دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاهان آپارتمانی سمی کدام‌اند؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ما در این مقاله سعی داریم شما را با سمی‌ترین گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم، گیاهان زیبایی که در نگهداری آن‌ها باید دقت کنید تا مبادا سمی بودن آن‌ها باعث مسمومیت خودتان، اعضای خانواده یا حیوانات خانگی‌تان شود. با ما همراه باشید.

وجود گل‌ها و گیاهان نقش بسیار زیادی در زندگی و سلامت روان و شادابی افراد و حتی چیدمان دکوراسیون داخلی دارند. به‌همین‌دلیل این روزها خرید گل وگیاهان آپارتمانی از گیاهان آپارتمانی ارزان قیمت گرفته تا گیاهان آپارتمانی گران قیمت افزایش یافته و همین موضوع باعث شده تا قیمت گیاهان آپارتمانی نیز تغییراتی داشته باشد، به‌خصوص آن دسته از گیاهانی که متقاضیان بیشتری دارد. این گیاهان سبز که حکم یک موجود زنده را دارند، هرچند که عامل زیبایی و چشم‌نوازی هم باشند؛ در مواردی در حکم یک قاتل بی صدا هستند و آسیب‌‌های جدی را به همراه دارند، به‌عبارت دیگر برخلاف ظاهر زیبایشان بسیار سمی هستند؛ ازاین‌رو ما در این مقاله سعی داریم شما را با سمی‌ترین گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم، گیاهان زیبایی که در نگهداری آن‌ها باید دقت کنید تا مبادا سمی بودن آن‌ها باعث مسمومیت خودتان، اعضای خانواده یا حیوانات خانگی‌تان شود. با ما همراه باشید.

معرفی سمی‌ترین گل و گیاهان آپارتمانی

گیاهان سمی در ظاهر چیزی از خود بروز نمی‌دهند و شاید باورتان نشود که بیشتر آن‌ها گیاهانی هستند که روزانه با آن‌ها سر و کار دارید. از جمله گیاهان آپارتمانی سمی می‌توان به فیلودندرون، کالادیوم، پتوس، سینگونیوم، سوسن، زنبق، سوسن صلح، دیفن باخیا، خرزهره، پوست ماری، مونسترا یا برگ انجیری، پاپیتال یا پیچک، چمچمه‌ای یا اسپاتی فیلوم، سانسوریا یا شمشیری و زامیفولیا اشاره کرد. البته که این لیست خیلی فراتر از این تعداد است و ما در این مطلب صرفا پرطرفدار گیاهان که سمی هستند را معرفی کردیم و در ادامه نیز به توضیحات بیشتری در مورد چند تا از محبوب‌ترین‌ها آن‌ها و عملکرد آن‌ها در تولید سم خواهیم پرداخت.

عملکرد سانسوریا (Sansevieria) در تولید سم خانگی

سانسوریا نه تنها جز سمی ترین گیاهان آپارتمانی بلکه گیاهی است که از محبوبیت بالایی برخوردار است و ویژگی‌های زیادی چون مقاومت بالا، عملکردی مفید در تصفیه هوا، اکسیژن‌سازی فوق‌العاده در شب و قدرت مبارزه با آلرژی را دارد. این گیاه برای انسان‌ها خطر کمتری دارد و قدرت خطرآفرینی بیشتر برای حیوانات خانگی است. بنابراین اگر حیوانات خانگی شما اهل بلعیدن گیاهان هستند و در خانه‌تان سانسوریا دارید، به‌طور جدی از نگهداری این گیاه خودداری کنید یا آن را دور از دسترس حیوان خانگی خود قرار دهید.

عملکرد گیاه فیلودندرون (Philodendron) در تولید سم خانگی

یکی از ویژگی‌های بارز این گیاه ظاهر آن است. فیلودندرون گیاهی زیبا با برگ‌هایی بزرگ و پتانسیل زیاد در تزیین دکوراسیون داخلی است که توانایی تصفیه هوا را داشته و نسبت به حمله حشرات مقاوم است. این گیاه به علت دارا بودن عنصر کریستال اگزالات کلسیم برای انسان، حیوان و کودکان خطر مسمومیت دارد.

گیاهان آپارتمانی سمی کدام‌اند؟

عملکرد گیاه پتوس (Pothos) در تولید سم خانگی

پتوس جزء محبوب‌ترین گیاهان سمی است، گیاهی رونده که عموما در مکان‌های مختلفی آن را دیده‌اید. این گیاه به علت دارا بودن قابلیت رونده بودن در مکان‌هایی چون خانه، ادارات، آشپزخانه و سایر مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام گونه‌های پتوس به علت دارا بودن عنصر خطرناک نامحلول کلسیم سمی هستند و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشند؛ از جمله سمی‌ترین گونه‌های پتوس می‌توان به پتوس حصیری، پتوس فرانسوی، پتوس هاوایی و پتوس ابلق اشاره کرد.

روش‌های مسموم شدن توسط گل و گیاه

زمانی که از تولید سم توسط گل و گیاهان آپارتمانی صحبت می‌کنیم، برای بعضی از افراد غیرقابل باور است که گیاهان زیبا و چشم‌نواز بتوانند سم تولید کنند و در واقع بدون توجه به حفظ سلامتی خود به نگهداری آن‌ها در منزل ادامه می‌دهند، در حالی که به روش‌های ساده‌ای که در ادامه معرفی می‌کنیم، امکان مسموم شدن شما و اعضای خانواده یا حیوانات خانگی‌تان وجود دارد، بنابراین آن‌ها را جدی گرفته و مراقب باشید.

روش‌های مسوم شدن با گل و گیاه:

  • نوشیدن آب زیر گلدان توسط حیوانات خانگی
  • خوردن خاک یا بازی کردن کودک یا حیوانات خانگی با خاک گلدان
  • لمس برگ‌های گیاه یا خوردن آن‌ها
  • خوردن میوه یا ریشه گیاهان
  • تماس مستقیم پوست با شیره یا میوه گیاهان سمی

گیاهان آپارتمانی سمی کدام‌اند؟

علائم مسمومیت توسط گیاهان چیست؟!

همانطور که اشاره کردیم خطرات مسمویت توسط گیاهان برای حیوانات خانگی و کودکان بیش‌تر از انسان‌های بالغ است. ضمن اینکه در مواردی هم گزارش فوت افراد و حیوانات توسط بلعیده شدن گیاهان سمی گزارش شده است. اگر شما با علائم مسمومیت توسط این گیاهان آشنا باشید شاید زودتر بتوانید جهت بهبود و درمان مسمومیت اقدام کنید و مانع از بروز مشکلات جدی‌تر شوید. این علائم به‌تفکیک به‌شرح زیراند:

علائم مسمومیت توسط گیاهان در انسان

از علائم مسمومیت توسط گیاهان در انسان و کودکان می‌توان به واکنش‌های دراماتیک در انسان، تهوع‌های عادی و صدادار، سوزش گلو و دهان، ایجاد تورم در لوله‌های گوارشی، ایجاد تورم در قسمت دهانی و همچنین التهاب‌های پوستی و خارش، افزایش حجم بزاق دهان، افزایش ترشحات دهانی به بیرون، احساس درد در قسمت فک و دهان و در نهایت مرگ اشاره کرد.

علائم مسمومیت توسط گیاهان در حیوانات خانگی

احتمال مسمومیت توسط گیاهان در حیوانات بیش‌تر است، چرا که نوشیدن آب زیر گلدان‌ها، بلعیدن برگ گیاهان و... عمدتا توسط حیوانات انجام می‌شود. از علائم مسمومیت توسط گیاهان در حیوانات می‌توان به تشنج، اسپاسم و ایجاد تورم و درد، نالیدن‌های بلند و شدید حیوانات، افزایش براق و اسهال و تهوع و همچنین خفگی، دشواری در نفس کشیدن و در انتها مرگ حیوانات اشاره کرد.

سخن پایانی

گیاهان عامل شور و نشاط و زیبایی منازل هستند، بنابراین حتی اگر قصد استفاده از سمی‌ترین گیاهان آپارتمانی را دارید همیشه در کنار یادگیری روش نگهداری صحیح‌شان مراقب باشد که مبادا سم موجود در آن‌ها مسمویتی برای شما، اعضای خانواده یا حیوانات خانگی‌تان ایجاد نکند، ضمن اینکه نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را نیز درنظر داشته باشید.

  • تا حد امکان جهت لمس برگ گیاهان از دستکش استفاده کنید و بعد از لمس گیاهان حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • اگر گیاهان شما قابلیت نگهداری به‌صورت آویزی را دارند و شرایط خرید ظروف و گلدان‌های آویزی را دارید حتما جهت تزئین دکوراسیون داخلی با گیاهان از گلدان‌های آویزی استفاده کنید.
  • در صورت زرد شدن برگ گیاهان با دستکش آن‌ها را جدا کنید یا فرصت بدهید تا خود برگ‌ها از گیاه جدا شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits