دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
من با عکس‌های انقلاب ایران معروف شدم
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عکس عکاسان- گروه ادب و هنر - احمد افشار: میشل ستبون عکاس فرانسوی که برای داوری آثار جشنواره عکس رژان و تهیه فیلم مستندی از او به ایران سفر کرده است،

عکس عکاسان- گروه ادب و هنر - احمد افشار: میشل ستبون عکاس فرانسوی که برای داوری آثار جشنواره عکس رژان و تهیه فیلم مستندی از او به ایران سفر کرده است،

من با عکس‌های انقلاب ایران معروف شدم

عکس عکاسان- گروه ادب و هنر - احمد افشار:
میشل ستبون عکاس فرانسوی که برای داوری آثار جشنواره عکس رژان و تهیه فیلم مستندی از او به ایران سفر کرده است، در نشست خبری این جشنواره درباره نخستین حضورش در ایران گفت: من با انقلاب اسلامی مشهور شدم و خودم را مدیون اعتمادی که مردم ایران به من کردند، می‌دانم.

این عکاس فرانسوی همچنین درباره حضورش در ایران گفت:‌ در این مقطع که ایران در مطبوعات و رسانه‌های خارجی تصویر عجیب و غریبی از آن ارائه می‌شود، فرصت خوبی برای من است چرا که من سال‌ها در این کشور حضور داشته‌ام و درک بهتری از این کشور و مردم آن دارم که سعی می‌کنم این رابطه را صحیح نگه دارم.

در ابتدای این نشست علی جورابچی دبیر جشنواره تعداد آثار رسیده به جشنواره را 13430عکس از 1560هنرمند ذکر کرد و افزود: امسال از میان این تعداد اثر 141عکس روی دیوار خواهد رفت. جورابچی هیأت داوران این جشنواره را نیز شامل میشل ستبون عکاس فرانسوی، ساعد نیک‌ذات، سیف‌الله صمدیان، رخشان بنی‌اعتماد و مجید سعیدی معرفی کرد و از برپایی نمایشگاه آثار این جشنواره از روز سه‌شنبه 12شهریورماه تا 19شهریورماه در خانه هنرمندان ایران خبر داد. وی افزود: مراسم اهدای جوایز این جشنواره نیز 15شهریورماه ساعت 18 در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در ادامه ساعد نیک‌ذات رئیس انجمن ملی عکاسان ایران و عضو هیأت داوران جشنواره نیز، ایده برگزاری جشنواره عکس با موضوعاتی چون آب و گرما را بسیار مورد قبول و وفاق عکاسان دانست و بیان کرد: موضوع انرژی در جهان امروز موضوع بسیار مهمی است و خوشحالم که جشنواره‌های هنری در این مورد در کشور ما و توسط یک بخش خصوصی در حال برگزاری است. وی در مورد کشورهای خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره توضیح داد: سال قبل از 26کشور و امسال از 38کشور برای ما اثر رسیده و آثار هنرمندان 5کشور به نمایشگاه راه یافت.

در ادامه این نشست امید ملکی از ورود شرکت متبوعش در حوزه مستندسازی خبر داد و گفت: قصد داریم که در مورد تصویرگران بزنگاه‌های مهم تاریخ معاصر کشورمان فیلم مستند تهیه کنیم که در گام اول فیلم مستند میشل ستبون را که از بزرگ‌ترین عکاسانی است که در ابتدای انقلاب به ایران آمده بود، در دست تولید داریم.

ملکی در مورد ستبون و اهمیت پرداختن به این عکاس گفت: این هنرمند از قبل از انقلاب به ایران آمده بود و بعد از حضور در ایران در نوفل‌لوشاتو خدمت امام رسیده بود و یا در جریان تسخیر لانه جاسوسی یا آزاد شدن زندانیان سیاسی از زندان قصر حضور داشته و بسیاری از عکس‌هایی که ما در ذهن خود از انقلاب داریم اثر اوست. به همین دلیل مناسب دیدیم که در این حوزه نخستین نفر او باشد که برایش فیلم می‌سازیم. به‌نوعی باید بگوییم که ستبون روایتگر انقلاب ماست. میشل ستبون دیگر سخنران این برنامه بود که در ابتدا از حضور دوباره خود در ایران اظهار خوشحالی کرد و گفت: فکر می‌کنم حضورم در ایران یک فرصت خوبی است که به روابط فرهنگی ایران با دنیای خارج بهبود ببخشم. تصویر عجیب و غریبی از ایران در دنیا و به‌خصوص در مطبوعات دنیا ارائه می‌شود که برای من که با مردم شما آشنا بودم عجیب بود. من از دیدن اینکه این تصویر از ایران وجود دارد بسیار تعجب کردم و به‌خاطر علاقه زیادی که به ایران دارم دوست دارم که این تصویر غلط و زشت از بین برود. این عکاس فرانسوی با ذکر این جمله که من کاری به سیاست ندارم، ادامه داد: من به‌خاطر انقلاب اسلامی ایران مشهور شدم و خودم را مدیون اعتمادی که مردم شما به من کردند، می‌دانم و دوست دارم دینم را به شما ادا کنم.

ستبون در مورد حضور خود در بحبوحه انقلاب توضیح داد: در سال1979 به ایران آمدم و همه‌جا حضور داشتم. از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ها عکاسی کردم. از کشتارهای دسته‌جمعی عکس گرفتم. در هواپیما با حضرت امام بودم، در مدرسه رفاه، در قم و تا لحظه پیروزی انقلاب با ایشان همراه بودم. من عکس‌هایی از تسخیر سفارت آمریکا دارم که هیچ‌کس آنها را ندیده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits