دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای انتخاب پرده مناسب اتاق پزشک
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پرده های مناسب مطب پزشک، از جمله اکسسوری هایی هستند که می توانند نقش مهمی در تجربه مطلوب و یا نامطلوب مراجعه کنندگان به مطب داشته باشند.

چه پرده هایی مناسب مطب پزشک چیست؟

پرده هایی که در مطب پزشکان مورد استفاده قرار می گیرند باید علاوه بر توانایی کنترل نور، به راحتی شستشو شوند، زیرا آن ها نقش مهمی در پاکیزگی و نظافت مطب های پزشکی دارند. با خرید پرده های مدرن مانند خرید پرده اسکرین، شید رول، زبرا و … می توانید به این قابلیت ها دست پیدا کنید.

مراجعه کنندگانی که به مطب پزشک وارد می شوند معمولاً باید مدت زمانی را در انتظار بنشینند تا بتوانند توسط پزشک معاینه شوند. المان های دکوراسیون مطب پزشک که یکی از آن ها پرده است، تاثیر بسیاری در حفظ آرامش مراجعین دارد و انتخاب درست آن می تواند یک محیط دلنشین و آرام را به وجود بیاورد.

به وجود آوردن یک محیط دلنشین سبب می شود تنش ها و استرس هایی که بیمار باید تا زمان وارد شدن به اتاق پزشک تحمل کند، کاهش پیدا کند. علاوه بر اتاق های انتظار، دکوراسیون اتاق خود پزشک نیز تاثیر زیادی در روحیه بیمار دارد. وجود نور ملایم و کافی باعث می شود اتاق پزشک به محیطی امن و آرام تبدیل شود. وجود پرده های مدرن مانند پرده زبرا این امکان را به وجود می آورد که اتاق پزشک نور ملایم دریافت کند و در کنار آن حریم خصوصی بیمار نیز حفظ شود.

پرده مطب

اهمیت پرده مطب پزشک

استفاده از پرده های مدرن در مطب پزشک سبب می شود علاوه بر حفظ زیبایی و سادگی، فضای انتظار و اتاق پزشک دلبازتر و بزرگ تر به نظر برسد؛ زیرا پرده های مدرن معمولاً به صورت مینیمال طراحی می شوند و فضای زیادی از اتاق را نمی گیرند. مدیریت فضا با استفاده از آن ها در هنگامی که مطب شلوغ باشد سبب به وجود آمدن نوعی تعادل خواهد شد.

پرده های مدرن می ‌توانند نور ورودی به محیط را نیز کنترل کنند. برای مثال در مواقعی که نور کافی در بیرون از ساختمان وجود دارد می توان به منظور صرفه جویی در مصرف برق و همچنین طبیعی تر شدن جلوه اتاق از نور پنجره ها استفاده کرد. پرده های مدرن این قابلیت را دارند که حداکثر نور از پنجره را به محیط انتقال دهند و با این ویژگی حس خفگی و فشار های عصبی که ممکن است پرده های قدیمی با طرح های شلوغ به بیماران القا می کنند را کاهش دهند.

پرده اسکرین مناسب مطب پزشک

به نوع جدیدی از پرده ها که می توان آن ها را در گروه پرده های رولی دسته بندی کرد، پرده اسکرین گفته می شود. این پرده دارای ظاهری شفاف و نفوذ پذیر است و قادر است که اشعه های مضر خورشید را فیلتر کند. با استفاده از این پرده شما می‌توانید از گرما و اشعه مفید خورشید استفاده کنید. پرده های اسکرین به راحتی با هر کوراسیونی می توانند سازگار شوند.

مزیت استفاده از پرده اسکرین در مطب پزشک

مزیت مهم خرید پرده اسکرین، جلوگیری از ورود حداقل ۹۵ درصد از اشعه فرابنفش خورشید است. همچنین برای باز و بسته کردن پرده های اسکرین از زنجیری که در کنار آن ها آویزان است استفاده می شود. البته مدل مکانیزه آن ها هم وجود دارد که می توان با استفاده از یک ریموت کنترل و موتور های برقی که بر روی پرده تعبیه شده است پرده را باز و بسته کرد.

پرده های اسکرین با درصدهای متفاوتی در بازار وجود دارند. هرچه عددی که به عنوان درصد پرده مشخص شده است بزرگتر باشد، به همان میزان نور بیشتری وارد محیط می شود.

انتخاب پرده مناسب مطب

رنگ پرده های مناسب مطب پزشک

بهتر است پرده ای که برای مطب پزشک انتخاب می کنید دارای رنگ های روشن و پر انرژی باشد تا بتواند سرزندگی و نشاط را در محیط مطب به وجود آورید.

رنگ های تیره، حس خستگی و خواب آلودگی و خفگی را در فضا ایجاد می کنند و از انعکاس نور کم می کنند. مراجعین دوست دارند زمانی که وارد اتاق پزشک می شوند بتوانند با حداکثر آرامش و بدون اینکه در معرض دید سایر افراد باشند با پزشک خود صحبت کنند. به همین دلیل باید پرده اتاق پزشک به گونه‌ای باشد که درون اتاق از بیرون، دید نداشته باشد و بیمار حس آرامش بیشتری دریافت کند.

دکوراسیون داخلی اتاق پزشک

قابلیت باز و بسته شدن پرده مناسب مطب پزشک

باز و بسته شدن پرده ها موضوع دیگری است که باید به آن اهمیت دهید. پرده مناسب مطب پزشک، به پرده ای گفته می شود که بتواند با یک مکانیزم بالارونده، جمع شود تاهم سبک مینیمال و جمع و جور داشته باشد و هم جابجا کردن پرده آسان باشد. پرده هایی که به کنار جمع می شوند معمولاً فضا را شلوغ جلوه می دهند و باز و بسته کردن آن ها نیز زحمت بیشتری نسبت به پرده های جمع شونده در بالا دارد. پرده هایی مانند پرده سیلوئت، پرده زبرا و پرده های شید رول را به راحتی می توان به سمت بالا جمع کرد.

برای جمع کردن و باز کردن پرده های رولی از زنجیری که در کنار آن ها آویزان است استفاده می کنند. البته برای باز و بسته کردن این نوع پرده می توان آن را به صورت اتوماتیک و یا مکانیزه در آورد و با کمک برق و به وسیله کنترل ریموت آن را باز و بسته کرد.

پرده شید رول یک گزینه مناسب برای مطب پزشک

به یک لایه ساده از پرده که بتواند به صورت کامل پنجره را بپوشاند و در عین حال نور ورودی از پنجره را مسدود نکند، پرده شید رول گفته می شود. شید رول ها به سمت بالا جمع می شوند. این پرده ها دارای طرح های ساده و مینیمالی هستند که می توانند به راحتی با هر فضا و دکوراسیونی از جمله مطب های پزشکی تطبیق پیدا کنند. پرده های شید رول در انواع مختلف سان اسکرین، دو مکانیزم، ضد نور و uv و … در بازار وجود دارند.

برای مطب پزشک چه پرده ای انتخاب کنیم؟

پرده سیلوئت گزینه ای مناسب برای مطب پزشک

پرده مناسب دیگر برای مطب پزشک، پرده سیلوئت نام دارد. نام دیگر این پرده، زبرای سه بعدی است. شاید شما در نظر اول آن را کرکره ای فرض کنید اما باید گفت این پرده از دو لایه حریر که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده و لایه ای پارچه ای به صورت افقی، دو لایه حریر را به یکدیگر متصل کرده است. به طوری که نمای خروجی آن مانند پرده کرکره ای شده است.

یکی از دلایل محبوبیت پرده های سیلوئت در مطب های پزشکی، قابلیت چاپ عکس و تصویر بر روی آن است. اگر پرده در حالت باز قرار بگیرد عکس چاپ شده بر روی آن به صورت کامل خود را نشان خواهد داد.

جنس پرده های مناسب برای مطب پزشک

نکته دیگری که در هنگام خرید پرده برای مطب پزشک باید به آن دقت کنید جنس محصولی است که انتخاب می کنید. مطمئنا با خرید یک پرده ارزان قیمت، به کیفیت بالایی دست پیدا نخواهید کرد و مجبور خواهید بود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی آن ها را عوض کنید و در نتیجه هزینه مضاعفی متقبل شوید. بهتر است از پرده های با متریال با کیفیت استفاده کنید تا هم عمر و دوام پرده افزایش پیدا کند و هم سرمایه گذاری مناسبی انجام داده باشید.

پرده های ضخیم، باعث احساس حبس و خفگی می شوند. در نتیجه باید جنس پرده مطب پزشک به گونه ای انتخاب شود که ترکیبی از قابلیت کنترل نور و قابلیت دیده نشدن در پرده مطب پزشک وجود داشته باشد.

جنس پرده مناسب مطب دکتر

پرده زبرا گزینه ای مناسب برای مطب پزشک

پرده هایی که به صورت دو لایه موازی بر روی هم قرار میگیرند با نام پرده زبرا شناخته می شوند. تکنولوژی به کار رفته در این پرده سبب می شود که امکان کنترل نور در حالت باز بودن پرده نیز وجود داشته باشد.

حتماً بخوانید:
طرز شستن پرده زبرا با چند ترفند ساده

طرز شستن پرده زبرا با چند ترفند ساده

اگر شما هم در منزل یا محل کارتون پرده زبرا دارین و بعد از مدتی به دنبال شستشوی پرده زبرا هستین، این مطلب از دلگرم رو تا انتها مطالعه کنین تا بطور…

پرده زبرا یک پرده راه راه است که خطوط آن مانند خطوط روی بدن گورخر است. خطوط پرده که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته است به صورت یکی در میان رنگی و ساده می باشد. دوام پرده زبرا نسبت به پرده های کرکره ای بیشتر است و انعطاف پذیری بالاتری نیز دارد.

منبع : پارس مگ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits