دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور حیاط زیبا و دلنشین در منزل داشته باشیم؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مسلما داشتن یک حیاط با صفا برای گذراندن یک بعد از ظهر خوب بسیار لذت بخش است. حیاط هایی با طراحی های منحصر به فرد که می تواند لذت نوشیدن چای بعد از ظهرتان را برای شما دو چندان کنند. حیاط هایی با آلاچیق های چوبی، کفپوش های سنگی .

چند ایده برای طراحی حیاط زیبا در منزل ایرانی

در فصل تابستان، روز‌های گرم و شب‌های کوتاه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زمانی از شبانه‌روز را که آفتاب رو به غروب کردن است و هوا رو به خنکی می‌رود، از فضای سبز و حضور در طبیعت بهره ببرند. به همین دلیل در این روزهای گرم سال طبیعت و پارک‌های شهری میزبان شهروندان بسیاری است تا بتواند خاطره‌های خوشی را برایشان رقم بزند.

در این میان برخی از افراد هم از فضای سبز خانه خود استفاده می‌کنند و عصرانه‌های خود را در حیاط خانه یا بالکن کوچکشان سپری می‌کنند. برای آنکه بتوان در کنار گپ و گفت‌های دوستانه و صمیمی از زیبایی‌های بیشتری هم بهره برد، زمان آن رسیده است که به فکر تزیین حیاط خانه خود باشید.

می‌توانید با برخی از راهکارهای ساده طراحی حیاط خانه خود را دگرگون کنید و از فضا بیشتر لذت ببرید. برای طراحی حیاط خانه می‌توانید از همه وسایلی که در اختیار دارید، استفاده کنید و آنها را به درستی در کنار هم قرار دهید. نگران محدودیت متراژ حیاط یا تراس خانه خود نباشید و با کمک روش‌های ساده، آن را به یک فضای رویایی تبدیل کنید.

ایده‌ برای تزیین حیاط

خلق محیط صمیمی در حیاط منزل

فضای حیاط منزل خود را به گونه‌ای طراحی کنید تا محیط صمیمی و دوستانه‌ای برای افرادی باشد که از آن استفاده می‌کنند. این فضا را مانند اتاقی ببینید که دیوار ندارد تا راحت‌تر تجسم کنید چه وسایل و مبلمانی با هم هماهنگی بیشتری دارند و در حیاط خانه به زیبایی حضور پیدا می‌کنند. نحوه قرار گرفتن وسایل و مبلمان حیاط باید با توجه به کاربردی که در نظر دارید، انجام شود.

انتخاب پالت رنگی خنثی

برای طراحی حیاط خانه‌تان یک پالت رنگی به خصوص انتخاب کنید تا بتوانید همه تزیینات و وسایل را با توجه به آن در نظر بگیرید. رنگ سفید و خاکستری خنثی برای طراحی فضای سبز مناسب هستند زیرا به آرامش بیشتر فضا کمک می‌کنند و باعث می‌شود رنگ سبز گیاهان جلوه بیشتری پیدا کند. زمانی که نور زیبای خورشید بر پوشش سفید رنگ مبلمان و میز می‌تابد، جذابیت خاصی به وجود می‌آورد.

محوطه سازی باغ

ننو یکی از وسایل محبوبی است که می‌تواند حیاط خانه‌تان را به روز کند و احساس آرامش بیشتری به شما دهد. ننو را می‌توانید در هر فضایی اعم از تراس، حیاط یا پاسیو استفاده کنید. استراحت کردن و دراز کشیدن روی این ننوهای زیبا خستگی‌های روزتان را به در می‌کند و با حرکت‌های آهسته‌اش، آرامش را به شما باز می‌گرداند. ننو علاوه بر کارکرد، به عنوان یک وسیله تزیینی هم به کار برده می‌شود.

گذاشتن تخت و مبل راحتی در حیاط منزل

لم دادن و دراز کشیدن در طراحی جدید حیاط خانه یکی از اولویت‌های مهم است. علاوه بر ننو، یک مبل راحت با تخت خواب جمع‌وجور می‌تواند فضای مناسبی برای استراحت، مطالعه و گشت زدن در اینترنت مهیا کند.

تزیین حیاط خانه

گذاشتن گیاهان گلدانی زیبا و روحیه بخش

یکی از روش‌های تزیین حیاط خانه که در هر فضایی هم قابلیت اجرا دارد، اضافه کردن گلدان‌های مختلف گیاهان است. هر اندازه هم که در تراس یا حیاط گیاه داشته باشید، کافی نیست! می‌توانید از چمن برای پوشش سطح زمین استفاده کنید یا گیاهان مختلف را روی دیوار، به صورت آویز یا فلاور باکس به کار ببرید.

طراحی حیاط با حریم خصوصی

با وجود آنکه فضای باز حیاط خانه به ساختمان‌های اطراف و همسایه‌ها مشرف است، برای آنکه بتوانید حریم خصوصی‌تان را حفظ کنید بهتر است محل نشستن را به بخشی از حیاط منتقل کنید که در معرض دید همسایگان نباشد. شاید لازم شود با استفاده از نرده، دیوار کاذب یا حتی پوشش گیاهی این حریم را تعریف کنید.

فانوس و نورپردازی حیاط خانه

فانوس یکی از وسایل روشنایی خاص در فضای داخلی خارجی به شمار می‌رود. می‌توانید برای نورپردازی حیاط خانه‌تان هم از فانوس استفاده کنید و با روشن کردن ریسه‌های نوری یا شمع، فضای رمانتیک و دل‌نشینی را برای شب‌نشینی‌های تابستانه به وجود آورید. این وسیله هم جنبه کاربردی دارد و هم زیبایی فضا را افزایش می‌دهد.

غذاخوری در فضای آزاد

برای طراحی حیاط خانه از مبلمان باغی و مخصوص فضای سبز استفاده کنید. این مبلمان در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم هستند و آفتاب یا باران آنها را آسیب نمی‌زند. در صورتی که قصد دارید میز و صندلی غذاخوری را در فضای بیرون داشته باشید، توجه کنید که سطح مورد نظر باید صاف و یکدست باشد و به راحتی هم تمیز شود.
بعد از آنکه فضای غذاخوری آماده شد، سعی کنید حداقل هفته‌ای یک‌بار همراه خانواده وعده غذایی را به فضای باز منتقل کنید. مهمانی‌های عصرانه هم برای این منظور ایدئال هستند.

حیاط های زیبای ایرانی

فضای صمیمی صبحانه خوری

اگر نمی‌خواهید برای خرید میز و صندلی مناسب غذاخوری در حیاط خانه هزینه کنید، می‌توانید فضای دنج و کوچکی را برای صرف صبحانه یا عصرانه‌های ساده به وجود آورید. یک نیمکت راحتی و میز کوچک برای این هدف کافی است.
فقط به یاد داشته باشید که فضای انتخابی شما باید از تابش مستقیم خورشید در امان باشد یا حداقل سایه‌بان ساده‌ای برای آن در نظر بگیرید. آغاز صبح در فضای سبز و با تابش نور خورشید می‌تواند تمام طول روزتان را به بهترین شکل ادامه دهد.

کوسن و پاف راحتی

زمانی که یک بخش از طراحی حیاط خانه را به عنوان نشیمن در نظر می‌گیرید، می‌توانید از کوسن بزرگ و پاف استفاده کنید تا با اشغال کمتر فضا، سطح نشستن بیشتر شود و همچنین بتوانید افراد بیشتری را به محفل گرمتان دعوت کنید. علاوه بر این، پاف سبک بوهو و سنتی‌تری را به فضای سبز می‌آورد و به عنوان میز عسلی هم کاربرد دارد.

فضای آرام در حیاط خانه

اگر ابعاد حیاط خانه‌تان بزرگ است، می‌توانید بخشی از آن را به عنوان فضای آرامش‌بخش و رهایی از خستگی روزمره‌ها در نظر بگیرید. در این شرایط دورترین نقطه به ساختمان و فضای داخلی را انتخاب کنید و به نقطه‌ای بروید که ساکت و بی‌سروصدا باشد.

نیمکت چوبی

یکی از عناصر اصلی که در هر فضای سبز و پارکی مشاهده می‌کنید، نیمکت است. پس اگر شما هم برای حیاط خانه‌تان از نیمکت استفاده کنید، می‌توانید این حس نوستالژیک را به وجود آورید که در فضای سبز حضور دارید. این وسیله ساده و کاربردی بیش از تصور به کارتان می‌آید.

خلق فضای جدید

برای تنوع بیشتر وسایل تازه و متفاوت‌تری را به حیاط خانه اضافه کنید تا حس قرار گرفتن در فضای جدید را تداعی کند. استفاده از گیاهان گرمسیری مانند نخل یا صندلی و اکسسوری‌های مربوط به آن فضا، می‌تواند یک حیاط جدید خلق کند. اکنون احساس می‌کنید در تعطیلات هستید و به شهر جدیدی سفر کرده‌اید.

استفاده از تم دریایی هم برای فضای سبز دکوراسیون تازه‌ای خلق می‌کند. می‌توانید رنگ‌های سفید و آبی را برای طراحی خانه به کار ببرید تا حس دریا و ساحل به وجود آورد. انواع صدف، لنگر یا تزیینات قایقی این فضا را دریایی‌تر می‌کند.

عکس های شگفت انگیز طراحی فضای سبز

استفاده از فرش در فضای باز

زمانی که در کنار مبل، فرش را هم در حیاط خانه به کار ببرید در واقع منسوجات بیشتری را به طراحی اضافه کرده‌اید. فراموش نکنید که برای پهن کردن فرش حتما از اطلاعات هواشناسی مطلع شوید تا بدون نگرانی از تغییر آب و هوا فرش را در فضای باز رها کنید. البته اگر بخشی از حیاط یا تراس خانه مسقف باشد، بهترین گزینه برای فرش خواهد بود.

صندلی‌های حصیری و بامبو

مبلمان حصیری و بامبو وزن سبکی دارند و به دلیل مقاومت به آب و هوای مختلف، برای طراحی حیاط خانه پیشنهاد می‌شوند. اگر به دنبال ایجاد فضای سنتی‌تری هستید، از رنگ کرم و طبیعی این جنس صندلی استفاده کنید. رنگ سیاه و سفید مبلمان بامبو و حصیری ظاهر مدرن‌تری به فضای سبزتان می‌دهد.

حتماً بخوانید:
چندین ایده جالب برای تغییر حیاط منزل

چندین ایده جالب برای تغییر حیاط منزل

چندین ایده جالب برای تغییر حیاط منزل، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. چندین ایده جالب برای…

طراحی باغچه کوچک

چه کسی می‌گوید صندلی‌های میز غذاخوری باید حتما با هم هماهنگ باشند؟ برای اینکه سطح کافی برای نشستن اطراف میز داشته باشید، از ترکیب صندلی و نیمکت استفاده کنید. حتی هر کدام از صندلی‌ها هم می‌توانند از نظر مدل یا رنگ متفاوت باشند. این مدل از طراحی برای طرفداران سبک وینتیج بسیار جذاب است.

رنگ‌های مختلف در طراحی حیاط خانه

افرادی که به رنگ در دکوراسیون علاقه زیادی دارند می‌توانند آنها را برای حیاط منزل هم استفاده کنند. درست است که رنگ خنثی باعث نمود بیشتر سبزینگی گیاهان می‌شود، ولی رنگ‌های شاد و متنوع هم فضای سرزنده‌تری را به وجود می‌آورد.
رنگ زرد، نارنجی و آبی که از آفتاب، خورشید و آسمان نشات می‌گیرند، برای تراس و حیاط مناسب هستند. حتی کاشت گل‌های فصلی و رنگارنگ هم می‌تواند رنگ‌های بیشتری را وارد فضا کند.

پارچه و پرده در حیاط

در ساعت‌های گرم روز که آفتاب مستقیم و شدید می‌تابد، با کمک پرده ورود نور خورشید را به محل نشستن فیلتر کنید تا موجب آزارتان نشود. چتر یا پرده‌های نازک برای این منظور مناسب هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits