دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
11 کاربرد نان بیات شده برای کاهش دور ریز نان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نان بعد از پخت زیاد تازه نمی ماند و به محض این که از فر یا تنور خارج شده روند بیات و خراب شدن آن آغاز می گردد. خشک میشود یا این که کپک می زند. ولی می توانید با آشنایی با کاربردهای نان بیات به جای دور ریختن از آن استفاده های درستی داشته باشید.

کاربردهای نان بیات در جهت مصرف بهینه

یکی از اقلام غذایی که جزء مواد پرمصرف سبد غذایی خانوار به حساب آمده نان بوده که معمولا به صورت تازه استفاده می گردد چرا که پس از گذشت مدت زمانی از مرحله پخت طعم و بافت آن تغییر کرده و قابل مصرف نمی باشد.
به اصطلاح می توان گفت نان حالت بیات پیدا کرده و قوام خود را از دست می دهد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به معرفی و بررسی انواع کاربردهای نان بیات بپردازیم.

آشنایی با انواع کاربردهای نان بیات

بسیاری از افراد تصور می کنند که نان پس از بیات شدن دیگر قابل استفاده نبوده و آن را دور می ریزند ولی با داشتن کمی آگاهی نسبت به کاربردهای نان بیات می توان به اشتباه بودن این تصور پی برد و استفاده بهینه و درست از آن داشت و برای مصارف مختلفی آن را بکار گرفت.

در حقیقت زمانی که مدتی از وقت پخته شدن نان بگذرد نان کهنه و بیات شده و قسمت پوسته و طعم و مزه آن دچار تغییر می شود. در این وضعیت نان سفت و خشک شده و برای مصرف نیاز به جویدن زیادی دارد و اگر کپک بزند دیگر قابل استفاده نمی باشد.

آشنایی با انواع کاربردهای نان بیات

اغلب کدبانوها و خانم های خانه دار حرفه ای که با نکات مهم و کاربردی خانه داری آشنایی دارند نسبت به این قضیه نیز آگاهی داشته و به جای دور ریختن نان های بیات و مانده از آن ها در موارد خاصی استفاده می کنند. شما نیز می توانید در صورت مواجهه با چنین وضعیتی و داشتن نان بیات در خانه از آن استفاده های درستی داشته باشید. در ادامه بهترین روش های استفاده از نان بیات و کهنه را شرح داده ایم.

مهمترین موارد استفاده از نان بیات

درست کردن پودر سوخاری از نان کهنه

نخستین گزینه ای که در بکار بردن نان بیات به ذهن می رسد درست کردن آرد سوخاری می باشد. به منظور این کار می توانید در عوض دور ریختن نان باگت بیات سفت شده آن ها درون هاون ریخته و شروع به کوبیدن نمایید تا حدودا به شکل آرد در آید. بعد آن ها را درون ظرفی شیشه ای نگه داری نموده و در طبخ غذاهای روزمره خود همچون کتلت و … استفاده نمایید.

تمیزکاری دستگاه آسیاب کن با نان بیات

به منظور پاک کردن این دستگاه چند قطعه نان بیات را برش داده و درون آسیاب بریزید تا پودر شوند. نان های خرد شده تکه هایی که از پیش درون دستگاه جامانده را به خوبی تمیز می کند.

ممانعت از اشک ریختن در زمان برش زدن پیاز

به منظور این که در هنگام خرد کردن پیاز اشک از چشم هایتان چاری نشود یک قطعه از نان بیات را با چاقو برش بزنید و آن را در نزدیکی دسته چاقو بگذارید.

بکار بردن نان کهنه برای رفع جوش

از نان بیات به منزله مرهم و درمانی برای جوش های ایجاد شده روی پوست بهره مند شوید. به منظور این کار یک قطعه نان را درون شیر داغ خیس کرده و بعد شیر را از نان بگیرید و زمانی که نان خنک شد آن را بر روی جوش های خود بگذارید. بعد جوش ها را برای حدود چند ساعت یا کل شب با کمک نوار یا ماسک پارچه ای پوشش بدهید.

درست کردن نان برشته

برای درست کردن نان برشته و یا کروتون نان ها را به صورت تکه های بزرگ و کوچک خرد کرده و آن ها را با اضافه کردن مقداری ادویه دلخواه و مورد علاقه خود داخل روغن زیتون سرخ نمایید و بعد در کنار سوپ سرو کرده و میل کنید.

طرز تهیه نان برشته با نان بیات شده

درست کردن نان دارچینی با نان کهنه

برای درست کردن نان دارچینی لازم است که ابتدا نان خشک و بیات را برش بزنید و بعد نان ها را به شیر و دارچین آغشته نمایید. پس از آن یک تخم مرغ را شکسته و داخل ظرفی بریزید و بعد دو سمت نان را درون آن غلت بدهید و سپس نان ها را سرخ نمایید تا طلایی رنگ شوند. در پایان مقداری شکر و دارچین بر روی نان ها پاشیده و نوش جان کنید.

تمیز کردن لکه های مداد شمعی و مداد از روی دیوار با نان کهنه

در مواقع مورد نیاز یک گلوله از نان بیات می تواند بسیار کاربردی باشد که بهتر است برای انجام این کار با نان بیات به آهستگی در یک راستا دیوار را پاک کنید.

درست کردن نان با طعم و بوی سیر

برای درست کردن نان با مزه و عطر سیر لازم است که چاقو را تا نصفه درون نان فرو برده و برش بزنید ولی برش ها را از هم جداسازی نکنید. کره ذوب شده، جعفری ریز شده، سیرهای له شده و مقداری فلفل را با یکدیگر ترکیب نمایید و در لا به لای برش های نان بگذارید. بعد نان را درون کاغذ آلومینیومی بپیچانید و درون فر بگذارید و بعد حدود ۶ دقیقه منتظر بمانید. پس از بیرون آوردن نان از فر و باز کردن کاغذ آن مجددا حدود ۵ دقیقه دیگر آن را داخل فر بگذارید تا به طور کامل آماده گردد.

بکار بردن نان بیات برای درست کردن نان سبزیجات

به منظور درست کردن نان سبزیجات برای وعده صبحانه نان ها را به صورت ورقه ای در آورید و به مقداری روغن آغشته نمایید و بعد فلفل بزنید و امتحان کنید. وقتی که نان ها طلایی رنگ شدند سطح آن ها را با قطعه های ماهی یا مرغ در کنار سبزیجاتی همچون گوجه گیلاسی، سیر و مقداری پنیر پر کرده و نان ها را درون فر بگذارید تا پنیر ذوب گردد.

حتماً بخوانید:
دستگاه توستر نان چیست؟ نان برشته کن چه کاربردی دارد ؟

دستگاه توستر نان چیست؟ نان برشته کن چه کاربردی دارد ؟

دستگاه توستر يا نان برشته کن يک وسيله ی آشپزخانه‌ ساده و سازگار با کاربر است. از اين دستگاه می توان به منظور برشته کردن ملايم نان استفاده کنيم، تا…

پاک کردن اثرانگشت های روغنی روی عکس با نان بیات

یکی دیگر از کاربردهای نان بیات این است که گلوله ای از نان کهنه و مانده را برداشته و به آهستگی لکه های موجود بر روی عکس را تمیز کنید.

پاک کردن اثرانگشت های روغنی روی عکس با نان بیات

پاکسازی روغن درون قابلمه یا ماهیتابه

بهتر است بدانید که یک قطعه نان می تواند روغن را جذب نماید. به منظور این کار نان بیات را به سطح روغنی مالیده تا جذب شود، بدین ترتیب به جای دستمال می توانید از نان بیات بهره مند شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits