دلگرم
امروز: جمعه, ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۰۴ رجب ۱۴۴۴ قمری و ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی
میدونید چرا اکثر شخصیت‌های انیمیشنی دارای ۴ انگشت هستند؟!
32
با همین‌کار استودیوهای انیمیشن‌سازی موفق به صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار شدند! این‌کار زمان ارائه فریم به فریم شخصیت‌ها را کاهش می‌دهد. تنها نگرانی استودیوها زیبایی بصری شخصیت‌ها بود که متوجه شدند بسیاری از مخاطبان هرگز توجهی به این موضوع نکردند!

شاید تا الان دقت نکرده باشید ولی اگه یک بار دیگه کارتون و انیمیشن هایی مثل تام و جری و باب اسفنجی و سیمپسون ها و فامیلی گای و غول چراغ جادوی انیمیشن علاءالدین و… رو با دقت بیشتری ببینید متوجه می شید که همه شخصیت های انیمیشنی چهار انگشتی هستند! همه اونها سه تا انگشت با یک شست دارن و از انگشت پنجم خبری نیست. باب اسفنجی که همه جزئیات و اتفاقات زندگیش شبیه آدمها هست پس چرا چهار تا انگشت داره؟ سیمپسون ها که اصلن آدم هستند و دیگه زیر دریا زندگی نمیکنند چرا چهار انگشتی هستند؟ چه چیزی پشت این چهار انگشتی بودن شخصیت ها هست که بصورت مداوم تکرار میشه؟ البته یک جواب مشخص و دقیق برای این اتفاق وجود نداره اما اگر علاقه دارید رمز و راز پشت این اتفاق رو بدونید با آفرینک همراه بشید تا بهتون بگیم داستان چی هست.

میدونید چرا اکثر شخصیت‌های انیمیشنی دارای ۴ انگشت هستند

والت دیزنی پدر انیمیشن سازی دنیاست و این فقط بخاطر خلاقیت و ایده های جذاب و بی نظیرش برای تولید میکی موس و گوفی و صدها شخصیت دیگه نیست، اون یکی از بهترین مغزهای اقتصادی آمریکا رو هم داشت و استودیوی والت دیزنی الان بزرگترین استودیوی فیلم سازی دنیا با بیشترین موفقیت و گردش مالی هست. (در سال 2017 این استودیو بیش از 7 میلیارد دلار فروش جهانی داشته) والت دیزنی خیلی زود متوجه شد که نکشیدن یک انگشت در طراحی هر دست میتواند میزان خیلی زیادی زمان و البته پول رو برای سازندگان انیمیشن صرفه جویی کند. از اون جایی که طراحی انگشت سخت ترین قسمت طراحی هر کاراکتر هست، دیزنی توانست با همین ایده چهار انگشتی کردن شخصیت های انیمیشنی، تولید رو راحت تر کند. باید این رو بدونید که هر ثانیه از انیمیشن ها از 24 فریم تشکیل میشدند و برای هر فریم باید طراحی جداگانه ای انجام میشد، حالا حساب کنید که یک انگشت کمتر چقدر صرفه جویی میتونسته باشه.

میدونید چرا اکثر شخصیت‌های انیمیشنی دارای ۴ انگشت هستند

حالا شاید برای شما سوال بشه که چرا شخصیت ها رو با سه انگشت طراحی نکردن تا هم در هزینه و هم زمان صرفه جویی بیشتری بشه. خوب، باید بگیم که در این صورت دیگه شخصیت ها خیلی غیر واقعی و تقلبی به نظر میرسیدند. برای سه انگشتی شدن شخصیت ها فقط یک موقعیت بنظر منطقی میرسه و اون هم این هست که اونها فضایی باشند و از جایی خارج از زمین و فیزیولوژی زمینی ها اومده باشند. لاکپشت های نینجا یکی از مشهورترین سه انگشتی های کارتونی هستند که البته اونها از خارج از زمین نیومدند، فقط دچار جهش ژنی شدند و سه انگشت دارند.

لاک پشت های نینجا

ولی این تنها دلیل والت دیزنی برای چهار انگشتی کردن میکی موس نبود. کاراکترهای انیمیشنی اولیه بیشترشون از ترکیب دایره ها تشکیل میشدند (یک بار دیگه به میکی موس دقت کنید) به همین خاطر دیگر فضای زیادی برای گذاشتن 5 انگشت روی دست های میکی موس وجود نداشت. والت دیزنی یک بار گفته بود که طراحی پنج انگشت برای این شخصیت مثل این هست که کف دست اون یک دسته موز طراحی کرده باشیم. به هر حال والت دیزنی پدر انیمیشن سازی دنیا بوده و احتمالن بهتر از هر کسی میدونست که چه چیزهایی برای شخصیت های انیمیشنی بهتر هست.

میدونید چرا اکثر شخصیت‌های انیمیشنی دارای ۴ انگشت هستند

ولی این تنها دلیل والت دیزنی برای چهار انگشتی کردن میکی موس نبود. کاراکترهای انیمیشنی اولیه بیشترشون از ترکیب دایره ها تشکیل میشدند (یک بار دیگه به میکی موس دقت کنید) به همین خاطر دیگر فضای زیادی برای گذاشتن 5 انگشت روی دست های میکی موس وجود نداشت. والت دیزنی یک بار گفته بود که طراحی پنج انگشت برای این شخصیت مثل این هست که کف دست اون یک دسته موز طراحی کرده باشیم. به هر حال والت دیزنی پدر انیمیشن سازی دنیا بوده و احتمالن بهتر از هر کسی میدونست که چه چیزهایی برای شخصیت های انیمیشنی بهتر هست.

میکی ماوس

بیشتر شخصیت های انیمیشنی را حیوانات تشکیل میدهند که دیگه واقعن لزومی نداره برای اونها 5 انگشت طراحی کنیم. طبق یک تئوری روانشناسی با عنوان دره عجایب Uncanny valley اگر چیزی خیلی شبیه واقعیت باشه اما در واقعیت همچین چیزی وجود نداشته باشه (مثلن صحبت کردن حیوانات در انیمیشن ها که اونها رو شبیه آدمها میکنه) اون چیز میتواند باعث احساس ترس و چندش در آدمها بشود. پس حالا که قرار هست حیوانات شبیه آدمها باشن و صحبت کنند بهتره که یک انگشت از دست هاشون کم کنیم تا شباهتشون به آدم ها کم بشود.

میدونید چرا اکثر شخصیت‌های انیمیشنی دارای ۴ انگشت هستند

نکته جالب راجع به تئوری دره عجایب این هست که اونجا توضیح میده وقتی قرار هست شخصیت های انسانی را ببینیم، هر چقدر خصوصیات اون شخصیت ها با انسان های واقعی فرق کنه و متفاوت باشه، از نظر مخاطبین اون شخصیت ها خوش نما تر و جذاب تر به نظر میرسند. (به رنگ زرد شخصیت های سیمپسون یا صحبت کردن استووی گریفینِ Stewie Griffin نوزاد در مجموعه فامیلی گای و سرِ خیلی بزرگ جیمی نوترون Jimmy Neutron دقت کنید) این دلیلی هست که چرا در انیمیشن های مختلف با اغراق های زیادی راجع به طراحی شخصیت ها روبه رو میشیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (32 رای)  
قرآن آنلاین
دیدگاه ها

درج کامنت برای این مطلب غیر فعال است