دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اگر شما هم متقاضی تحصیل در ایتالیا هستید، بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و خود را برای ورود به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان آماده نمایید.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌های کشور ایتالیا در سال‌های اخیر از سوی دانشجویان سراسر دنیا به مقصدی پرطرفدار تبدیل شده‌اند؛ دلیل محبوبیت دانشگاه‌های ایتالیا هزینه بسیار پایین تحصیل در آن‎ها محسوب می‌شود.بورسیه تحصیلی ایتالیا توانسته است هزینه تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی به حداقل برساند . به همین علت است که تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا بین 3 انتخاب ارزان و مقرون‌به‌صرفه برای دانشجویان مهاجر به شمار می‌آید. هزینه مناسب تحصیل و شرایط پذیرش بسیار آسان سبب گردیده است تا همه ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل به ایتالیا مهاجرت نمایند. اگر شما هم متقاضی تحصیل در ایتالیا هستید، بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و خود را برای ورود به یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان آماده نمایید.

نحوه پذیرش دانشجو در ایتالیا

شما جهت اخذ پذیرش در رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی در ایتالیا لازم است تا در آزمون آیمت (IMAT) شرکت نمایید. این آزمون در تاریخ 13 سپتامبر (نیمه دوم شهریور) در کشورهای ایتالیا، دبی و ترکیه برگزار می‌شود و جواب آن 2 الی 3 هفته بعد به شما داده خواهد شد. البته کشورهای دیگری مانند فرانسه، فلسطین، لهستان، آمریکا، برزیل، انگلیس، هند، پرتغال و چین نیز این آزمون را برگزار می‌کنند. برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، سفر به دبی یا ترکیه برای برگزاری آزمون راحت‌تر است.

در این آزمون شما متقاضی گرامی باید 60 سؤال 5 گزینه‌ای را در 100 دقیقه پاسخ دهید. مجموع این سؤالات به 4 بخش مختلف تفکیک می‌شوند که شامل سؤالات زیر هستند:

  • منطق و استدلال 20 سؤال و اطلاعات عمومی 2 سؤال

  • زیست شناسی 18 سؤال

  • شیمی 12 سؤال

  • ریاضی و فیزیک 8 سؤال

هر کدام از مؤسساتی که رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی را در ایتالیا ارائه می‌دهند، نمره مشخصی در شرایط پذیرش خود دارند. بنابراین شما باید به‌طور اختصاصی شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان را بررسی نمایید. هر پاسخ صحیح در این آزمون 5/1 نمره مثبت و هر پاسخ اشتباه 4/0 نمره منفی دارد. معمولاً حداکثر نمره قبولی در آزمون 90 و حداقل آن 20 است. البته در برخی مواقع دیده شده که نمره کمتر از 20 نیز موفق به پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی در ایتالیا شده است.

شرایط پذیرش در رشته‌های مختلف در ایتالیا محدودیت سنی ندارد؛ اما اولویت با فارغ‌التحصیلان از دبیرستان است، یعنی افراد 17 تا 18 سال. بهترین محدوده سنی که می‌تواند در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا پذیرش بگیرد محدوده سنی 17 تا 25 سال است، بنابراین اگر شما در این محدوده سنی هستید شانس زیادی در پذیرش خواهید داشت.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

مدارک مورد نیاز جهت ثبت ‌نام در آزمون IMAT

شما متقاضی گرامی جهت شرکت در این آزمون باید مبلغ 130 یورو در هنگام ثبت‌نام پرداخت نمایید. دیگر مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در آزمون IMAT عبارتند از:

  • فیش پرداختی 130 یورو یا 164 دلار

  • مدرک پایان دوره پیش‌دانشگاهی و دیپلم

  • عکس پرسنلی

  • کپی پاسپورت

  • کپی مدرک زبان

ظرفیت پذیرش این آزمون در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می‌گردد. شما اگر در این آزمون نمره قبولی را کسب نمایید، دیگر نیازی به توصیه‌نامه یا مصاحبه برای پذیرش ندارید. همچنین معدل دیپلم تأثیری در پذیرش شما نخواهد داشت. همان طور که گفته شد هر مؤسسه یا دانشگاهی نمره و ملاک خاصی برای پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی دارد. به‌ عنوان مثال شما اگر متقاضی تحصیل در دانشگاه «میلان» باشید، باید نمره 45 تا 55 در آزمون کسب نمایید. همچنین اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه «لوییجی ون ویتلی» باشید باید نمره قبولی 25 تا 35 را کسب نمایید.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

از سال 2012 به بعد بسیاری از مؤسسات آموزشی ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای سهولت جذب دانشجویان فراهم آورده است. بنابراین شما برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا نیازی به ارائه مدرک زبان ایتالیایی ندارید. لازم به ذکر است برخی از دانشگاه‌های ایتالیا در سال‌های اول تحصیل و در بخش کلی دروس یا دروس عمومی، تدریس را به زبان انگلیسی انجام می‌دهند؛ اما در سال‌های بعد، دروس تخصصی را به زبان ایتالیایی تدریس می‌کنند. بنابراین برای تحصیل در این دانشگاه‌ها، ارائه مدرک زبان ایتالیایی در کنار مدرک زبان انگلیسی الزامی است.

اگر شما قصد دارید پس ‌از پایان دوره تحصیل خود در ایتالیا سکونت داشته باشید، بهتر است از همان ابتدا اقدام به یادگیری زبان ایتالیایی نمایید. شما با یادگیری زبان ایتالیایی گزینه‌های زیادی در بین دانشگاه‌های ایتالیا برای انتخاب دارید، همچنین در آینده با دانستن زبان ایتالیایی ارتباط بهتری با بیماران و دیگر همکاران برقرار می‌نمایید. خبر خوب این است که اگر مدرک زبان انگلیسی دارید و تنها به همین زبان قصد ادامه تحصیل دارید، 12 دانشگاه دولتی و 8 دانشگاه خصوصی اقدام به ارائه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی کرده‌اند. دانشگاه‌های میلان، بولونیا، برشا، پادوآ، ناپل فدریکو دوم و اینسوبریا از جمله این دانشگاه‌ها هستند.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در رشته پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا

شما پس‌ از کسب نمره قبولی در آزمون IMAT نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا دارید، برای این موضوع باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • ترجمه مدرک دیپلم، پیش‌دانشگاهی و ریز نمرات به زبان ایتالیایی با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه.

  • ترجمه صفحات شناسنامه به زبان ایتالیایی

  • مدرک زبان آیلتس با نمره 6

  • 5 قطعه عکس 5/3*5/4 رنگی و پشت نویسی شده به زبان انگلیسی

  • اصل گذرنامه

  • 2 نسخه از پذیرش دانشگاه

  • فرم پرشده درخواست روادید

  • نامه تمکن مالی از بانک

  • پرینت حساب بانکی حامی متقاضی

  • 2 نسخه کپی از صفحه اول پاسپورت و پذیرش به همراه 1 نسخه کپی از کلیه مدارک تحصیلی به همراه کپی از صفحات فارسی

  • مبلغ 50 یورو به همراه هزینه بررسی مدارک و ویزای تحصیلی

  • بیمه درمانی به مبلغ 150 یورو برای سال اول تحصیل

علاوه‌بر این، مدارک سفارتخانه ایتالیا در هر کشوری ممکن است مدارک مالی اضافه‌تری را طبق قوانین داخلی خود درخواست نماید.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

اعتبار مدرک پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا در جهان

شما با تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا قدم به بهترین و برترین دانشگاه‌های دنیا گذاشته‌اید؛ چراکه اعتبار مدرک پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های این کشور نه تنها در تمام نقاط اتحادیه اروپا، بلکه در کل دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین شما پس‌ از فارغ‌التحصیلی و دریافت مدرک از هر کدام از دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی ایتالیا، بدون هیچ مانعی می‌توانید کار حرفه‌ای خود را آغاز نمایید. لازم به ذکر است شما در طول دوران دانشجویی خود می‌توانید تا هفته‌ای 20 ساعت مشغول به کار باشید. این دوران در ادامه زندگی حرفه‌ای به شما بسیار کمک خواهد کرد. اگر در طول دوران تحصیل به زبان ایتالیایی نیز مسلط شده باشید؛ پس‌ از اخذ مدرک تحصیلی، راحت‌تر جذب بازار کار خواهید شد.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است، مخصوصا اگر شما در دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش گرفته باشید. هزینه تحصیل در دو رشته پزشکی و دندانپزشکی باتوجه به دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. نکته مهمی که تحصیل در ایتالیا را مقرون‌به‌صرفه می‌سازد، انواع مختلف بورس‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی است که به دانشجویانی با شرایط خاص تعلق می‌گیرد. قسمت زیادی از هزینه‌های دوره تحصیل و زندگی دانشجویان از همین طریق تأمین می‌شود.

به‌طور کلی هزینه سالانه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا بین 400 الی 4000 یورو در دانشگاه‌های دولتی و 7000 الی 25000 یورو در دانشگاه‌های خصوصی خواهد بود. دانشجویان در ایتالیا می‌توانند باتوجه به شایستگی خود تسهیلاتی دریافت کنند. اگر شما بتوانید از این امکانات برخوردار شوید، کمک هزینه مسکن، بُن وعده غذایی و... را می‌توانید دریافت نمایید. همچنین اگر در دوران دانشجویی بتوانید از امکانات کار دانشجویی بهره ببرید، می‌توانید با دریافت 8 الی 10 یورو مقداری از هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید.

درآمد پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

میزان درآمد فارغ‌التحصیلان از هر رشته‌ای در ایتالیا بستگی به محل زندگی و کار آن‌ها دارد. اگر شما در شهرهای رم، میلان، تریسته، ناپل و باری که از جمله شهرهای پیشرفته ایتالیا محسوب می‌شوند، سکونت داشته باشید؛ مسلماً میزان درآمد شما بیشتر خواهد بود. اگر یک دندانپزشک یا پزشک تازه‌کار باشید، ماهانه حدود 4500 یورو درآمد خواهید داشت. به مرور زمان با کسب تجربه هر 2 سال 30 درصد به درآمدتان اضافه می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده میانگین میزان درآمد پزشکان در ایتالیا ماهانه حدود 8700 یورو و درآمد دندانپزشکان ماهانه حدود 9400 خواهد بود.

پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

کلام آخر

تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا به دلیل بالا بودن سطح علمی، امکانات، تجهیزات و فرصت‌های شغلی فراوان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اگر شما بتوانید در آزمون IMAT موفق به اخذ نمره قبولی شوید، راهی تا قدم گذاشتن به بهترین دانشگاه‌های جهان ندارید. شما با اخذ ویزای تحصیلی علاوه‌بر تحصیل در این دانشگاه‎های معتبر، می‌توانید پس‌ از تحصیل مشغول به کار شوید و به راحتی اقامت ایتالیا را اخذ نمایید. تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا رویایی است که با کمی تلاش از سوی شما به واقعیت می‌پیوندد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits