دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیگمنت تراپی مو درمانی موثر برای روشن کردن مو تیره و تیره کردن مو سفید
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
وقتی مویی سفید می شود، در واقع پیگمنت های مو از بین می روند .در عمل روشن‌سازی، پیگمنت‌های مو تخریب می شوند. روشن کردن موی تیره سخت است و تیره کردن موی سفید هم به سختی انجام می‌شود، یعنی مو به راحتی رنگ را نمی پذیرد.

وقتی سن و سال بالاتر می رود موها هم رنگ خود را از دست می دهند. سفید شدن موها بخشی از روند سالمندی است که این روزها حتی در جوان ترها هم دیده می شود. البته این مشکل بزرگی نیست و همیشه می توانید موهای سفیدتان را با رنگ مناسبی، جذاب تر نشان دهید. رنگ کردن موها خواه برای تنوع و یا پوشاندن موهای سفید، بسیار پر طرفدار است. اما یک موضوع مهم را نباید نادیده بگیرید و آن اینکه رنگ مو روی تارهای سفید و خاکستری موها، به سختی اجرا می شود. تنها چاره، استفاده از تکینک پیگمنت تراپی مو است که شاید کمتر در موردش شنیده باشید.

موهای سفید، دارای رنگدانه نیستند و این موجب زبر و ضخیم شدن موها شده است. رنگ کردن این موهای ضخیم و زبر کار ساده ای نیست. شرکت های تولید کننده رنگ مو، فرمولاسیون اختصاصی برای رنگ کردن تارهای سفید مو نیز در نظر گرفته اند. در واقع وقتی چند تار موی سفید دارید خیلی راحت می توانید با این رنگ موها، مشکل را برطرف کنید.اما وقتی بیش از 80 درصد از تارهای مو سفید شده باشد، این روش ها دیگر جوابگو نیست اما پیگمنت ها می توانند موی سفید را به هر رنگ دیگری، تغییر دهند.

پیگمنت تراپی مو چیست و چه کاربردی دارد؟

pigment از واژه ای یونانی گرفته شده و به مفهوم رنگ کردن است. پیگمنت ها در صنایع مختلفی استفاده می شوند وظیفه اصلی این مواد رنگ دهی و ایجاد پوشش بیشتر و قوام رنگ است. پیگمنت ها جامد هستند اما در ترکیب با رنگ به حالت شناور در می آیند. در واقع پیگمنت ها حالت محلول ندارند و به صورت سوسپانسیون هستند. این مواد همان رنگدانه هایی هستند که از مواد معدنی یا آلی تولید می شوند.

پیگمنت تراپی مو

در صنعت آرایشگری نیز دستیابی به رنگ های با کیفیت اهمیت زیادی دارد. بنابراین با توجه به قدرت پوشش بالای پیگمنت ها، از این مواد برای رنگ کردن مو به وفور استفاده می شود. رنگ مو از نوع رنگینه ها است و همیشه دز فاز مایع، حل می شود. اما پیگمنت ها از نوع رنگدانه هستند و در فاز مایع به همان صورت جامد باقی می مانند. این ویژگی سبب شده تا پیگمنت تراپی به عنوان یکی از روش های رنگ کردن مو با در نظر گرفتن جنبه زیبایی و تزئینی در نظر گرفته شود.

روش های رنگ کردن موهای سفید

این تکنیک از جذاب ترین روش های رنگ کردن تارهای سفید مو است. در این شیوه با افزایش خاصیت رنگ پذیری، موهای سفید، امکان رنگ گرفتن موها تقویت می شود. به طور خلاصه می توان اینطور گفت که موی سفید رنگدانه ندارد. در واقع مویی که سفید شده، پیگمنت خود را از دست داده است. در اصطلاح آرایشگری گفته می شود پیگمنت مو مُرده است.
پس از افزودن پیگمنت ها به تارهای سفید شده مو، می توان رنگ نهایی را اجرا کرد. حتی در مراحل روشن سازی موهای تیره در آرایشگاه نیز، به عمد پیگمنت مو تخریب می شوند. به این ترتیب موهای دکلره شده نیز فاقد پیگمنت طبیعی هستند. در صورتی که بخواهید موهای بلوند دکلره شده تان را به رنک های تیره تر تغییر دهید، پیگمنت تراپی به کمک می آید.

همانطور که روشن کردن موی تیره دشوار است. تیره کردن موی روشن و سفید نیز سختی های خاص خودش را دارد. در واقع موی سفید به این سادگی ها، رنگ نمی گیرد. شاید در مقام مقایسه بتوان گفت که رنگ کردن موهای سفید حتی از بی رنگ کردن موی تیره نیز دشوار تر ست. در دکلره و روشن سازی مو، پیگمنت های مو از بین می رود. درست برعکس این قضیه در پیگمنت تراپی مو وجود دارد. یعنی اینکه پیگمنت ها به موی سفید اضافه می شود.

پیگمنت تراپی چگونه انجام می‌شود؟

این تکنیک همان رنگ دادن به موهای سفید است. برای افزایش رنگ پذیری تارهای سفید مو، رنگدانه های سفید به مو اضافه می شود. حالا رنگدانه های سفید قابلیت رنگ شدن را دارند و می توان هر رنگ دیگری را روی مو اجرا کرد. اگر در خانه موهای خود را رنگ می کنید تارهای سفید به دلیل نداشتن پیگمنت، اصلا رنگ نمی گیرند. اما آرایشگرتان می تواند با اسفنج مخصوص، رنگ دانه های لازم را به موها اضافه کند.

برای اجرای پیگمنت تراپی مو از آب، رنگدانه ها و رنگ خالص استفاده می شود. میزان آب مورد نیاز برای این سوسپانسیون متغیر است. آب استفاده شده در ترکیبات با توجه به میزان سفیدی موها، کم و زیاد می شود. در مواردی که تارهای سفید مو زیاد باشد از مقدار کمتری آب استفاده می شود. در افرادی که کل موها سفید شده است، نیازی نیست آب به رنگ اصلی افزوده شود. تنها از چند قطره آب به همراه رنگدانه ها و رنگ نهایی استفاده می شود. آب موجود در این ترکیب دارای درجه خلوص بالایی است. آب مقطر بهترین مایع برای ترکیبات پیگمنت تراپی مو است.

چه رنگ هایی برای پوشش موهای سفید، مناسب تر است؟

کاربرد پیگمنت تراپی

استفاده از رنگ های گرم برای عملیات پیگمنت تراپی مو، رایج است. در واقع این نوع رنگ ها، قابلیت جذب بیشتری دارند. ترکیب رنگ مو، آب مقطر و چند قطره اکسیدان برای رنگ کردن موهای سفید کافی است. این ترکیب به مدت 20 دقیقه روی موها می ماند. نکته مهم در اندازه گیری دقیق زمان است و نحوه پاک کردن رنگ است. در این مرحله نباید موها شسته شود. برای پاک کردن این مواد از یک دستمال استفاده می شود.

بعد از 20 دقیقه تنها می توان با دستمال، رنگ را پاک کرد بدون اینکه از آب یا هیچ شوینده دیگری استفاده شود. پس از این مرحله، رنگ نهایی روی موها اجرا خواهد شد. در واقع پیگمنت تراپی مو سفید شامل دو مرحله است. در اولین مرحله، پیگمنت ها اعمال می شود و در مرحله نهایی، رنگ اصلی روی موهای سفید قرار می گرد. به این ترتیب نتیجه کار عالی می شود و دیگر اثری از موهای زبر و زمخت سفید رنگ نیست.

پیگمنت تراپی در سالن آرایشگاه انجام می شود. این تکنیک دارای جزئیات و فوت و فن زیادی است. فرض کنید بیش از نصف موها سفید شده باشد. در این صورت به میزان مساوی از یک رنگ گرم و رنگ موی اصلی استفاده می شود. اگر فقط از رنگ اصلی استفاده شود، پوشش دهی رنگ روی موهای سفید خیلی ضعیف است. اما مهم تر اینکه با هر شستشوی مو، رنگ پاک می شود و لازم است تا دوباره موهای سفیدتان را رنگ کنید.

ترکیب مواد با یکدیگر هم نیاز به تجربه دارد. این آرایشگرتان است که در مورد میزان رنگ اصلی، آب و حتی رنگ اولیه تصمیم می گیرد. به این ترتیب درصد ترکیبات تغییراتی خواهد داشت و همیشه یکسان نیست.

پیگمنت تراپی مو برای چه افرادی مناسب است؟

از پیگمنت ها به صورت روتین استفاده نمی شود به این معنا که تنها در برخی موارد، لازم است تا رنگدانه های پیگمنت به رنگ مو اضافه شوند. در حالت معمول آرایشگرتان می تواند هر رنگی را روی موها اجرا کند. اگر پایه رنگ موی اصلی خیلی تیره باشد و بخواهید موها را بلوند و یا بسیار روشن رنگ کنید، با دکلره این کار انجام می شود.

از پیگمنت تراپی به منظور افزودن رنگ استفاده می شود در حالی مواد دکلره برای از بین بردن رنگ موی اصلی هستند. به این ترتیب واضح است که همه افراد نیازی به ترکیبات حاوی پیگمنت ندارند اما 3 گروه می توانند از این تکنیک برای افزایش قدرت رنگ دهی، ترکیبات رنگ مو استفاده کنند.
کسانی که موهای سفید دارند بیشترین استفاده را از این ترکیبات دارند. پیگمنت ها برای پوشش دهی تارهای سفید مو عالی است. به خصوص وقتی بیش از نیمی از تارهای مو سفید شده باشد، پیگمنت تراپی ضروری است.

کسانی که قبلا موها را دکلره کرده اند ولی تمایل دارند موها را تیره تر کنند. در دکلره، مواد شیمیایی به کلی رنگ مو را از بین می برد. مواد دکلره از کوتیکول مو عبور می کنند و با نفوذ به رنگدانه ها، مو را بی رنگ می کنند. حالا اگر بخواهید موهای دکلره شده را قهوه ای تیره یا مشکی کنید حتما به پیگمنت ها در ترکیبات رنگ مو نیاز خواهید داشت.
اما آخرین گره افرادی هستند که موهای شرایی دارند. از پیگمنت تراپی برای فیکس کردن رنگ موی شرابی استفاده می شود. به این ترتیب ماندگاری رنگ روی موها خیلی بیشتر خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits