دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرح وظایف یک وکیل که همه باید بدانیم !
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در قوه قضائیه وکیل عنوان حرفه ای است که به شخصی داده می شود که از حقوق اشخاص حقیقی یا حقوقی دفاع می کند و در امور حقوقی و کیفری نقش راهنما دارد.

واژه وکیل، کلمه‌ای عربی است و به معنای شخصی است که به عنوان شاهد یا مدافع به دادگاه احضار می‌شود. حرفه وکالت توسط افرادی انجام می‌شود که تحصیلات حقوقی دارند، دوره کارآموزی وکالت را گذرانده و شرایط لازم قانونی برای داشتن این حرفه را دارند. طبق مواد قانونی 656 تا 665 «وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید. تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است، وکالت ایجاباً و قبولاً به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن کند واقع می‌شود.»

وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی. در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود. وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را بجا آورد وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد. وکیل نمیتواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد. وکیل در محاکمه وکیل در قبض حق نیست مگر اینکه قرائن دلالت بر آن نماید و همچنین وکیل در اخذ حق، وکیل در مرافعه نخواهد‌بود. وکالت در بیع وکالت در قبض ثمن نیست مگر این‌که قرینه قطعی دلالت بر آن کند.»

وظایف یک وکیل چه چیزهایی را پوشش می‌دهد؟

تعهدات حرفه‌ای وکلا را می‌توان در عناوین زیر گروه بندی کرد:

انجام و خاتمه دادرسی‌های مربوط به پیگیری پرونده‌ها، اعلام نظرات حقوقی در موارد حقوقی مربوطه در صورت درخواست، اقدامات قانونی برای محافظت از منافع موسسات، جلوگیری از اختلافات، اطمینان از انعقاد توافقات و قراردادهای مطابق با این اصول، بررسی پیش نویس قراردادها و انجام کارها و معاملات مربوط به فرآیندهای حقوقی.

شرایط وکیل شدن چیست؟

افرادی که خواهان وکالت هستند باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند. وکیل تهران نیز می‌بایست دارای پروانه وکالت و اشتغال در تهران باشد) انتظار می‌رود این افراد فارغ التحصیل دانشکده حقوق باشند و در عین حال، قبولی در آزمون وکالت و تکمیل دوره کارآموزی وکالت و داشتن گواهی کارآموزی نیز لازم است.

شرایطی که از پذیرش یک وکیل کیفری و یک وکیل خانواده و باقی وکلا جلوگیری می‌کند به شرح زیر است: بیش از دو سال حبس برای جرمی که عمداً مرتکب شده است یا جنایاتی علیه امنیت کشور، ارتکاب جنایت علیه نظم قانون اساسی و عملکرد آن، اختلاس، اخاذی، رشوه، سرقت، کلاهبرداری، جعل و سواستفاده از اعتماد اشخاص و محکوم شدن به جرایم کلاهبرداری در انجام عمل، پولشویی دارایی ناشی از جرم یا قاچاق کالا.

از یک وکیل تهران خوب چه صلاحیت‌هایی انتظار می رود؟

یک وکیل تهران (https://rahjooyan.org/) خوب نیازمند داشتن یک روش تفکر منظم، قدرت تجزیه و تحلیل بالا، نقش اصلی در حل مشکلات، داشتن توانایی صحبت موثر است.

چند نوع وکیل وجود دارد؟

وکلا، خدماتی در طیف گسترده از جمله مشاوره، مداخله ، تحقیقات در حوزه‌ی جرم و پرونده های کیفری را مختلف ارائه می دهند. برای پروسه‌های حقوقی و کیفری به تخصص جداگانه‌ای برای هر زمینه نیاز دارند، وکلا با در نظر گرفتن تخصص خود در موضوعاتی که بیشتر به آن‌ها علاقمند هستند، کار می‌کنند. حوزه‌ی کاری وکیل انواع مختلفی دارد، خواه وکیل قانون‌کار، وکیل فناوری اطلاعات، وکیل کیفری یا وکیل طلاق و وکیل خانواده باشد.

انواع وکیل مشاور حقوقی

خدمات مشاوره‌ای می‌توانند به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین توسط مشاورین حقوقی ارائه شوند. این خدمات می‌تواند حقوق و اطلاعات مورد نیاز شما را در هر دعوای حقوقی برای شما تأمین یا تبیین کنند. علاوه بر این، با بررسی عواقب احتمالی مراحل اجرای قانونی برای شما، تلاش می شود تا اطمینان حاصل شود که اقدامات قانونی‌ای که انجام می دهید نتایج سالمی در پی‌ خواهند داشت.

وکیل خانواده

متداول‌ترین و پر درخواست‌ترین نوع وکیل و دعوای حقوقی در جمهوری اسلامی ایران وکیل خانواده و دعواهای حقوقی است. زیرا متأسفانه آمار طلاق‌ و معضلات و مشکلات مربوط به دادگاه خانواده امروزه در تمامی کشورها از جمله در کشور ما بسیار افزایش یافته است. طبق اعلام ثبت احوال کشور، در سال گذشته ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق به ثبت رسیده است. هرچند که جامعه‌شناسان و روانشناسان در سراسر جهان اقداماتی در جهت کاهش آمار طلاق انجام می‌دهند، وکیل خانواده با به حداقل رساندن مشکلاتی که متقاضیان طلاق در روند طلاق و یا باقی دعاوی خانواده با آن درگیر خواهند شد، به افراد کمک می‌کند تا ازدواج خود را با کم‌ترین آسیب خاتمه دهند.

وکیل کیفری

وکیل کیفری یا جنایی، وکیلی است که در دفاع از شما در برابر هر نوع جنایت، پیگرد قانونی، تحقیقات یا انجام شکایت به شما کمک می‌کند. وکیل کیفری باید سخت‌ترین مراحل کارشناسی را طی کند و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد. چرا که یک دفاع نادرست می‌تواند موکل این وکلا را که به عنوان یک مجرم شناخته شده است به مجازات بسیار سنگینی محکوم کند و یا در صورتی که شخصی را متهم کند با خسارات غیرقابل جبران مواجه نماید. این خسارات می‌توانند شامل خسارات مادی و معنوی باشند که به افراد یا موسسات وارد شده می‌شوند. بنابراین انتخاب یک وکیل باتجربه حائزاهمیت فراوان است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits