دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل تنگ شدن مردمک و کوچک شدن ناگهانی چشم راست چیست؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلیل کوچک شدن چشم و عوامل موثر در خطر ابتلا به این بیماری : برخی مواقع مشکلاتی در چشم ایجاد می شود که سبب کوچک شدن چشم سمت راست یا چپ می شود. در این مطلب قصد داریم دلیل کوچک شدن چشم را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی دلیل کوچک شدن یک چشم

چشم ها عضو مهم بدن هستند که در ارتباط با دنیای بیرون و مشاهده پیرامون انسان برای برقراری ارتباطات انسانی نقش کلیدی ایفا می کنند. برخی مواقع اختلالات چشمی ارثی یا مادرزادی می تواند باعث بروز مشکلاتی در چشم ها شود. یکی از این مشکلات چشمی کوچک شدن چشم راست یا چپ است. که در این مطلب به بررسی دلیل این موضوع می پردازیم.

۱. میکروفتالمی

اگر اختلال چشمی مادرزادی سبب کوچک شدن چشم ها شود به آن میکروفتالمی اطلاق می شود. به این ترتیب یک دلیل کوچک شدن چشم، نوعی اختلال مادرزادی یا میکروفتالمی است. این اختلال سبب نامتقارن شدن اندازه چشم ها می شود. چشمان افراد مبتلا به میکروفتالمی در یک یا هر دو چشم کوچک می شود.
درباره علت هم اندازه نبودن چشم ها پزشک باید به میزان این تفاوت دقت زیادی نماید. برخی مواقع اختلاف ظاهری اندازه دو چشم، قطره کره دو چشم متفاوت بوده و مراحل تکامل یکی از چشم ها کامل نیست و در مرحله ای رشد متوقف گشته است.

از این رو به علت کوچک شدن کره چشم یا کاسه استخوانی چشم هم رشد نکرده و کوچک باقی مانده است. در این وضعیت چشم ها گود افتاده و کوچک دیده می شوند. ولی اگر اندازه چشم در وضعیت مناسبی بوده و فقط اختلاف در شکاف پلک دیده شود، به روش درمانی متفاوتی نیاز است که بسته به تشخیص پزشک صورت می گیرد.

علت کوچک شدن چشم

۲. افزایش سن

چشم انسان با گذشت سال ها و افزایش سن تغییر پیدا می کند. که البته بیشتر این تغییرات به بینایی مربوط است. ولی تغییرات فیزیکی نیز در چشم ها با افزایش سن ممکن است روی دهد. هنگامی که فرد متولد می شود قطر چشمانش حدود ۱۶.۵ میلی متر است. این مقدار از یک نخود کمی بزرگتر است.

بعد از دو سال اول زندگی، چشم ها بزرگتر می شوند و در دوران بلوغ جهش رشد دیگری پیدا می کنند. تا این که در ۲۰ سالگی تا حدود ۲۴ میلی متر رشد خواهند کرد. هنگامی که اوایل دهه ۲۰ زندگی می رسد، بینایی چشم ها کاملا رشد کرده و معمولا تا ۳۰ سالگی پایدار می ماند.

در میانسالی چشم ها دچار تغییراتی می شوند که اکثرا مربوط به بینایی بوده و این که تا چه اندازه خوب می توانید ببینید. مشکلات بینایی اغلب نخستین نشانه های پیری بوده و تغییراتی که ممکن است تدریجا در طی سال ها روی دهد. در این راستا ممکن است فرم چشم ها نیز تغییر یابد.

هنگامی که در آینه به خود نگاه کنید ممکن است این سوال ایجاد شود چرا چشم های من کوچکتر شده اند. یا ممکن است متوجه تغییراتی در اطراف چشم ها شوید. گاهی مواقع هم ممکن است یک چشم کوچکتر یا بزرگتر به نظر برسد. حقیقت این است که کره چشم واقعی هرگز از لحاظ سایز تغییر نمی کند و تا اوایل دهه ۲۰ زندگی کاملا رشد می کند. با این وجود ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

افتادگی پلک
افتادگی پوست
پایین چشم تیره و گود
کره چشم به عقب فرو می رود.
چشم در مقابل عناصری مانند نور خورشید، گرد و غبار و باد به رنگ قهوه ای یا زرد دیده شود.
این موارد به صورت طبیعی روی می دهد که می تواند این باور را ایجاد نمایند که چشم راست یا چپ شما کوچک تر شده است.

۳. برخی بیماری ها

در بررسی دلیل کوچک شدن چشم قابل ذکر است که برخی بیماری ها نیز می توانند سبب بروز این عارضه گردند از جمله:

بیماری های خاص چشمی
سردردهای میگرنی
التهابات پلک چشم
مشکل قرنیه چشم
التهاب سطح چشم
ابتلای مادر باردار به بیماری های عفونی مانند سرخجه، هپاتیت ب و آ بر چشم نوزاد تاثیر می گذارد.
استرس و اضطراب
برخی بیماری های وراثتی

۴. تزریق بوتاکس

چشمان درشت یکی از معیارهای زیبایی چهره محسوب می شود. از این رو افراد تمایل دارند با ترفندهای آرایشی و یا عمل های زیبایی نسبت به درشت تر شدن چشم ها اقدام کنند. ولی افزایش سن سبب شل شدن عضله های صورت و چشم شده و بنابراین فرم چشم ها کمی تغییر می کند. این تغییر با کوچک شدن آن همراه می شود.

تزریق بوتاکس صورت و اطراف چشم یکی از روش هایی است که با هدف زیباسازی صورت می گیرد. متاسفانه برخی مواقع با مراجعه به کلینیک های ناشناخته و غیر معتبر برخی موارد ناخوشایند بعد از تزریق بوتاکس روی می دهد. یکی از این موارد کوچک شدن چشم در اثر بوتاکس می باشد.

درمان کوچک شدن چشم

با توجه به این که تزریق بوتاکس در نواحی اطراف چشم، پیشانی، خطوط بین ابرو مورد استفاده قرار می گیرد. باید به این موضوع دقت نمود که تزریق اشتباه می تواند خطرات زیادی به همراه آورد.

چه مواردی خطر ابتلا به کوچک شدن چشم را افزایش می دهند؟

در مواردی مانند تماس با اشعه ایکس، تماس مادر باردار با مواد شیمایی و آفت کش ها و مصرف برخی دارو احتمال کوچک شدن چشم افزایش می یابد.

حتماً بخوانید:
کوچک شدن چشم (میکروفتالمی) چیست، چه علت و درمان‌ هایی دارد ؟

کوچک شدن چشم (میکروفتالمی) چیست، چه علت و درمان‌ هایی دارد ؟

آیا کوچک شدن به مرور چشم و خستگی و درد چشم در هنگام دقت در چیزی از نشانه های ضعیف بودن چشم است ؟

چگونه می توان چشمان را به طور طبیعی بزرگتر کرد؟

با توجه به این که چشم به خودی خود کوچک نمی شود ولی پوست اطراف آن ممکن است تغییر یابد. ممکن است این سوال مطرح شود چگونه می توان مشکلات اطراف چشم را درمان تا چشم ها بزرگتر جلوه کنند؟ در پاسخ باید گفت پوست اطراف چشم با افزایش سن دچار افتادگی شده و یا خاصیت ارتجاعی اش را از دست می دهد ولی با ترفندهای زیر می توان تاحدودی این مشکل را رفع کرد:

خوابیدن به اندازه کافی تا چشم ها روشن و آرام دیده شود.
هیدارته نمودن بدن و پوست؛ سبب آبرسانی به اطراف چشم و سفت شدن پوست این ناحیه می شود.
استفاده از مرطوب کننده های طبیعی جهت افزایش آبرسانی موضعی و استحکام پوست دور چشم
آرایش غیر سمی و استفاده از ترکیبات طبیعی و کانتورینگ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits