلستان، لرد مان و دوک لانکستر را نیز به عهده دارد. الیزابت دوم در بین حاکمان فعلی طولانی‌ترین دورهٔ صدارت حکومت در جهان را به عهده دارد. ملکه الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت دوازده نخست‌وزیر بوده‌است و خانم ترزا می، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، سیزدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل داده‌ است.

چگونگی وراثت سلطنت ملکه ی انگلیس

وضعیت جسمانی جرج ششم، پادشاه وقت بریتانیا از سال ۱۹۴۸ رو به وخامت نهاده بود. در سال ۱۹۵۱، وی به علت بیماری سرطان، تحت عمل قرار گرفته بود. در تاریخ ۶ فوریه ۱۹۵۲، جرج ششم، در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

بر اساس قانون پیشین وراثت سلطنت در بریتانیا که قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسید، اولین فرزند پسر پادشاه وارث سلطنت بود و تنها در صورتی که پادشاه فرزند پسر نداشت، دختر ارشد او بر تخت سلطنت تکیه می‌زد. به همین دلیل و چون جرج ششم فرزند پسر نداشت، تاج و تخت سلطنت به دختر ارشد وی منتقل شد.

شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرو، در شکارگاه سلطنتی در کنیا بود که خبر مرگ پدرش را دریافت کرد. بارش توفان بازگشت هواپیما را به تأخیر انداخت و یک روز بعد شاهدخت الیزابت به همراه همسرش فیلیپ به بریتانیا بازگشت. وینستون چرچیل، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت بریتانیا از او در فرودگاه استقبال کردند. الیزابت در ۸ فوریه ۱۹۵۲ و در سن ۲۵ سالگی ملکه بریتانیا و قلمروهای همسود شد و پدر او هفت روز بعد به خاک سپرده شد. ۱۶ ماه بعد مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم انجام گرفت.

الیزابت دوم علاوه بر ریاست کشور بریتانیا، رئیس تعداد دیگری از کشورها نیز بوده که عموماً زمانی مستعمره بریتانیا بودند. سلطنت او بر بعضی از این کشورها، مانند پاکستان، سیلان (سریلانکا)، نیجریه، سیرالئون، جامائیکا، مالاوی و چند کشور دیگر چند سال به طول انجامید و این کشورها بعداً تصمیم گرفتند ریاست کشور را به نهادهای داخلی منتقل کنند.

در برخی دیگر، این ترتیبات همچنان برجاست و در حال حاضر، الیزابت دوم علاوه بر بریتانیا، ریاست پانزده کشور دیگر را نیز در اختیار دارد اما وظایف سلطنت در این کشورها توسط فرمانداران کل به نمایندگی از سوی او ایفا می‌شود. فرمانداران کل معمولاً به پیشنهاد دولت محلی و تصویب ملکه به این سمت منصوب می‌شوند. الیزابت دوم همچنین رئیس اتحادیه کشورهای همسود متشکل از ۵۲ کشور است.

در شرایط عادی، که کمابیش طی چند سده اخیر به خصوص پس از نیمه قرن نوزدهم در بریتانیا حکمفرما بوده‌است، وظایف اصلی ملکه عبارتست از ارائه مشورت به نخست‌وزیر، توصیه سیاست‌ها به نخست‌وزیر بدون حق پافشاری بر اتخاذ آنها و هشدار در مورد اشتباهات احتمالی. نخست‌وزیر بریتانیا هفته‌ای یک بار با ملکه دیدار خصوصی دارد و اسناد و گزارش‌های دولتی هم به‌طور روزانه برای ملکه ارسال می‌شود هر چند او حق افشا، گفتگو یا اظهارنظر دربارهٔ محتوای آنها را ندارد.

او تنها کسی است که در بریتانیا می‌تواند بدون داشتن گواهی‌نامه رانندگی یا پلاک ثبت‌شده رانندگی کند.

ثروت ملکه ی انگلیس

خانه ساندرینگهام، اقامت‌گاه خصوصی و از اموال شخصی الیزابت دوم است که به او از خانواده‌اش ارث رسیده‌است.

املاک سلطنتی ، نام بنیادی است که برای ملکه درآمدزایی می‌کند.این بنیاد بیش از ۵۰۰ میلیون پوند املاک شخصی، سرمایه‌گذاری و درآمد ملکه بریتانیا را اداره می‌کند.

در مورد میزان ثروت شخصی الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، سال‌ها حدس و گمان زده شده‌است. در سال ۲۰۱۱، ملکهٔ بریتانیا با ۳۰۰ میلیون پوند دارایی اثبات‌شده، در رده ۲۵۷ «فهرست ثروتمندترین‌های بریتانیا» قرار گرفت.

مجله اقتصادی فوربز، در سال ۲۰۱۰، میزان ثروت شخصی الیزابت دوم را در حدود ۴۵۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده بود.در سال ۱۹۹۳، دفتر مخصوص ملکهٔ بریتانیا، در واکنش به اخبار و شایعاتی مبنی بر میزان دارایی‌های شخصی ملکه به میزان ۱۰۰ میلیون پوند استرلینگ، آن را «به شدت اغراق‌آمیز» توصیف کرد.

کلکسیون سلطنتی، که شامل جواهرات سلطنتی امپراتوری بریتانیا و آثار هنری برجسته‌ای است، جزو اموال شخصی ملکهٔ بریتانیا محسوب نمی‌شود و تنها در اختیار ملکه قرار دارند. هم‌چنین کاخ‌های سلطنتی باکینگهام و دژ ویندسور، تنها در اختیار خانواده سلطنتی قرار دارند و مالکیت آن‌ها در اختیار خانواده سلطنتی و ملکه بریتانیا نیست.

از دیگر اموال منقولی که تنها در اختیار خانواده سلطنتی قرار دارد، قلمرو دوک لنکستر است که در سال ۲۰۱۰، ارزش آن در حدود ۳۴۸ میلیون پوند استرلینگ تخمین زده شده‌بود.

گفته می‌شود که الیزابت دوم به اقامت در کاخ باکینگهام که اقامت‌گاه رسمی خانواده سلطنتی در شهر لندن است، چنان رغبتی ندارد و اقامت در قلعه ویندسور را به مراتب ترجیح می‌دهد. کاخ ساندرینگهام و دژ بالمورال اقامت‌گاه‌های خصوصی و از اموال خانوادگی ملکه بریتانیا هستند.

ملکه الیزابت دوم، مالک شخصی این دو کاخ است.درآمدهای حاصل از املاکی به ارزش بیش از ۶٫۶ میلیارد پوند استرلینگ، تحت قیومیت خانواده سلطنتی بریتانیا است، که در انگلستان به اصطلاح «املاک تاج» نامیده می‌شود. ملکه بریتانیا حق فروش هیچ‌یک از آن املاک و مستغلات را ندارد و درآمد حاصل از آن‌ها نیز به خزانه بریتانیا جهت پرداخت حقوق کارمندان دولت، واریز می‌شود.

جانشینان ملکه ی انگلیس چه کسانی هستند

نوبت جانشینی سلطنت بریتانیا بعد از الیزابت دوم، به ترتیب زیر است:

  1. چارلز، شاهزاده ولز. چارلز بزرگ‌ترین فرزند ملکه الیزابت و همسرش شاهزاده فیلیپ است. او ولیعهد بریتانیا می‌باشد که طبق سنت لقب شاهزاده ولز می‌گیرد.
  2. شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج. ویلیام سومین نوه ملکه الیزابت دوم و فرزند شاهزاده چارلز و همسر سابقش شاهدخت دایانا است.
  3. شاهزاده جرج کمبریج. جرج بزرگ‌ترین فرزند شاهزاده ویلیام و همسرش کاترین، دوشس کمبریج است.
  4. شاهدخت شارلوت کمبریج. شارلوت دومین فرزند شاهزاده ویلیام و همسرش کاترین است.
  5. شاهزاده هری. هری دومین فرزند شاهزاده چارلز و شاهدخت دایانا است.
  6. شاهزاده اندرو، دوک یورک. اندرو دومین پسر و سومین فرزند ملکه الیزابت دوم است.
  7. شاهدخت بئاتریس یورک. بئاتریس اولین فرزند شاهزاده اندرو و همسر سابقش سارا، دوشس یورک است.
  8. شاهدخت یوژنی یورک. یوژنی دومین فرزند شاهزاده اندرو و همسر سابقش سارا است.
  9. شاهزاده ادوارد، ارل وسکس. ادوارد کوچکترین فرزند ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ است.
  10. جیمز، وایکانت سورن. جیمز دومین فرزند شاهزاده ادوارد و همسرش سوفی، کنتس وسکس است.
  11. لیدی لوئیز ویندسور. لوئیز فرزند اول شاهزاده ادوارد و همسرش سوفی است.
  12. آن، شاهدخت پادشاهی. آن تنها فرزند دختر و دومین فرزند ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ است.
  13. پیتر فیلیپس. پیتر اولین فرزند شاهدخت آن و همسر سابقش مارک فیلیپس است.
  14. ساوانا فیلیپس. ساوانا اولین فرزند پیتر فیلیپس و همسرش آتم فیلیپس است.
  15. آیلا فیلیپس. آیلا دومین فرزند پیتر فیلیپس و همسرش آتم است.
  16. زارا فیلیپس. زارا دومین فرزند شاهدخت آن و هسر سابقش مارک است.
  17. مایا تیندال. میا تنها فرزند زارا فیلیپس و همسرش مایک تیندال است.

قوانین عجیبی که «ملکه انگلیس» از انجام آن‌ها مستثنی است

1- نیازی به پاسپورت ندارد

ملکه بریتانیا وقتی قصد سفر می کند، هرگز نگران جا ماندن پاسپورتش نمی شود. پاسپورت های شهروندان بریتانیایی از طرف ملکه الیزابت صادر می شود. در نتیجه، او خود نیازی به داشتن پاسپورت ندارد.

۲- ملزم به پرداخت مالیات نیست (اما این کار را انجام می دهد)

اگرچه بخشی از مالیاتی که شهروندان بریتانیایی پرداخت می کنند صرف امور زندگی ملکه الیزابت می شود، اما او خود از نظر قانونی ملزم به پرداخت مالیات نیست. با این حال او این کار را انجام می دهد. از سال ۱۹۹۲، ملکه داوطلبانه مالیات درآمدها و سود سرمایه اش را پرداخت کرده است.

۳- ملزم نیست درخواست برای آزادی اطلاعات را قبول کند

طبق قانون آزادی اطلاعات در بریتانیا، مطبوعات و عموم مردم اجازه دارند از چهره های عمومی سؤال کرده و درباره ی آن ها اطلاعات کسب کنند. با این حال، ملکه، همسر ملکه، فرزندان آن ها و نوه هایشان از این قانون مستثنی هستند، یعنی کسی هرگز نمی تواند از آن ها سؤالی کند.

۴- نیازی به گواهینامه ی رانندگی ندارد

اگر ملکه بریتانیا تصمیم بگیرد با ماشین به گردش برود، مجبور نیست گواهینامه با خود داشته باشد. ملکه الیزابت ملزم به داشتن گواهینامه یا گذراندن آزمون های رانندگی نیست. البته ملکه در جریان جنگ جهانی دوم راننده ی کامیون ارتش بود و به طور کامل در رانندگی تسلط دارد.

۵- مجبور نیست محدودیت های سرعت در رانندگی را رعایت کند

تفاوتی ندارد ملکه خود پشت فرمان باشد یا تنها در خودرو حضور داشته باشد؛ مقام سلطنتی او این اجازه را می دهد که هر قدر که مایل باشد سریع یا آهسته براند. طبق قانون، محدودیت های سرعت در مورد وسایل نقلیه ی پلیس، آتش نشانی، گروه های امداد رسانی، آمبولانس یا سازمان جرایم سازمان یافته صدق نمی کند

و این در صورتی است که احتمال دارد رعایت محدودیت سرعت مانع از هدف آن ها در آن موقعیت شود. جا به جایی نخست وزیر و خاندان سلطنتی توسط پلیس انجام می شود بنابراین چون پلیس مشمول این قانون می شود، راننده ی خودروی آن ها هم از محدودیت های سرعت مستثنی است.

۶- در برابر پیگرد قانونی مصونیت دارد

اگر ملکه الیزابت قانونی را زیر پا بگذارد که در این فهرست نیست، کسی نمی تواند او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. طبق قانون، شکایت از ملکه بریتانیا به دادگاه یا پیگرد قانونی او غیر ممکن است.

۷- می تواند قو بخورد

اگرچه خاندان سلطنتی بریتانیا عادت های غذایی خاص خود را دارند اما این به معنای آن نیست که ملکه بریتانیا تا به حال واقعا قو خورده است. با این حال، اگر او مایل باشد می تواند این کار را انجام دهد. طبق قانون، جز ملکه الیزابت، هیچ کس دیگری در سراسر بریتانیا اجازه ی خوردن قو ندارد.

۸- می تواند صاحب تمام دلفین ها باشد

بر اساس قانون عجیبی که قدمت آن به دهه ی ۱۳۰۰ میلادی باز می گردد، فرمانروای بریتانیا صاحب تمامی ماهی های خاویار، نهنگ ها و دلفین های آب های پیرامون کشور بریتانیا است. علاوه بر این، همه ی قوهای رود تیمز در بریتانیا هم متعلق به ملکه الیزابت هستند.

تصاویری از خوش پوشی ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

ملکه ی انگلیس به همراه عروس خانواده ی سلطنتی کیت میدلتون

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس

الیزابت دوم یا ملکه ی انگلیس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (98 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۲ سال پیش
ملکه انگلستان یه اشغال به تمام معناست 👎
14
11

hits