دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گرمکن و سردکن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
متخصصان صنعت خودرو محصولاتی طراحی کرده اند تا رفاه سرنشینان در روزهای سرد را با گرم کردن صندلی ها بیشتر از پیش فراهم کنند و رانندگی را برای شما لذت بخش سازند.

آپشن گرمکن و سردکن صندلی خودرو چیست؟

آپشن‌ سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودرو یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های خودرویی محسوب می‌شود که به راحتی می‌تواند جاذب خرید خودرو باشد. با کمک این آپشن‌ها می‌توان در فصل‌های مختلف سال میزان حرارت و خنکی صندلی خودرو را به دلخواه تنظیم کرده و به نوعی آپشن‌های مذکور سیستم تهویه مطبوع صندلی خودروها محسوب می‌شوند.

گرمکن و سردکن صندلی که در گذشته یک آپشن لوکس محسوب می‌شد در تعداد قابل‌توجهی از خودروهای امروزی به‌صورت فابریک قرار داشته و در مابقی خودروها نیز قابل سفارش است. البته گرمکن و سردکن صندلی همچنان در بازار کشور ما یک آپشن لاکچری محسوب شده و به‌عنوان یک مزیت و امکان پیشرفته در برخی از خودروها دیده می‌شود.

این سیستم مخصوص روزهای سرد زمستانی بوده و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی صندلی راننده و سایر سرنشینان را گرم کرده و حس گرمای مطلوب را به آن‌ها القا کند. اجزای اصلی این سیستم شامل گرم‌کن‌ها و سیم‌پیچ‌های حرارتی، رله و ترموستات است.
درواقع قسمت اصلی سیستم گرمکن خودرو را سیم‌پیچ‌های حرارتی‌ای تشکیل می‌دهند که زیر روکش صندلی‌ها قرار گرفته و با عبور جریان برق از درون خود صندلی را گرم می‌کنند.

جریان برق عبوری از درون این سیم‌پیچ‌های حرارتی به‌واسطه سوئیچ رله کنترل شده و این رله است که اجازه می‌دهد مدار جریان برق گرمکن صندلی بسته شود. سیستم گرمکن صندلی مستقیم از باتری‌ خودرو تغذیه می‌کند و انرژی موردنیاز سیم‌پیچ‌های حرارتی به‌واسطه باتری خودرو تامین می‌شود.

گرمکن و سردکن صندلی خودرو

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص نحوی کار سیستم گرمکن خودرو به مسئله کنترل حرارت سیم‌پیچ‌های حرارتی بر‌میگردد. برای اینکه گرمای حاصل از سیم‌پیچ‌های حرارتی از حد مجازی فراتر نرود از ترموستات کمک گرفته می‌شود. در واقع ترموستات کمک می‌کند که سیم‌پیچ‌های حرارتی گرمای بیش از اندازه‌ای تولید نکنند و بر خروجی گرما نظارت می‌کند.

هنگامی که گرمای حاصل از مقاومت سیم‌پیچ‌های حرارتی از حد تنظیم شده ترموستات فراتر رود سوئیچ رله به‌کار افتاده و عملاً گرمکن صندلی خودرو خاموش می‌شود. با این کار سطح گرمای صندلی از حد تعیین‌شده‌ای فراتر نرفته و هنگامی که به سطح تنظیم شده برسد سوئیچ رله مدار را بسته و سیم‌پیچ‌های حرارتی مجدداً شروع به تولید گرما می‌کنند.

به‌طورکلی دو نوع گرمکن صندلی وجود دارد. خودروهایی که به‌صورت فابریک به گرمکن‌ صندلی مجهز هستند گرمکن آن‌ها در داخل صندلی قرار داشته و برای تعمیر گرمکن باید روکش صندلی برداشته شود. این گرمکن‌ها برای تعمیر نیازمند تخصص خاص هستند. اما نوع دیگری از گرمکن صندلی نیز وجود دارد که برای تمامی خودروها قابل استفاده است. گرمکن‌های مذکور با برق ۱۲ ولت کار کرده و بدون هیچ‌گونه تغییر خاصی برای تمامی صندلی‌ها قابل استفاده‌اند.

خبر خوب برای مالکان آن دسته از خودروهایی که به گرمکن صندلی مجهز نیستند این است که در حال حاضر می‌توان تکنولوژیکی مرتبط با گرمکن صندلی‌ها را به‌صورت مجزا نیز بر روی خودروها نصب کرد.
چه شما مالک خودرویی باشید که به‌صورت فابریک از گرمکن صندلی برخوردار است و چه به صورت مجزا صندلی‌های خودرو خود را به گرمکن مجهز کرده باشید می‌توانید مشخص کنید که چه ناحیه‌ای از صندلی (نشیمن‌گاه و قسمت کفی، تکیه‌گاه و قسمت پشتی و یا هر دو) مجهز به این تکنولوژی باشد. به‌علاوه میزان حرارت انتشار یافته از اکثر گرمکن‌های صندلی نیز قابل تنظیم است.

گرمکن خودرو

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص گرمکن‌های صندلی آن است که عموما صندلی‌های چرمی به این تکنولوژی مجهز می‌شوند چرا که چرم گرما را به‌صورت یکپارچه پخش می‌کند. البته این تکنولوژی بر روی صندلی‌های پارچه‌ای نیز قابل نصب است.

سیستم سردکن صندلی در روزهای گرم تابستانی و در هنگام رانندگی‌های طولانی مدت بسیار کار آمده است. این سیستم نیز همچون گرمکن صندلی این روزها بسیار متداول و محبوب بوده و بیشتر برندهای شناخته شده آن را به‌صورت پیش‌فرض در محصولات خود قرار می‌دهند.
اساس کار سردکن صندلی حرکت هوای آن است. در واقع سیستم سردکن با کمک گرفتن از فن و تهویه‌کننده‌های هوا که درون صندلی قرار گرفته‌اند صندلی خودرو را خنک می‌کند.

گرمکن و سردکن صندلی تسلا؛ پتنتی جدید و نوآورانه

گرمکن و سردکن صندلی به‌هیچ‌عنوان اختراع جدیدی نبوده و پیش از این نیز در خودروهای تولیدی برندهای مختلف دیده می‌شود.
تسلا به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی جهان روش‌های دیگری را نیز در خصوص بحث تهویه مطبوع صندلی‌های خودرو به ثبت رسانده است. در پتنت جدیدی که تسلا به ثبت رسانده است برای گرم کردن و سرد کردن صندلی از لایه‌ای پرشده از یک مایع ژلی استفاده می‌شود. این مایع ژلی با گرم شدن و سرد شدن خود صندلی خودرو را نیز گرم و سرد کرده و یک فضای مطبوع را برای راننده و سایر سرنشینان فراهم می‌آورد.

سردکن صندلی

گرمکن و سردکن صندلی چه مزایایی در مقایسه با بخاری و کولر دارد؟

سیستم تهویه مطبوع صندلی خودرو در مقایسه با بخاری یا کولر خودرو مزایای بیشتری را در اختیار راننده و سایر سرنشینان خودرو قرار می‌دهد.
سردکن و گرمکن صندلی خودرو علاوه‌بر راحتی بیشتر از بعد اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و انرژی کمتری را مصرف می‌کنند.

به‌عنوان نمونه در هنگام استفاده از کولر انرژی مورد نیاز از موتور خودرو تامین می‌شود و همین کار مصرف بیشتر سوخت را به همراه دارد. به‌علاوه روشن کردن کولر کاهش دمای کل فضای کابین خودرو را به دنبال دارد و استفاده طولانی‌مدت از آن برای برخی از افراد آزاردهنده است اما سرد کن صندلی تنها نشیمن‌گاه و تکیه گاه سرنشین و راننده را خنک کرده و برای هر صندلی نیز به‌صورت مجزا کار می‌کند.

در خصوص گرمکن نیز اجازه دهید به این نکته اکتفا کنیم که برخی از گرمکن‌های صندلی می‌توانند در نقش ماساژور ظاهر شده و ضمن گرم کردن فردی که بر روی صندلی نشسته سبب کاهش درد و گرفتگی عضلانی و آرامش بیشتر بدن وی شوند. ویژگی‌ای که قطعا در هنگام استفاده از بخاری خودرو برای سرنشینان آن فراهم نمی‌شود.

اجازه دهید در انتها شما را با فناوری جدید دیگری که مرتبط با سیستم تهویه مطبوع صندلی خودروهاست آشنا کنیم. با کمک این تکنولوژی که حافظه صندلی نام دارد شما می‌توانید در هنگام نشستن بر روی صندلی حالت صندلی و سیستم تهویه مطبوع آن را به فرم دلخواه خود درآورده و یا حتی ماساژور آن را در صورت وجود فعال کنید و تمامی تنظیمات مذکور را بر روی حافظه صندلی ذخیره کنید. به این ترتیب با هر بار نشستن شما بر روی صندلی خودرو و فشردن دکمه حافظه صندلی به فرم دلخواه شما در خواهد آمد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits