دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلاس خودرو چیست ؟ بررسی کلاس خودرو ها در هر دسته
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلاس خودرو، ساده‌ترین و کلی‌ترین روش دسته‌بندی خودرو‌ها است. به طور کلی، دو دسته کلاس خودرو در اکثر نقاط جهان پذیرفته شده است که یکی بر مبنای بخش‌بندی آمریکایی صورت می‌گیرد و دیگری، بر اساس آن‌چه که در اروپا متداول است.

کلاس خودرو چیست ؟

طبقه‌بندی خودرو‌ها بر اساس کلاس، روشی برای دسته‌بندی انواع خودروها است. این دسته‌بندی‌ها اصولاً بر پایه مواردی مانند ابعاد و سایز خودرو، حجم موتور، کاربرد یا شکل ظاهری آن‌ها صورت می‌گیرد.

بعضی از این کلاس‌ها در طول زمان به‌ صورت استاندارد مشخصی درآمده‌اند که در تمام جهان شناخته می‌شوند؛ اما برخی دیگر، تنها ملاک دسته‌بندی خودرو در کشوری خاص به شمار می‌آیند. بعضی کلاس‌ها نیز به صورت ترکیبی ازحروف یا نام با یک عدد است که همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، از ترکیب چند کلاس مختلف به‌دست آمده‌اند.

دو نوع از شناخته‌شده‌ترین دسته‌بندی‌های کلاس خودرو در جهان، دسته‌بندی بر اساس سایز و کاربرد و دسته‌بندی بر اساس فرم اتاق و بدنه است. در ادامه، کلاس‌بندی خودروها در هر دسته را بررسی خواهیم کرد.

کلاس خودرو بر اساس سایز و کاربرد

خودروها براساس سایز، در یک طبقه‌بندی تک‌حرفی در قالب 6 کلاس زیر قرار می‌گیرند: کلاس A (مینی یا کوچک)، کلاس B (شهری کوچک)، کلاس C (خانوادگی کوچک)، کلاس D (خانوادگی بزرگ)، کلاس E (نیمه لوکس) و کلاس F (لوکس و لاکچری). در ادامه مطلب، هر یک از کلاس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کلاس A-segment) A) خودرو‌های سایز کوچک یا مینی

در این کلاس خودرو، خودروهایی با کوچک‌ترین سایز کابین قرار دارند. این خودرو‌های جمع‌و‌جور با تقریبا 3.5 متر طول، اغلب حجم موتوری کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی دارند. خودرو‌های کلاس A مانند دوو ماتیز یا ام‌وی‌ام 110، در تعداد سیلندر و مصرف سوخت نیز در پایین‌ترین رده قرار دارند.

کلاس A-segment) A)

کلاس B-segment) B) خودرو‌های شهری کوچک

خودروهای این کلاس، کمی از خودرو‌های دسته قبلی بزرگ‌تر هستند و اغلب به عنوان خودرو‌های شهری شناخته می‌شوند. علاوه ‌بر سایز کابین، خودرو‌های این کلاس مصرف بنزین بالاتری نیز دارند و از لحاظ امنیت نیز وضعیت بهتری نسبت به خودرو‌های کلاس A دارند. تفاوت اصلی این دسته با دسته قبلی، این است که با خودرو‌های این کلاس می توان به مسیر‌های خارج از شهر نیز تردد داشت. معمولا حجم موتور خودروهای کلاس B، بین 1000 تا 1600 سی‌سی است. از خودرو‌های این دسته می‌توان به پژو ۲۰۶ یا پراید هاچ‌بک اشاره کرد.

کلاس B-segment) B)

کلاس C-segment) C) خودروهای خانوادگی سایز جمع‌و‌جور

خودرو‌های حاضر در این کلاس، برای مصارف خانوادگی مناسب هستند و اولین رده از خودرو‌هایی هستند که مناسب 5 سرنشین ساخته شده‌اند. اغلب این خودرو‌ها فضای صندوق عقب بزرگ و استاندارد دارند و حجم موتور و مصرف سوخت آن‌ها نسبت به دو کلاس قبلی بالاتر است. حجم موتورخودروهای این دسته نیز معمولا بین 1300 تا 2000 سی‌سی است. مزدا 3، هیوندای ورنا و مگان در این کلاس قرار دارند.

کلاس C-segment) C)

کلاس D-segment) D) خودروهای خانوادگی سایز بزرگ

خودروهای حاضر در این کلاس خودرو نیز برای خانواده طراحی شده‌اند؛ اما از لحاظ سایز و حجم موتور از دسته قبلی متمایز هستند. خودرو‌های کلاس‌ D بسیار جا‌دار هستند و مناسب مسافرت‌های طولانی طراحی شده‌اند. حجم موتوراین خودروها ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ سی‌سی است و امکانات و آپشن‌های رفاهی آن‌ها در وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به کلاس‌های قبلی قرار دارد. از نمونه‌های این کلاس، خودروهایی نظیرتویوتا کمری و کیا اپتیما هستند.

کلاس D-segment) D) خودروهای خانوادگی سایز بزرگ

کلاس E-segment) E) خودرو‌های نیمه‌لوکس

خودروهای این دسته که با عنوان خودرو‌های نیمه‌لوکس شناخته می‌شوند، از نظر سایز، طول و عرض بیشتری نسبت به خودروهای کلاس D دارند. حجم موتورخودروهای کلاس E بین 2000 تا 3500 سی‌سی است. توان خروجی بالاتر، مصرف سوخت بیشتر و البته امکانات رفاهی متنوع‌تر، تفاوت‌های اصلی خودرو‌های کلاس E با کلاس قبلی است. در این کلاس خودرو، می‌توان به خودروهایی نظیر بی ام و سری 5، هیوندای آزرا و بنز E کلاس اشاره کرد.

کلاس E-segment) E) خودرو‌های نیمه‌لوکس

کلاس F-segment) F) خودرو‌های لوکس و لاکچری

این‌کلاس، آخرین دسته خودرو‌های چهاردرب محسوب می‌شود. سایز کابین خودروهای این دسته، بزرگ‌تراز سایر خودرو‌های چهار‌درب است و حجم موتورآن‌ها اغلب بالاتر از 3000 سی‌سی است. طراحی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودروهای این کلاس، در بهترین سطح قرار دارد. تمامی خودروهای حاضر در این کلاس خودرو، از ‌نظر امنیت بهترین هستند و انواع تست‌ها را با بهترین نمره بپشت سر گذاشته‌اند.

اکثر خودروهای این لیست اصطلاحاً راننده‌محور نیستند؛ زیرا به لحاظ کاربردی، مالکین این خودروها اغلب راننده اختصاصی دارند. رولزرویس فانتوم، بی ام و سری ۷ و بنز S کلاس در همین طبقه قرار دارند.کلاس J (J-segment) مربوط به مجموعه خودرو‌های شاسی‌بلند و کلاس M یا (M-segment) مربوط به خودرو‌های نفربر است. در کلاس S (S-segment) نیز انواع خودروهای اسپرت، کوپه و کروک قرار دارند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits