دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنیر کبابی کاله، منبع غنی پروتئین و جایگزین بهینه گوشت
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پنیر کبابی که به‌ هالومی نیز شهرت دارد از نظر تاریخی به منطقه قبرس باز می‌گردد و یک پنیر سنتی و تاریخی است .

یکی از وظایف اصلی دولت‌ها ایجاد امنیت غذایی برای مردم و توده‌های مختلف جامعه است به گونه ای که مردم نه تنها دسترسی کافی به درشت مغذی‌ها داشته باشند بلکه بتوانند به اندازه کافی به ریز مغذی‌های مورد نیاز بدنشان دسترسی داشته باشند.

بدیهی است که دولت‌ها این کار را به وسیله ریل گذاری‌ها و بسترسازی‌های لازم انجام می‌دهند و این مساله به شرکت‌های خصوصی متخصص و دانش بنیان که در این زمینه تخصص دارند واگذار می‌کنند.

شرکت‌های خصوصی نیز بسته به مطالعات گسترده ای که در واحد تحقیق و توسعه خود انجام می‌دهند و بسته به مطالعات بازار و شناسایی نیازهای تغذیه ای مردم و کشف نقاط ضعف و قوت بازار تغذیه، به تولید محصولات استراتژیک می‌پردازند.

طبیعی است که این شبکه هندلینگ و تولید مواد غذایی در ارتباط با شبکه بهداشت و سلامت و سایر بخش‌های مرتبط با جامعه، در زمینه ایجاد امنیت غذایی جامعه در حوزه ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها همکاری می‌کنند.

در کشور ما هم شرایط تقریبا به همین شکل است. شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی ضمن شناسایی نیازهای بازار و خلاء‌های موجود اقدام به تولید محصولات خاص و مورد نیاز می‌کنند.

پنیر کبابی، محصولی که استراتژیک است و هم مغذی و لذیذ

با توجه به موارد پیش گفته، شرکت کاله که از جمله برند‌های پیشرو در زمینه تولید مواد غذایی و تامین کننده احتیاجات استراتژیک جامعه است، اقدام به مطالعه و در نهایت تولید محصولی کرده است که با عنوان‌ هالومی یا پنیر کبابی هم اکنون در قفسه‌های فروشگاهی سراسر کشور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

این محصول که در بسته بندی‌های 200 گرمی و 450 گرمی شیک و با ماندگاری 6 ماهه، تولید و عرضه شده است، شامل مواد مغذی بویژه پروتئین است و به این خاطر، به معنای واقعی، می‌تواند جایگزین گوشت شده و در اغلب موارد مصرفی که گوشت دارد به جای آن استفاده شود.

این پنیر که خاصیت نیمه سخت و طبیعی آن از جمله خصوصیت‌های قابل ذکر محصول است همچنین دارای قابلیت سرخ کردن و کباب کردن است که هنگام پخت، بوی کباب و طعم ماهی اوزون برون از آن متصاعد خواهد شد. روی این محصول پوشیده از سبزی نعناع است و علاوه بر پروتئین سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین‌های مختلف است. طبق اعلام تولید کننده این محصول ارزش غذایی آن معادل 15 تا 12 کیلو گرم گوشت تازه گاو است.

پنیر کبابی که به‌ هالومی نیز شهرت دارد از نظر تاریخی به منطقه قبرس باز می‌گردد و یک پنیر سنتی و تاریخی است که حتی می‌تواند در وعده‌های مختلف از جمله صبحانه به صورت گریل شده به همراه نان تست و با چاشنی گوجه فرهنگ رست شده و روغن زیتون به صورت سوخاری مصرف شود. بشقاب گریل پنیر کبابی را می‌توان در کنار انواع سالادها و سبزیجات سرو کرد.

پنیر کبابی 200 گرمی کاله شامل خصوصیات غذایی خاصی است که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • انرژی: بیش از 342 کالری
  • چربی 28 گرم
  • پروتئین 22 گرم
  • نمک 1 گرم
  • ماده خشک 55 گرم
  • ماندگار در دمای منفی 18 درجه سانتی گراد، شش ماه

مواد تشکیل دهنده پنیر کبابی

پنیر کبابی از مواد زیر ترکیب و تولید شده است:‌

  • شیر پاستوریزه
  • کلرید سدیم
  • استارتر
  • نمک تصفیه شده خوراکی

یکی از خصوصیت‌های منحصر به فرد پنیر کبابی (هالومی) بافت نیم سخت و ترکیب نیم چرب آن است که باعث می‌شود وقتی که روی آتش کباب می‌شود حالتی جالب پیدا کرده و طعم لذیذی پیدا کند. کسانی که از این پنیر به صورت مستقل یا به عنوان متریال برخی از غذاهای روتین خود استفاده کرده اند معتقدند که این پنیر طعمی شبیه به اوزون برون دارد و مزه دودی آن بسیار متفاوت و دلپذیر است.

خواص پنیر کبابی (هالومی)

پنیر کبابی به خاطر شکل، طعم و خواص متعدد و متفاوتی که دارد این روزها به یکی از پرطرفدار ترین پنیرها و محصولات جدید بازار تبدیل شده و سراسر دنیا، عاشقان غذا از این محصول جدید به عنوان یکی از اولین انتخاب‌های خود نام می‌برند. به این خاطر باید گفت که اگر تا حالا طعم و خاصیت پنیر کبابی را امتحان نکرده اید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق طعم آن شوید. ضمن این که خواص پنیر کبابی باعث می‌شود که به کلی از نظر دسته بندی‌های خوراکی از محصولات فرآوری شده متفاوت باشد و هرگز نباید آن را با محصولاتی از این دست مقایسه کرد.

پنیر کبابی در کشور یویان و در شکل سنتی آن با استفاده از شیر بز یا گوسفند تهیه می‌شده است؛ اما این روزها در کشورهایی مانند آمریکا و ایران (شرکت کاله) این محصول با استفاده از مقدار زیادی شیر گاو تهیه می‌شود.

با این که برای نامیدن‌ هالومی از کلمه پنیر استفاده می‌شود؛ اما در واقع تفاوت عمده این محصول با پنیرهای دیگر این است که برای تولید آن از مایه پنیر استفاده نمی‌شود. تفاوت دیگر آن با پنیر‌های دیگر این است که برای سلامتی خواص به مراتب بیشتری دارد و حتی می‌توان برای بهبود و درمان برخی از نارسایی‌های مختلف به مصرف این محصول روی آورد. استفاده از این محصول در درست کردن انواع ساندویچ‌ها، سالادها، غذاهای سنتی و مدرن از دیگر خاصیت‌های عمومی پنیر کبابی است.

از خواص سلامتی پنیر کبابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروپین A ویتامین B و سایر ویتامین‌ها که با درصد بالایی در پنیر کبابی وجود دارد باعث شده است که خواص سلامتی متعددی بر این محصول برشمارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • مفید برای سلامتی مغز به خاطر داشتن ویتامین B12
  • مفید برای گیاهخواران برای جلوگیری از کمبود ویتامین در بدن آن‌ها به خاطر عدم مصرف پروتیین‌های حیوانی
  • پایین آوردن خطر ابتلا به دیابت
  • پایین آوردن خطر ابتلا به دیابت نوع دوم به خاطر کمک به ثابت ماندن قند خون
  • کمک به تقویت استخوان‌ها به خاطر سطح بالای کلسیم و فسفر و مواد معدنی
  • کمک به سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها به خاطر وجود کازئین فراوانی که در فراورده‌های مشتق از شیر وجود دارد.
  • مفید برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند به خاطر لاکتوز پایین پنیر کبابی
  • مفید برای سلامت ماهیچه‌ها، پوست و خون سازی و ترمیم سلول‌ها و بافت‌های بدن
  • عدم افزایش وزن بدن و حتی کمک به کاهش وزن در افراد چاق به خاطر داشتن کالری بسیار کم

دیگران درباره ‌هالومی چه می‌گویند؟‌

همان طور که گفته شد، ‌هالومی در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. این مساله باعث شده است که پیرامون این محصول تحقیقات جامعی صورت گیرد که همگی به مزایای بسیار و مضرات بسیار محدود آن اشاره می کنند. براساس مقاله ای که در ژورنال healthline منتشر شده است فوایدی برای‌ هالومی ذکر شده است که به خاطر مفصل بودن مقاله، به صورت فهرست وار به نکات برجسته آن اشاره می‌شود:

  • هالومی منبع خوبی از مواد مغذی مهم از جمله پروتئین و کلسیم است.
  • سرشار از پروتئین (وقتی پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، ورزش می‌تواند رشد و قدرت عضلات را افزایش دهد. پروتئین همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا توده بدون چربی بدن را در طول کاهش وزن حفظ کنید)، مصرف پروتئین پس از تمرین می‌تواند باعث بهبود ریکاوری عضلات شود تا زمان ریکاوری را کاهش دهد و پیشرفت شما را افزایش دهد.
  • از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند (هالومی سرشار از کلسیم است، یک ریزمغذی که برای سلامت استخوان‌ها مهم است. دریافت کلسیم بیشتر می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد، بخصوص اگر با ویتامین D ترکیب شود.)
  • برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف‌هالومی می‌تواند از دیابت نوع 2 محافظت کند.
  • یک بررسی از 30 مطالعه، مصرف منظم لبنیات را با کاهش چربی شکم و وزن بدن مرتبط دانست. این بررسی همچنین اشاره کرده است که لبنیات حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند توانایی بدن را برای تنظیم سطح قند خون بهبود بخشد.
  • پروتئین و چربی موجود در ‌هالومی همچنین می‌تواند تخلیه معده شما را کندتر کند، که ممکن است به بهبود وضعیت قند خون می شود.

منابع:‌

What Is Halloumi? All You Need to Know

https://b2n.ir/m30223

آشنایی با خواص پنیر کبابی و مضرات آن

https://b2n.ir/g69211

https://b2n.ir/h05754



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits