دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
3 روش برای تکثیر گل کالونا (گیاه کالانکوا)
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گل کالانکوا یکی از مقاوم ترین گیاهان در برابر آفتاب و گرمای زیاد است. این گیاه رشد بسیار خوبی داره و میتوانید گلدان های کوچک آن را تهیه کرده و بعد از یکسال گلدانی با چند برابر حجم اولیه داشته باشید.

نگهداری و پرورش گل کالانکوا

  • نام علمی: KALANCHOE BLOSSFELDIANA
  • خانواده: CRASSULACEAE – سدوم ها
  • بومی منطقه: ماداگاسکار
  • نام های دیگر: کالانکوئه , کالانکوآ

گل کالانکوا به سرما و گرما مقاومت خوبی دارد و میتواند سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان رو تا حدودی تحمل کند. اما شما اگر در شهرهایی سکونت دارید که تابستان بسیار داغ و یا زمستان بسیار سردی رو دارید، آن را جایی قرار بدهید که در تابستان محیط سایه آفتاب و در زمستان محیط نسبتا گرمی رو داشته باشه.

یکی از تغییراتی که در این گیاه بر اثر تابش آفتاب تابستان و یا سرمای زمستان ایجاد میشود، تغییر رنگ برگهای اون از رنگ سبز به قرمز و نارنجی هست که البته تغییر زیبایی هست. یکی از دلایل مقاومت کالانکوآ یا کالانکوئه در برابر گرما و خشکی، آبدار و گوشتی بودن برگهای اونه که منبع ذخیره بسیار خوب آب هست.

نگهداری و پرورش گل کالانکوا

این جنس دارای ۲۰۰ گونه مختلف بوده و برگ های گوشتی و گل های زیبای آنها مورد توجه است. گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ سانتی متر می*رسد. برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل هستند که لبه آنها به طرف بالا برگشته است. گل های کالانکوآ قرمز کم رنگ و لوله ای شکل بوده و به صورت خوشه ظاهر می شوند. فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است.

اصولا گیاه کالانکوا از ماه مهر تا انتهای دی ماه به خواب زمستانی خواهد رفت. شرایط مناسب نگهداری این گیاه در دوران استراحت به این گونه خواهد بود که گیاه را به مکانی با دمای ۱۸ درجه سانتی گراد منتقل کنید و خاک گیاه را خشک نگه دارید و پس از گذشت ۶ هفته ، گیاه را به مکانی گرم و روشن منتقل کرده و شیوه آبیاری طبیعی آن را از سر بگیرید.

برخی از گونه های مهم کالونا

کالانکوا کرک دار: برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

کالانکوا دایگرمونتیانا اشک تمساح : این گونه زنده زا است و قدیمی ها بهش اشک تمساح میگن، و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.

از دیگر گونه های کالانکوا هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.

کالانکوا کریسمس : این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار می شود! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد.

در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است. متاسفانه این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گل هاش زود می ریزند و گل نمی دهد اصلا، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسب است.

برخی از گونه های مهم کالانکوا

کالانکوا کاتالیدون یک ساکولنت (kalanchoe thyrsiflora): این گیاه جزو گیاهان گوشتی جذاب است که زیر مجموعه ساولنت ها هم قرار می گیرد.

شرایط نگهداری و پرورش گل کالانکوا

میزان آبدهی گل کالانکوا

این گیاه به آبیاری منظم احتیاج دارد و بهتره بین هر نوبت از آبدهی اجازه بدهید سطح خاک گیاه خشک شود و بعد گیاه رو مجددا آبیاری نمایید. در فصل تابستان آبیاری بین یک الی دوبار هفته کافیست اما همین مقدار را نیز در فصل زمستان به یکبار کاهش بدهید. یکی از عوامل خرابی گیاه کالانکوا اشتباه در سبک آبیاری این گیاه است. اگر بیشتر از حد معمول به این گیاه آب بدهید ریشه های گیاه لهیده میشوند و اگر کمتر آب بدهید برگهای گیاه چروک و ریزش آنها شروع میشود تا زمانی که کل گیاه سوخته و خشک شود.

خاک مناسب گل کالانکوا

خاک کالانکوا خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب هست. برای کاشت و تکثیر کالانکوا از خاکی با ترکیب یک قسمت خاک برگ و باغچه، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک کاکتوس بجای شن( برای ایجاد حفره در خاک به منظور جلوگیری از تجمع آب اطراف ریشه گیاه) استفاده میشود. در طول تابستان برای جلوگیری از ریز شدن و رنگ پریدگی برگها هرماه گیاه رو با کود مایع تغذیه مصنوعی کنید. خاک مناسب کالانکوئه PH بین ۶٫۵ تا ۸٫۵ دارد.

نور مورد نیاز گل کالانکوا

این گیاه نیازمند نور غیر مستقیم خورشید است و در صورت عدم تامین نور مورد نیاز برای این گیاه، لکه های قرمز رنگ بر روی برگ های آن ایجاد خواهد شد و همچنین لازم به ذکر است که قرار گرفتن این گیاه در معرض نور مسقیم خورشید باعث قهوه ای شدن برگ های آن خواهد شد. با این وجود، قرار گرفتن گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید در طول فصول سرد سال، مشکلی برای گیاه ایجاد نخواهد کرد.

دمای مناسب گل کالانکوا

از آنجایی که این گیاهان متعلق به مناطق گرمسیری هستند، نیازمند نگهداری در محیط های دارای هوای معتدل می‎باشند . این گیاهان در دمای ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد از رشد ایده آلی برخوردارند و قرار گرفتن در محیط های سرد، تهدید کننده زندگی این گیاهان است. شما می‎توانید این گیاه را در طول فصول گرم سال در فضای بیرون از منزل نگهداری کنید اما توجه داشته باشید که نباید این گیاه را درون باغچه خود پرورش دهید و پرورش آن ها تنها درون گلدان امکان پذیر است.

شرایط نگهداری و پرورش گل کالانکوا

کوددهی گیاه کالانکوا

این کار را حتما در فصل رشد و گلدهی گیاه انجام دهید به این شکل که ۳ گرم کود کامل یا گلدهی را در لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یکبار از خرداد تا شهریور به گیاه بدهید. توجه داشته باشید عمل کوددهی نباید در دوران استراحت گیاه انجام شود.

تعویض گلدان گل کالانکوا

فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است. در این زمان گل را به سلیقه خود هرس کنید و خاک گلدان را عوض کنید و در صورت نیاز از گلدان بزرگتری استفاده کنید. این گونه هر سال یا هر دو سال نیاز به تعویض خاک دارد.

انواع روش های تکثیر گل کالانکوا

برای تکثیر کالانکوآ سه روش کاشت بذر، قلمه گیری و تکثیر برگ وجود دارد برای تکثیر به روش بذر باید قبل از کاشت بذر، خاک بستر گیاه رو به خوبی مرطوب کنید و بعد از اون اقدام به کاشت بذر کنید. بین ۹ ال ۱۰ ماه وقت لازم است تا بذر شما تبدیل به گیاه بالغ و گلدار بشود. خاک مناسب برای کاشت بذر شما خاک سبک هست( متشکل شده از پیت ماس و شن) که شما باید بعد از رشد گیاه، در دوماهگی آن را به خاک مخصوص کالانکوا منتقل کنید. برای رشد بهتر بذر ها روی گلدان رو با پلاستیک شفاف پوشانده شود تا رطوبت خاک حفظ شود و شرایط شبه گلخانه ای رو داشته باشد.

تکثیر کالانکوا به روش برگ

در این روش باید برگهای بزرگتر از قسمت پایین گیاه رو جدا کنید و تا نصفه در خاک قرار بدهید. خاک مناسب برای تکثیر به این روش هم باید ترکیب پیت ماس رو برای ریشه زایی داشته باشد. برای تکثیر نیازی به گلدان خاص و گران نیست. میتوانید از گلدان های کوچک کاکتوس که قبلا آنها را به گلدان جدید منتقل کرده اید استفاده کنید.

تکثیر کالانکوا به روش قلمه

در روش آخر به روش قلمه شما میتونید از گیاه قلمه بگیرید و در خاک مناسب قلمه گیری بکارید و به آن فرصت بدهید تا ریشه دار شود.

بیماری های گل کالانکوا

این گیاه جزو گیاهان است که به راحتی میتوان در خانه نگهداری کرد ولی شاید در گلدهی و رویش برگ دچار مشکل شوید که در ادامه هر دو مورد را بررسی میکنیم :

  1. عدم گل دهی کالانکوا: معمولاً ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گیاه میتونه در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود.
  2. غیر عادی شدن رنگ برگها: نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گلها غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.

تکثیر گل کالانکوا

زرد شدن برگ های گل کالانکوا

اگر کالانکوئه شما دچار ریزش برگ های پایینی و کوچک بودن برگ های جوانتر هست، در آبیاری دقت کنید زهکشی را بررسی کنید تا منافذ اون بسته نشده باشه در ضمن آب زیر گلدانی را حتما خالی کنید و هر دو هفته یکبار از کود کامل استفاده کنید و شرایط نوری گیاه خود را بررسی کنید.

قرمز و بعد زرد شدن برگ گل کالانکوا

اگر رنگ برگ های گیاه، حتی برگ های جدید آن رو به زردی و قرمزی می‌روند به احتمال زیاد آبیاری گیاه بیش از اندازه بوده است. این درست است که از شرایط نگهداری این گیاه یکی مکان مرطوب است، اما آبیاری بیش از اندازه نیز موجب مرگ گیاه خواهد شد.

دراز شدن ساقه های کالانکوا

علت دراز شدن برگ کالانکوآ کم بودن نور هستش، پس گیاه خودتون رو به محلی پر نور ولی به دور از نور مستقیم انتقال بدید.

منبع: شرکت کارگشای زنده رود



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits