دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می توانیم به نوزاد گوجه فرنگی بدهیم ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان را تقویت کرده و از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند و ویتامین C موجود در آن برای پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از سرب در کودکان مفید است.

از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد؟

گوجه فرنگی یک غذای آلرژی‌زا است و می‌تواند باعث بروز آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار شود. از این جهت برای بسیاری از مادران سوال است که آیا می‌توانند آن را به کودکشان بدهند یا نه و اگر این اجازه را دارند از چه سنی می‌توان به کودک گوجه داد و آیا روشی وجود دارد که بفهمند کودکشان به گوجه حساسیت دارد یا خیر.

به طور کلی ورود هر ماده غذایی به رژیم غذایی کودک باید با توجه به سن کودک باشد. به عبارت دیگر برای دادن هر یک از انواع سبزیجات به کودک باید کودک سن خاصی داشته باشد. در واقع اینکه کودک از چه سنی میتواند اسفناج بخورد با اینکه کودک از چه سنی میتواند لوبیا بخورد و یا با اینکه از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد کاملا با همدیگر متفاوت هستند.

دادن گوجه به نوزادان

سن مناسب نوزاد برای خوردن گوجه فرنگی

کودکان باید گوجه فرنگی بخورند زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارند. سن مناسب برای شروع به مصرف گوجه فرنگی، حدود 9 تا 10 ماهگی و فقط به‌صورت پخته مجاز است و دادن گوجه خام تا قبل از‌یک‌سالگی برای کودکان ممنوع است. خبر خوب این است که تعداد افرادی که به گوجه حساسیت دارند بسیار کم است، با این‌حال به یاد داشته باشید که در هنگام افزودن تمامی مواد غذایی به رژیم غذایی شیرخوار، حتی گوجه فرنگی باید مراقب علائم آلرژی باشید. از این رو نباید گوجه را یکباره به رژیم اضافه کنید. ذره ذره و با تکه‌‌های کوچک شروع کنید و مراقب علائم آلرژی باشید.

آلرژی به گوجه فرنگی در کودکان

آلرژی به گوجه فرنگی حساسیت نوع 1 است. آلرژی‌های از نوع 1 معمولاً به عنوان آلرژی‌های تماسی شناخته می‌شوند. وقتی فرد مبتلا به این نوع آلرژی، با یک ماده‌ی حساسیت‌زا مانند گوجه فرنگی تماس پیدا می‌کند، هیستامین در مناطقِ در معرض قرار گرفته مانند پوست، بینی و دستگاه تنفسی و گوارشی آزاد می‌شود. و این به نوبه‌ی خود، باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود.

آلرژی به گوجه فرنگی در کودکان

علی‌رغم این واقعیت که گوجه فرنگی و محصولات حاوی آن از جمله غذاهای پرمصرف در رژیم غذایی هستند، با این وجود حساسیت به گوجه فرنگی بسیار نادر است. فردی که به گوجه فرنگی حساسیت دارد، مستعد واکنش‌های آلرژیک با سایر گیاهان خانواده‌ی شب‌بوها، از جمله سیب‌زمینی، تنباکو و بادمجان نیز هست. غالباً، افرادی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند به لاتکس نیز همین واکنش را نشان می‌دهند.

حتماً بخوانید:
فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامت

فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامت

فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامت، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. فواید شگفت انگیز…

پختن گوجه‌فرنگی باعث می‌شود از میزان حساسیت آن کم شود. مانند هر غذایی که برای اولین بار به نوزاد می‌دهید، از مقدار کم شروع کنید و هنگام خوردن مراقب او باشید. اگر واکنشی مشاهده نکردید، کم‌کم مقدار آن را در دفعات بعدی بیشتر کنید.

علائم آلرژی به گوجه فرنگی

علائم آلرژی به گوجه

علائم آلرژی به گوجه فرنگی معمولاً اندکی پس از مصرف این ماده‌ی حساسیت‎زا رخ می‌دهد. آنها عبارتند از:

  • بثورات پوستی، اگزما یا کهیر (کهیر)
  • گرفتگی شکم، حالت تهوع، بالا آوردن و استفراغ در کودکان یا اسهال
  • احساس خارش در گلو
  • سرفه، عطسه، خس خس سینه، یا آبریزش بینی نوزاد
  • تورم صورت، دهان، زبان یا گلو (آنژیوادم)
  • آنافیلاکسی (بسیار نادر)

پس از مشاهده هرکدام از این علائم بلافاصله به‌پزشک کودک مراجعه کنید.

منبع : گهواره



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits