دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی گیاه دم گاو و خواص شگفت انگیز آن
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گیاه دم گاوی :درختچه بومی ماسه زارهای مناطق مرکزی است که از نظر تولید علوفه و حفاظت از خاک و ایجاد چشم اندازهای زیبا و ارزش دارویی بسیار حائز اهمیت است. دم گاوی معمولا در تپه های ماسه بادی بیابانها، نوار ریگ بلند، شنزارها و ریگستان ها می روید.

مشخصات ظاهری گیاه دم گاوی:

رشد رویشی اوایل اسفند آغاز شده و گلها در اردیبهشت ماه ظاهر و در اواخر خرداد درختچه پوشیده از میوه های نیام متورم (پفکی شکل) به رنگ کاهی می شود. میوه بواسطه وجود کیسه هوادار، سبک بوده و در اوایل مرداد ماه توسط باد جابجا شده و به اطراف پراکنده می شوند. در هر میوه 4 بذر لوبیایی وجود دارد، تاج پوشش به ابعاد حداکثر 100 ضربدر 90 سانتی متر مشاهده می شود.

گیاه دم گاو

خواص گیاه دم گاوی:

از خواص گیاه دم گاوی می توان به درمان غده های چربی زیر پوستی و سلولیت اشاره کرد. گیاه دم گاوی برای درمان التهابات پوستی گیاه دارویی بسیار مناسبی است. همچنین این گیاه به درمان چربی خون و کاهش قند خون کمک شایان توجهی می کند. این گیاه همچنین خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی دارد.

مصرف گیاه دم گاوی در درمان عفونت‌ های رحم و ادرار بسیار موثر است. از سوی دیگر مصرف این گیاه دارویی در افزایش رشد مو و درمان بیماری های پوستی توصیه می شود. از سویی دیگر گیاه دم گاوی از جمله گیاهان با خاصیت ضد درد، خلط آور و عطسه آور، بوده است و در درمان سرماخوردگی، برونشیت، تنگی نفس و آسم نیز کاربرد دارد.

کاربرد گیاه دم گاوی:

از گیاه دم گاوی استفاده های متعددی می شود. از این درختچه هم میتوان استفاده های دارویی کرد و هم استفاده های ابزاری. چوب درختچه دم گاوی برای درست کردن جارو بسیار مناسب است از سوی دیگر کاشت این درختچه می تواند به جذب زنبورهای عسل در مناطق بیابانی کمک بسیار زیادی کند.

فواید گیاه دم گاو

چوب خشک این درختچه به راحتی قابل اشتعال است و می تواند برای سوزاندن در فصل سرما مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر کاربردهایی که ذکر شد این گیاه دارای خواص دارویی فراوانی است که سبب می شود تا در لیست گیاهان دارویی ارزشمند قرار گیرد.

روش مصرف گیاه دم گاوی:

گیاه دم گاوی را می ‌توان به صورت جوشانده و دمنوش مصرف کرد. هرچه تلخی این گیاه بیشتر باشد، خاصیت آن هم بیشتر می ‌شود. جوشانده ساقه این گیاه برای سرفه های خشک و خلط غلیظ مؤثر است.
برای این منظور گیاه دم گاوی را در یک قوری محتوی آب جوش ریخته و به مدت 10 الی 15 دقیقه فرصت بدهید تا گیاه دم گاوی خواص خود را در آب جوش ازاد کند سپس نوش جان کنید. برای خوش طعم تر کردن این دمنوش می توانید از برگ های استویا و یا نبات استفاده کنید.

نکته: قبل از شروع مصرف هر نوع مکمل یا درمان طبیعی و پیش از اینکه گیاه دارویی قدرتمندی با خواص زیاد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که شرایط را بدتر نمی‌کنید.
از مصرف خود سرانه این گیاه دارویی بپرهیزید. همچنین مطمئن شوید تا به این گیاه حساسیت ندارید سپس آن را مصرف کنید.
همچنین بانوان باردار از مصرف این گیاه خودداری کنند.
مصرف بیش از حد این گیاه دارویی مجاز نیست و ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.

منبع : بذر پوپونیک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits