دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
8 راهکار فوق العاده برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
جوش های سر سیاه روی پوست، ظاهری ناخوشایند دارند و برای بسیاری از افراد ایجاد نارضایتی می کنند. اگر می خواهید به این مشکل دچار نشوید با ما همراه شوید.

جوش سر سیاه چیست ؟

آکنه یا جوش یکی از مشکلات پوستی است که حدود 85 درصد افراد به آن مبتلا هستند و آن را در زندگی تجربه می کنند. یکی از انواع آکنه هایی که به طور فراوان دیده می شود، جوش های سر سیاه هستند.

جوش های سر سیاه، کومدون باز هستند و با کومدون های بسته یا جوش سر سفید متفاوت است. این جوش ها زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست بسته می شوند و سلول های مرده پوست و سبوم روغنی با اکسیژن واکنش نشان می دهند و سیاه می شوند.

این جوش ها در هر جای بدن ممکن است ایجاد شوند اما بیشتر در پوست صورت ایجاد می شوند و ظاهر بدی به صورت می دهند.

علت جوش سر سیاه

چرا جوش سر سیاه به وجود می آید ؟

راه های پیشگیری از جوش های سر سیاه

1. پیشگیری از جوش سر سیاه: مرتباً پوستتان را تمیز کنید

جوش های سر سیاه روی پوست تمیز ایجاد نمی شوند و تنها روی پوست کثیف و آلوده به وجود می آیند. اگر به طور مرتب پوست خود را تمیز کنید و سلول های مرده پوست و روغن اضافی پوست را پاک کنید، منافذ پوست بسته نمی شوند و جوش سر سیاه ایجاد نمی شود.

شما عزیزان می توانید به راحتی با استفاده از یک پاک کننده ملایم با pH خنثی یا پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک سطح پوست را تمیز کنید. توجه داشته باشید که صابون های قالبی و جامد برای تمیز کردن صورت مناسب نیستند چون این صابون ها منافذ پوست را مسدود می کنند.

بهتر است به جای صابون، ژل های شستشوی صورت مناسب پوست های حساس را از داروخانه تهیه کنید. اگر پوست چربی دارید، از پاک کننده های بدون روغن استفاده کنید و اگر پوست خشکی دارید، از پاک کننده های کرمی یا حاوی گلیسیرین استفاده کنید. برای شستشو حتما از آب ولرم و نه داغ استفاده کنید.

از بین بردن جوش های سر سیاه

شستن صورت برای پیشگیری از جوش سر سیاه

2. برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کنید

درست است که برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه، شستشوی پوست توصیه می شود. اما نباید بیش از حد به شستشوی پوست بپردازید. چون شستن بیش از حد پوست موجب تحریک آن و ایجاد روغن اضافی بر روی پوست می شود.

بهترین زمان برای شستشوی پوست، قبل از خواب شبانه و صبح بعد از بیدار شدن است. با مقداری پاک کننده و آب ولرم بشویید.

جوش سرسیاه

پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه

3. راه پیشگیری از جوش های سرسیاه: قبل از خواب آرایش تان را پاک کنید

یکی از توصیه های مهمی که متخصصین همیشه آن را یادآوری می کنند، این است که به هیچ وجه با آرایش نخوابید و قبل از خواب حتما صورتتان را بشویید. یکی از مضرات با آرایش خوابیدن، ایجاد جوش های سر سیاه است.

دلیل این امر این است که آرایش می تواند منافذ پوست را مسدود کند. در واقع پوست نیز نیاز به اکسیژن و نفس کشیدن دارد پس توصیه می شود که برای جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه حتما قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

همچنین یکی از عواملی که باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود، استفاده از لوازم آرایشی حاوی میکروب و باکتری است. پس بهتر است برای پیشگیری از ایجاد جوش های سر سیاه حداقل یک بار در ماه فرچه و پدهای آرایشی تان را با آب و صابون بشویید.

در آوردن جوش سر سیاه

رابطه آرایش و ایجاد جوش های سر سیاه

4. راه پیشگیری از جوش های سر سیاه: دوش گرفتن

همانطور که گفتیم سلول های مرده و چربی های اضافی پوست باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شوند. اگر شما در طول روز فعالیت زیادی انجام می دهید، دوش گرفتن را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که هنگام دوش گرفتن به هیچ وجه از صابون های خشک و خشن برای پوست مستعد آکنه و جوش استفاده نکنید. چون این صابون ها پوست را خشک و ضعیف کرده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شوند. می توانید به جای آن از ژل های شستشو استفاده کنید.

جوش های سرسیاه

روش پیشگیری از جوش های سرسیاه

5. لایه برداری پوست به طور مرتب برای پیشگیری از جوش های سر سیاه

یکی از مهم ترین کارهایی که برای مراقبت از پوست انجام می شود، لایه برداری است. بر خلاف باور بعضی افراد، لایه برداری به هیچ وجه موجب نازک شدن پوست نمی شود، مگر اینکه برای پوست های حساس از لایه بردارهای حاوی کریستال یا ذرات ماسه استفاده کنید.

در واقع لایه برداری پوست موجب برطرف شدن سلول های مرده پوست که منافذ پوست را مسدود کرده اند شده و از ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که در هنگام لایه برداری، اصلا جوش های سر سیاه را فشار ندهید چون لایه بردارها اثر سطحی دارند و ممکن است اگر به لایه های عمیق نفوذ کنند، پوست را تحریک نمایند.

بهترین روش استفاده از لایه بردارها برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه، هفته ای یک بار و به صورت لایه برداری سطحی می باشد.

رفع جوش سر سیاه

لایه برداری برای جلوگیری از جوش سرسیاه

6. چربی اضافی پوست را بگیرید تا به جوش سر سیاه دچار نشوید

روغن اضافی روی سطح پوست، منافذ آن را مسدود می کند. پس پاک کردن روغن اضافی و باکتری های سطح پوست با استفاده از پد و سایر محصولات موضعی امری واجب است.

اگر می خواهید از پوست خود مراقبت کنید و از ایجاد جوش های سر سیاه پیشگیری نمایید، حتما چربی اضافه پوست را بگیرید. برای این کار می توانید از داروی بدون نسخه بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های از بین بردن چربی اضافه پوست، استفاده از ماسک رس است که می تواند موجب پاکسازی پوست شود. همچنین این روزها پدهای چربی گیر نیز به بازار آمده اند که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که بیش از حد از محصولات نام برده شده استفاده نکنید چون این امر موجب تحریک پوست می شود. بهتر است برای اطلاع از روش های ذکر شده با پزشک مشورت کنید.

جلوگیری از جوش های سر سیاه

چگونه از جوش های سرسیاه پیشگیری کنیم ؟

7. برای جلوگیری از جوش های سر سیاه روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از راهکارهای جادویی برای پیشگیری از جوش های سر سیاه، مرطوب کردن پوست است. بهتر است مرطوب کننده هایی را انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب است. جالب است بدانید پوست هایی که به خوبی هیدراته و آبرسانی شوند، به احتمال کمتری به جوش های سر سیاه مبتلا می شوند.

حتماً بخوانید:
معرفی بهترین نمونه کرم مرطوب کننده با خاصیت باور نکردنی + خرید

معرفی بهترین نمونه کرم مرطوب کننده با خاصیت باور نکردنی + خرید

این روزها که همه ی ما مجبور به شستشوی زیاد دست و صورت هستیم، نیاز شدیدی به استفاده از کرم مرطوب کننده داریم. با ما باشید تا بهترین نمونه های کرم…

مرطوب کننده ها تنها مخصوص پوست های خشک نیستند بلکه پوست های چرب و ترکیبی نیز نیاز به مرطوب کننده دارند. چون پوست هایی که مرطوب نمی شوند، روغن و چربی تولید می کنند و همین باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود.

بهترین مرطوب کننده برای پوست های چرب، محصولات غیر کامدوژنیک، ژل، محصولات بر پایه آب یا فاقد روغن است. همچنین بهتر است این افراد از مرطوب کننده های سنگین استفاده نکنند چون باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود. پس بهتر است قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنند.

روش پیشگیری از جوش های سر سیاه

تأثیر مرطوب کننده بر جوش های سر سیاه

8. برای پیشگیری از جوش های سر سیاه از لمس صورتتان با انگشت خودداری کنید

باکتری ها یکی از مهم ترین عوامل برای ایجاد جوش های سر سیاه هستند. دست ها به دلیل استفاده روزانه، سرشار از میکروب و باکتری هستند. پس بهتر است برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه، پوستتان را با دست لمس نکنید.

همچنین دست زدن به جوش ها و سپس دست زدن به نواحی دیگر پوست، موجب انتقال باکتری ها و آسیب به سایر قسمت های پوست می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits