دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اگر کتاب تاریخی دوست دارید، مطالعه این 8 کتاب را از دست ندهید
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواندن کتاب­‌های تاریخی برای بسیاری از ما کار سختی و خسته­‌کننده‌­ای است. این کتاب­ها معمولا با زبانی دشوار و اعداد و سال­‌ها و نام­‌های فراوان نوشته می­‌شوند.

اما این که بتوانیم از خلال داستانی جذاب و پر کشش اطلاعاتی تاریخی هم از اتفاقات مهم، شهرها و کشورها در دوران مختلف بدست آوریم قطعا پیشنهاد جذابی خواهد بود. داستان تاریخی به نوعی بین تاریخ و ادبیات قرار می­‌گیرد.

جهان‌دیدگان و فرهیختگان، متفق‌القول بر این باورند که مطالعه تاریخ برای همگان واجب است. این توصیه به مطالعه کتاب‌های تاریخی ممکن است ریشه در آینه عبرت دانستن گذشتگان و بنای زندگی روی ارزش‌های والا باشد یا از دیدگاه سیاسی-اجتماعی مطرح شده و لازمه ارتقای جوامع بشری از هر حیث شناخته شود.

برای علاقمندان به تاریخ و تاریخ جهان فرصت مناسبی است تا کتاب هایی مفید را تهیه کنند. کتاب‌های پیش رو از بهترین و مناسب ترین کتاب هایی در حوزه تاریخ جهان هستند که خواندشان سبب ایجاد ده ها پرسش و مساله در ذهن مخاطب می شود.

  1. دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین ‌کوب

در کتاب «دو قرن سکوت» زرین‌کوب به دوره‌ای از تاریخ ایران پرداخته که به دلیل کمبود آثار و اسناد تاریخی تا پیش از او کمتر به آن پرداخته شده بود. این دوره شامل دو قرن پرتلاطم در تاریخ ایران است که از زمان ورود اسلام به ایران تا تشکیل حکومت طاهریان را در برمی‌گیرد اما عجیب آن‌که در ادبیات ما چندان به این عصر پرآشوب توجهی نشده است.

این کتاب هم از جمله کتاب‌هایی بود که در زمان کوتاهی بعد از چاپ به محبوبیت بالایی رسید و مدتی به همین خاطر در بازار کتاب نایاب شد. پس از آن زرین‌کوب خود تصمیم به تجدیدنظر در متن کتاب گرفت و مدتی هم به این دلیل کتاب «دو قرن سکوت» نایاب شده بود. بعدتر این کتاب دوره‌ای از ممنوعیت چاپ را به خود دید و بالاخره امروز همچنان به‌عنوان یکی از کتاب‌های تاریخی محبوب به فروش می‌رسد، انواع کتاب تاریخی از جمله کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین ‌کوب بصورت کتاب صوتی در سایت‌های اینترنتی مربوطه موجود است.

کتاب تاریخی

  1. تمدن های عالم، فیلیپ آدلر

در باب اهمیت این کتاب همین بس که یک دوره فشرده تاریخ تمدنی و تاریخ جهانی با نگاهی قیاسی و تطبیقی برای شما در چنته دارد. چنین کتابی می تواند هم مقدمه مناسبی برای علاقمندان به تاریخ و تاریخ جهان باشد و هم منبع مناسبی برای آشنایی با تاریخ تمدن نگاری.

  1. تاریخ جهان، فیلیپ آرمستو

این کتاب می کوشد نگاهی بلندمدت به تحولات تاریخی جهان انسان های از اعصار ماقبل تاریخ تا قرن بیستم داشته باشد. از جمله جامع ترین کتاب های «تاریخ جهان» در زبان فارسی با ترجمه ای خوب است و ویژگی مهم آن دربرگرفتن تحولات محیط زیستی و اجتماعی و اقتصادی همگام با تحولات سیاسی است. حتما یکی از گزینه های دانشجویان رشته تاریخ جهان و علاقمندان به تاریخ تمدن باید خواندن این کتاب بی نظیر باشد.

  1. تاریخ تمام و کمال جهان، سارا برتون

داستان رمان تاریخ تمام و کمال جهان روایت یک کودک از رویدادهای جهان به ویژه تاریخ بریتانیا است. معلم سَمیوئِل استیوارت به آنها تحقیقی درباره‌ی تاریخ جهان محول می‌کند. این دانش آموز نه ساله، با زبانی شیرین و با طنز کودکانه، برداشت خود را از تاریخ و بازماندگان آن توصیف می‌کند. کتاب با نامه معلم سَمیوئِل به مادرش مبنی بر انتخاب بهترین گزارش آغاز می‌شود. دکتر سارا برتون نگارش این کتاب تاریخی طنز را بر عهده داشته است. برای دانلود یا خرید آنلاین کتاب تاریخ تمام ‌و کمال جهان از سارا برتون به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی رجوع کنید.

  1. بینوایان، ویکتور هوگو

کمتر کسی پیدا می‌شود که به طریقی با این کتاب آشنا نباشد. کتاب بینوایان شاهکار ویکتور هوگو است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد. این رمان به معنای واقعی کلمه غذای کاملی برای روح انسان است. کتابی که بدون تردید ازجمله ماندگارترین رمان‌هایی خواهد بود که به عمر خود می‌توانید بخوانید.

کتاب بینوایان به صورت سوم شخص روایت می‌شود و در آن نویسنده زمان به جلو و عقب می‌کشد و ماجراهای مختلف را روایت می‌کند. این اثر هرآنچه را که لازم است درباره فرانسه قرن نوزدهم بیان کرده و یک اثر تاریخی، روانشناسانه، اجتماعی و عاشقانه محسوب می‌شود. ویکتور هوگو ۱۷ سال را صرف نوشتن این اثر برجسته کرده است.

کتاب بینوایان، اثر بی‌نظیر ویکتور هوگو، از رمان‌هایی است که هر بار خواندنش حرف‌هایی تازه برای گفتن دارد و هر بار نیز احساسات مخاطبش را بر می‌انگیزد. ویکتور هوگو مهم‌ترین مقطع تاریخ فرانسه را در رمانی با شخصیت‌های زنده به تصویر کشیده است. نگاه‌ها و نفس‌های ژان وارژان و رنجیدگی و شوریدگی کوزت را می‌شود در سطرسطر کتاب حس کرد.

  1. ایران باستان، حسن پیرنیا

کتاب ایران باستان نخستین کتابی است که وقایع ایران پیش از اسلام را به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی، همراه با تاریخ و فرهنگ گذشته دیگر ممالک مهم دنیا ارائه و بررسی می‌کند.

این کتاب دایره‌المعارفی است در باب تمدن گذشته کشورهای مختلف و مهم دنیا به ویژه یونان، روم، سوریه، مصر، عربستان، میان‌رود، هند و... به گونه‌ای که هنگام مطالعه آن تنها با تاریخ و سرگذشت سلسله‌های ایرانی نظیر هخامنشی، ماد، اشکانی و سلسله یونانی سلوکی آشنا نمی‌شویم، بلکه در زمینه تاریخ خاورمیانه امروز و یونان باستان اطلاعات ارزشمندی کسب می‌کنیم.

موضوع این کتاب چنان که اسم آن مى‌نماید، تاریخ ایران قدیم است. براى حصول این مقصود در بادى امر چنین به نظر مى‌آمد که باید کتاب را موافق ادوار به قسمت‌هایى تقسیم کرده به شرح وقایع و حوادث هر قسمت مرتبا پرداخت و پیش رفت؛ ولى پس از قدرى تأمّل در تعقیب این نظر تردید حاصل شد، زیرا ایران قدیم در یکى از دوره‌هاى عمر خود به ترتیب تاریخى نخستین دولت جهانى به شمار مى‌رفت و مشرق قدیم را شامل بود.

کتاب تاریخی

  1. قهرمانان تاریخ، ویل دورانت

ویل دورانتدر آخرین اثرش یعنی کتابقهرمانان تاریخ: خلاصه کتاب بزرگ تاریخ تمدن، بدون هیچ ترسی از مسائلی مانند جنسیت، سیاست و دین که اکثر مورخان یا خجالت می‌کشند از آن‌ها حرف بزنند یا به اختصار از آن‌ها می‌گذرند صحبت می‌کند. در این کتاب، تاریخ مختصر تمدن را از دوران باستان تا سحرگاه عصر مدرن خواهید خواند، دورانی که درس‌های بسیاری از پیشینیان برای آیندگان دارد و عبرت آموز است.

ویل دورانت، برندۀ جایزۀ پولیتزر، چهار سال قبل از مرگش کتابی را آغاز می‌کند که جزء آخرین آثارش بود. این کتاب باعث به وجود آوردن آرزویی در دلش شد که برای همسر و دخترش مطرح کرد، او می‌خواست خلاصه‌ای از بهترین کتابش یعنی تاریخ تمدن را ارائه دهد.

این فهرست از کنفسیوس تا لی‌پو و از آبراهام لینکلن تا والت ویتمن را شامل می‌شد. اندیشه‌های وی نه‌تنها بسیار فراتر از یک اجرا پیش رفت، بلکه به فردی معمولی نیز این امکان را داد که از دستاوردها و زندگی مردان و زنان بزرگ تاریخ، مستقیماً از زبان ویل و آریل دورانت، باخبر شود.

  1. جنگ و صلح، لئو تولستوی

«جنگ و صلح»، نه تنها مشهورترین اثر «لئو تولستوی»، نویسنده روس، که یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات روس و از مهم‌ترین رمان‌های ادبیات جهان به شمار می‌رود که در سال 1869 میلادی نوشته شده است. در این رمان طولانی بیش از 580 شخصیت با دقت توصیف شده‌اند و یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم روسیه است که به شرح مقاومت روس‌ها در برابر حملهی سپاه ناپلئون بناپارت می‌پردازد. منتقدان ادبی «جنگ و صلح» را یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های جهان می‌دانند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits