دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد و آشنایی با روش های ترک مواد مخدر !
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ترک اعتیاد به مواد مخدر به روند درمان روانی یا پزشکی اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، کوکائین، برخی داروها و الکل اطلاق می‌شود .

بسیاری از خانواده‌ها به دنبال این هستند که در کمپ ترک اعتیاد چه می‌گذرد؟ آیا ترک اعتیاد در این نوع مرکزها فایده دارد یا نه؟
کمپ ترک اعتیاد مرکزی است برای درمان افراد معتاد تا دوره بهبودی خود را زیر نظر متخصصین بگذرانند. روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد وجود دارد. اما این‌ که کدام روش برای درمان انتخاب شود، کاملاً به شرایط فرد معتاد بستگی دارد.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش اعتیاد در کشورمان، کمپ‌های مختلفی برای ترک اعتیاد تاسیس شدند. این روزها شکایت‌های مردمی زیادی بابت برخی از این مراکز می‌شنویم که خود موجب نگرانی خانواده‌های معتادین شده است. اما خوشبختانه می‌توان گفت جدیدا نهادهای مسئول در زمینه نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد تشکیل شده اند تا مراکز غیرمجاز شناسایی و فعالیت آن‌ها متوقف شود.

معتاد یک فرد خطرناک نیست!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند همه‌ی معتادها کاملا خطرناک هستند. در برخی کمپ‌های ترک اعتیاد نیز رفتارهای بدی با آنها صورت می‌گیرد. برای مثال، فرد را با طناب زنجیر می‌بندند تا مواد مخدر از بدن او خارج شود. اما واقعیت این است که فرد معتاد تنها یک بیمار است و باید خودش تصمیم بگیرد برای ترک اعتیاد اقدام کند و تا زمانی‌که نخواهد، ترک اجباری اعتیاد هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین قبل از هر کاری باید فرد معتاد را متقاعد کنید تا برای برگشتن به زندگی بدون اعتیاد تلاش کند.

طبق آمارهای به دست آمده، بیش از 80 درصد از افرادی که ترک اعتیاد انجام می‌دهند، بعد از مدتی دوباره اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند. این یعنی بسیاری از مراکز کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و نمی‌توانند به خوبی معتادان را همراهی کنند.

بهترین راه برای انتخاب کمپ ترک اعتیاد

بهترین کمپ ترک اعتیاد، کمپ هایی هستند که در درجه اول از کادر درمانی مجرب و حرفه ای تشکیل شده باشند و افرادی که در این کمپ به کار گمارده می شوند به کار خود علاقه داشته باشند و به معتاد به چشم بیمار نگاه کنند و نه مجرم. از جمله شرایط دیگری که یک کمپ را بهترین کمپ ترک اعتیاد خواهد کرد، داشتن پشتوانه مالی قوی و همچنین امکانات درمانی و رفاهی مطلوب است. منظور از پشتوانه مالی اسپانسرهای متعهد و مسئول که توانایی فراهم کردن امکانات لازم برای اداره مرکز را داشته باشند. هر چه امکانات مجموعه کمپ بیشتر باشد شرایط برای کمک به معتاد هم بهتر خواهد بود.

کمپ ترک اعتیاد

روش های ترک در کمپ ترک اعتیاد:

در کمپ های ترک اعتیاد از روش های درمانی مختلفی برای درمان استفاده می شود که این روش درمانی با توجه به ماده اعتیاد آور و شدت اعتیاد فرد مصرف کننده متفاوت می باشد. از جمله روش های درمانی مورد استفاده در کمپ های ترک اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره داشت :

روش یابویی : این اصطلاح که در کمپ های ترک اعتیاد و بین معتادان و خانواده آن ها رواج دارد به همان روش ترک ناگهانی اطلاق می شود. در این روش ترک به صورت یک روزه و بدون کاهش تدریجی یا جایگزین کردن ماده ای دیگر انجام می شود.

ترک سنتی : در این روش دوز مصرف به صورت تدریجی کم می شود تا اینکه به صفر برسد. در این روش طی شدن دوره ترک و تخطی نکردن از دوز روزانه و افزایش ندادن در میان برنامه اهمیت بسیاری دارد.

ترک با کمک متادون : در این روش نیز مانند ترک ناگهانی (یابویی) مصرف مواد قطع می شود اما متادون جایگزین آن می شود. هدف از این روش کاهش آسیب به بیمار و اطرافیان است. از آنجایی که متادون دارای طول مدت نئشگی بالاتری نسبت به سایر مواد مخدر است؛ استفاده از متادون به جای مواد مخدر باعث می شود عوارض مصرف و خطرات ناشی از آن کنترل شود و در عین حال سختی خماری، علائم ترک نیز کاهش می دهد.

روش سم زدایی : این روش برای افرادی استفاده می شود که دوز مصرفی بسیار بالایی دارند. برای اینکه تحمل خماری برای فرد راحت باشد از داروهایی استفاده می کنند که معمولا به بیهوشی بیمار منجر می شود.

روش سم زدایی برای افرادی استفاده می شود که دوز مصرفی بسیار بالایی دارند .

اهداف کمپ ترک اعتیاد :

از اهداف کمپ ترک اعتیاد مهمترین آن ایجاد یک فضا و محیط مناسب و سرشار از آرامش و احترام برای بازتوانی و درمان معتاد است. محیطی که شخص معتاد احساس تحقیر شدگی و مجرم بودن نداشته باشد و با آن مانند یک انسان عادی و بیمار که نیاز به درمان دارد، رفتار شود.

دومین مورد از اهداف کمپ ترک اعتیاد قرار گرفتن شخص در محیطی است که از هر گونه مواد اعتیاد اور عاری بوده و به هیچ عنوان معتاد نتواند به این مواد دست پیدا کند.

ترک مواد مخدر

محیطی مناسب برای زندگی شخص بیمار به مدت کوتاه و امکان دیدار و ملاقات با دوستان، فامیل و خانواده به جهت برخورداری از حمایت های روانی آنها از دیگر اهداف کمپ ترک اعتیاد آموزش مهارت های ارتباطی و بیان مشکلات و احساسات و آشنایی با افراد مشابه و ترک کرده و کمک از آنها برای طی کردن فرایند ترک اعتیاد.

حتماً بخوانید:
ذکر و دعای قوی برای ترک اعتیاد مواد مخدر

ذکر و دعای قوی برای ترک اعتیاد مواد مخدر

دعای ویژه‌ای که مختص به ترک مواد مخدر باشد، در روایات نداریم، اما دعاهایی داریم که طی آن می‌توان هر حاجت مشروعی را از خدا خواست و نیز می‌توان از…

کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز:

معمولا در کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز روش های صحیح ترک اعتیاد استفاده نمی شود و در به علت استفاده از روش ها و شیوه های درمان نامناسب و معیوب فرد با مشکلات زیادی مواجه شدن و فرایند ترک او موفقیت آمیز نخواهد بود.

در کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز با فرد بیمار معمولا رفتار مناسبی نخواهند داشت. امکان اولیه از جمله غذای مناسب، فضای کافی، امکانات بهداشتی و نیاز های اولیه مورد نیاز بیمار در این کمپ ها فراهم نشده است. در این مراکز کتک زدن زدن و بد رفتاری با بیمار در زمان تقاضای او برای ماده اعتیاد آور به وفور مشاهده می شود. از جمله خطرات استفاده از کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز می توان به عدم ترک، خودکشی، خودسوزی و ... اشاره داشت.

بعد از ترخیص فرد معتاد از کمپ ترک اعتیاد چه کنیم؟

بعد از ترخیص از کمپ های ترک اعتیاد نیز آن ها هنوز در خطر بازگشت به گذشته و مصرف دوباره مواد مخدر می باشند، که تمام این ها تا حدودی با رفتار اطرافیان و نحوه برخورد و عکس العمل قابل کنترل است اما این رفتارها کار را تمام نمی کنند و باعث دائمی شدن بهبودی فرد بیمار نمی شود.

خانواده فرد مبتلا به اعتیاد باید اول یک مرزبندی انجام دهند که این مرز بندی به سن و عواطف فرد بیمار بستگی دارد و بداند که هرکس چه حق و حقوقی نسبت به یکدیگر و درکل نسبت به خانواده دارد، خط قرمز های هر فرد مشخص باشد خانواده ها می توانند انجام دهند این است که از کسانی که مسئولیت ترک این افراد را در کمپ ترک اعتیاد بر عهده دارند مشاوره گرفته و حد و مرزهای موردنیاز این برخوردها را از آن ها بپرسند تا اطلاع کافی درباره حق و حقوق و نحوه رفتار و سخت گیری و یا سخت نگرفتن آگاهی کافی داشته باشند.

وقتی فرد بیمار وارد مرحله درمان می شود خانواده تمام سعی و تلاش خود را انجام می دهد تا آن فرد احساس کمبود، تنهایی و ... نکند. اما این ماجرا طولی نمی کشد که تمام این توجه ها از بین میرود و باعث ناامید شدن فرد بیمار شده که می تواند باعث مصرف دوباره مواد مخدر یا محرک شود.

همینطور خانواده ها نیز انتظار دارند که وقتی فرد بیمار وارد مرحله درمان شده است دیگر خوب است و باید احساساتش مانند یک آدم عادی و مثل بقیه مردم رفتار کند که این یک انتظار کاملا اشتباه نسبت به فرد بیمار می باشد زیرا آن فرد برای بازگشت به روال عادی زندگی نیاز به وقت دارد تا به این حال و هوا و احساسات عادت کرده و با آن ها سازگار شود.

روش ترک مواد مخدر

برای مقابله با فکرهای فرد بیمار خانواده می تواند برنامه های تفریح، حتی یک پیاده روی ساده اما به صورت خانوادگی که در روحیه بیمار به طور قابل توجی تاثیر گذار می باشد و بیمار در آن زمان کمتر به موارد مختلف فکر می کند و مشغول خوش گذراندن با خانواده خود می باشد، بریزند و طبق آن برنامه عمل کنند تا فرد که به تازگی از مصرف مواد مخدر و محرک دست کشیده، احساس تنهایی و یا افسردگی نداشته باشد.

ورزش و تمرین نفع های بسیار بزرگی برای فرد بیمار به همراه دارد. این تمرین ها باعث کاهش استرس و ناراحتی در فرد بیمار شده. حتی ورزش و تمرین های بسیار کوچک و کوتاه مدت می توانند تاثیر فوق العاده روی فرد و خانواده آن فرد نسبت فرد بیمار گذاشته و باعث کمتر شدن استرس، ناراحتی و ... شوند. همینطور ورزش می تواند وسوسه فرد را نسبت به مصرف مجدد شیشه، هروئین، گل، حشیش و غیره را بسیار کاهش دهد.

کلام آخر

در یک کمپ ترک اعتیاد معتبر، علاوه بر پاکسازی جسمی، شخصیت فرد معتاد نیز باید بازسازی شود تا دوباره درگیر اعتیاد نشود. آموزش‌های صورت گرفته توسط کمپ در این امر بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در انتخاب یک کمپ معتبر که دارای امکانات ویژه و کادر متخصص و حرفه‌ای باشد، نهایت دقت را داشته باشید.

منبع : تسنیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits