دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مجموعه‌ بی‌نظیر عکس علمای شیعه در آرشیو اسناد مجلس
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عکس عکاسی- همشهری آنلاین:بیش از ۷۴ هزار تصویر از علما و عرفای شیعه از دوره صفوی تا دوره معاصر به آرشیو عکس‌های مجلس افزوده شد. به گزارش فارس، علی طط

عکس عکاسی- همشهری آنلاین:بیش از ۷۴ هزار تصویر از علما و عرفای شیعه از دوره صفوی تا دوره معاصر به آرشیو عکس‌های مجلس افزوده شد. به گزارش فارس، علی طط

مجموعه‌ بی‌نظیر عکس علمای شیعه در آرشیو اسناد مجلس

عکس عکاسی- همشهری آنلاین:
بیش از ۷۴ هزار تصویر از علما و عرفای شیعه از دوره صفوی تا دوره معاصر به آرشیو عکس‌های مجلس افزوده شد.

به گزارش فارس، علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه با اعلام این خبر گفت: طی رایزنی‌های صورت گرفته با یکی از محققین که صاحب یک مجموعه عکس بی نظیر از علما و عرفای شیعه بود، و با موافقت شورای عالی سیاست‌گذاری و ارزشیابی اسناد و حمایت رجبی، رئیس کتابخانه، این مجموعه بی‌نظیر خریداری و به آرشیو تصاویر مرکز اسناد افزوده شد.

ططری افزود: طی چندین سال پژوهشگری علاقه‌مند و محقق در حوزه تاریخ تشیع تعداد 74229 تصویر از عالمان و عارفان شیعه را گردآوری کرده است که این مجموعه در حقیقت دایره‌المعارف تصویری علما و روحانیون عالم تشیع است که حتی پرتره برخی از عالمان عصر صفوی را شامل می‌شود.

وی گفت: این تصاویر در یک طبقه‌بندی الفبایی ذیل حروف الفبای فارسی از الف تا ی براساس نام خانوادگی قرار گرفته شده است که از میان آنان می‌توان به شیخ انصاری، آخوند خراسانی، آخوند کاشی، میرزای شیرازی، حاج آقا ارباب، قاضی تبریزی و بیش از صدها شخصیت برجسته دیگر عالم تشیع اشاره کرد.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس تصریح کرد: در میان این مجموعه عکس‌های گروهی علما، نقاشی‌ها، پوسترها، پرتره‌ها و نیز تصاویر استخراج شده از نشریات و کتب به چشم می‌خورد.

ططری گفت: بسیاری از تصاویر این مجموعه از آنجا که در مجموعه شخصی گردآوری شده بود، بی‌نظیر بوده و تاکنون در هیچ منبعی منتشر نشده است.

وی افزود: با توافقات صورت گرفته با صاحب مجموعه قرار بر آن شد که هر تصویری نیز که از این پس به دست وی برسد نیز تحویل مرکز اسناد کتابخانه مجلس شود که این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که این مجموعه همچنان ظرفیت تکمیل شدن را دارد.

دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری، ارزشیابی و نظارت بر منابع اسنادی کتابخانه مجلس گفت: خوشحالیم که اعلام کنیم هم اکنون در کنار مجموعه‌های عکس تاریخ پارلمان و رجال پارلمانی، کتابخانه مجلس تخصصی‌ترین آرشیو عکس علما و عرفای عالم تشیع را نیز داراست.

ططری در پایان سخنان خود گفت: موفق شدیم طی چهار سال گذشته آرشیو عکس کتابخانه را با 25 هزار تصویر غنی سازیم که با افزوده شدن این مجموعه هم‌اکنون در مرز صد هزار تصویر هستیم و خوشبختانه مرکز آرشیو کتابخانه مجلس هم اکنون جزء سه آرشیو تخصصی برتر عکس کشور قرار دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits