دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگاه پرداخت آنلاین پی پال (PayPal) چیست و چگونه کار می کند
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
پی پال (PayPal) یا پی پل، یکی از بزرگترین سیستم‌های پرداخت آنلاین دنیا است. انتقال و دریافت پول از سراسر جهان، انجام تراکنش‌های بین‌المللی، خریدهای اینترنتی و … از جمله کاربردهای پی‌پال است.

پی پال چیست و چگونه کار می‌کند؟

پی پال یک سیستم پرداخت جهانی است که در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه تقریبا تمام سایت‌های فروشگاهی آنلاین بزرگ از پی‌پال پشتیبانی می‌کنند.
کاربران پی پال می‌توانند پرداخت‌های اینترنتی خود را انجام دهند و به نقاط مختلف دنیا پول بفرستند. همچنین امکان دریافت پول هم به راحتی دریافت یک ایمیل در پی پال وجود دارد. این روش پرداخت یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های خرید اینترنتی و دریافت و ارسال تراکنش‌هاست.
به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده مستقیم از پی پال در ایران و چند کشور دیگر وجود ندارد. البته به صورت غیرمستقیم و با واسطه‌ها می‌توان در ایران هم از خدمات پی پال استفاده کرد.
استفاده از خدمات پرداخت پی‌پال برای اشخاص حقیقی و حقوقی (مثل شرکت‌ها) مهیاست. در هنگام استفاده از این روش پرداخت، الزامی برای وارد کردن اطلاعات مالی و اقتصادی خود ندارید. هماهنگی با کسب و کارهای کوچک در عین پشتیبانی از کسب‌وکارهای بزرگ از جمله ویژگی‌هایی است که پی‌پال را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند.
پی‌پال همچنین از سیستم ضد کلاهبرداری بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد و از همین رو امنیت آن تضمین شده است. سرعت انجام تراکنش‌ها در این پلتفرم بسیار بالاست و راحتی استفاده از آن، محبوبیتش را دو چندان کرده است.

افتتاح حساب پی پال

پی‌پل به صورت رسمی در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک سرویس انتقال پول منتشر شد. دو سال بعد و با عرضه عمومی سهام پی پال، ای‌بی (eBay) آن را تصاحب کرد.
در حال حاضر شراکت پی‌پال با مسترکارت باعث شده تا طیف خدمات پلتفرمش به نسبت سال‌های گذشته از تنوع بسیار بیشتری برخوردار باشد.
طبق آمارها، تا سال ۲۰۱۰، کاربران پی‌پال از مرز ۱۰۰ میلیون گذشت و در ۱۹۰ بازار و با ۲۵ ارز مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.
در حال حاضر این سیستم ۲۶۷ میلیون کاربر فعال دارد و از ۱۰۰ ارز ملی مختلف پشتیبانی می‌کند. حجم تراکنش‌های سال گذشته این پلتفرم ۹.۹ میلیارد تراکنش عنوان شده بود.
تلفظ صحیح عبارت «PayPal»، پِی پَل است اما بیشتر فارسی‌زبانان برای تسهیل در گفتار از تلفظ پی پال استفاده می‌کنند.

کاربرد پی پل چیست؟

این سیستم در بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف، چه فیزیکی و چه مجازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از همین طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از کسب درآمد گرفته تا خریدهای اینترنتی را شامل می‌شود.

انتقال وجه بین‌المللی

دانشجوها، مهاجرین و حتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، می‌توانند به راحتی تراکنش‌های بین‌المللی خود را با استفاده از یک حساب پی پال انجام دهند.

پی پال PayPal چیست

کسب درآمد

اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که به کسب درآمد ارزی و در خارج از کشور علاقه دارید، حساب پی پال می‌تواند گزینه مناسبی برای دریافت هزینه‌ها و دستمزدهایتان باشد. پی پال یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت برای فریلنسرهاست. تولید محتوا، کارهای گرافیکی، طراحی وب‌سایت و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها را می‌توان به صورت «از راه دور» صورت داد. اگر با دریافت دستمزد چنین فعالیت‌هایی مشکل دارید، پی‌پال گزینه بسیار مناسبی است.

خریدهای اینترنتی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پی‌ پال به عنوان روش پرداخت در فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای زیادی پشتیبانی می‌شود. با داشتن یک حساب پی‌پال و شارژ کردن آن می‌توان خریدهای اینترنتی خود را به سرعت انجام داد. صد البته این خریدها بیشتر به صورت مجازی بوده و خریدهای فیزیکی تنها در صورتی امکان پذیر است که:

یک: وب‌سایت پذیرنده از پی‌پال پشتیبانی کند.
دو: وب‌سایت پذیرنده امکان ارسال مستقیم به ایران را داشته باشد.

کاربرد پی پال

سایر کاربردها

پی‌پال امکانات دیگری را نیز در اختیار دارندگان حساب‌هایش قرار می‌دهد. صدور آنی صورتحساب، اهدای پول به بنیادهای خیریه، تبدیل ارزهای مختلف و پرداخت تلفنی از جمله این امکانات است.
هر کدام از قابلیت‌های ذکر شده دارای نرخ کارمزد به خصوصی است که در هنگام استفاده از کاربر دریافت خواهد شد.
حساب‌های پرسونال پی‌پال (Personal Account) مخصوص کاربران عادی و اشخاص حقیقی‌ای طراحی شده که از پی پال برای پرداخت‌ و دریافت پول و همچنین خریدهای اینترنتی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر برای ارسال پول به خارج از کشور نیاز به پلتفرمی سریع و قابل اطمینان دارید، این نوع حساب‌ها برای شما بسیار مناسب است.

پی پال چگونه کار می‌کند؟

سازوکار پی‌پال بسیار ساده است. اگر یک کاربر مقیم خارج از کشور باشید، تنها کافی است یک حساب کاربری رایگان در وب‌سایت PayPal.com ایجاد نموده و سپس حساب پی‌پل خود را به بانک یا کارت اعتباری خود وصل کنید تا اکانت شما تایید شود. همچنین می‌توانید جدای از بانک، حساب خود را از طریق وب‌سایت‌های واسطه شارژ نمایید.
البته اگر در ایران باشید، امکان استفاده از پی پل برای شما بسیار مشکل خواهد بود. طبق قوانین پی پل کاربران ساکن ایران و چند کشور تحت تحریم حق هیچ‌گونه استفاده از خدمات این شرکت را ندارند و در صورتی که سیستم متوجه تخطی از قوانین شود، حساب را با تمام دارایی‌هایش مسدود می‌کند.
به عبارتی می‌توان گفت که پی‌پال همانند یک کیف پول عمل می‌کند، با این تفاوت که امکانات بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد. به محض اینکه حساب خود را شارژ کرده و اعتبار آن را بالا ببرید، همانند یک سیستم پرداخت تمام عیار برای شما عمل خواهد کرد و به راحتی هر چه تمام‌تر می‌توانید تراکنش‌های خود را انجام دهید، پول دریافت و ارسال کنید و خریدهای اینترنتی خود را با استفاده از درگاه‌های پی‌پال تکمیل کنید.
تراکنش‌های پی‌پال بر خلاف تراکنش‌های بین بانکی، به صورت یکپارچه و از طریق سیستم مخصوصش انجام می‌گیرد؛ به همین دلیل است که در کسری از ثانیه تراکنش شما انجام شده و موجودی حساب‌تان تغییر می‌کند.
به یاد داشته باشید، در صورت اتصال حساب بانکی به حساب پی‌پال، تسهیلات ویژه‌ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد؛ پلتفرم اعطای وام پی پال یکی از این موارد است که در برخی کشورها به کاربران ارائه می‌شود. شارژ مستقیم حساب پی‌پال و تایید آسان حساب کاربری از جمله این امکانات است.

فواید پی پال

انواع حساب‌های پی پال

حساب‌های این پلتفرم به دو صورت حساب‌های پرسونال (شخصی) و بیزینس (تجاری) در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در ادامه به تشریح ویژگی‌های هر کدام از این حساب‌های می‌پردازیم.

حساب‌های پرسونال (شخصی)

حساب‌های پرسونال پی‌پال (Personal Account) مخصوص کاربران عادی و اشخاص حقیقی‌ای طراحی شده که از پی پال برای پرداخت‌ و دریافت پول و همچنین خریدهای اینترنتی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر برای ارسال پول به خارج از کشور نیاز به پلتفرمی سریع و قابل اطمینان دارید، این نوع حساب‌ها برای شما بسیار مناسب است.

حساب‌های بیزینس (تجاری)

حساب‌های بیزینس پی پال (Business Account) دارای امکاناتی بیشتر از حساب‌های شخصی هستند. امکان دریافت تراکنش‌ها با مبالغ بالاتر و دریافت درگاه پرداخت به صورت پی‌پال در وب‌سایت خود از جمله امکاناتی است که حساب‌های تجاری در اختیارتان قرار می‌دهد.

کارمزدهای تراکنش‌های پی پال

پی‌پال برای تراکنش‌های داخلی مبغلی به عنوان کارمزد دریافت نمی‌کند. تراکنش‌های داخلی، تراکنش‌هایی هستند که در آن تغییر ارز صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال اگر شما قصد ارسال دلار به کشوری با واحد پولی دلار را داشته باشید، پی‌پال کارمزدی از شما دریافت نخواهد کرد. به علاوه ارسال تراکنش‌ها به حوزه یورو و کرون سوئد نیز رایگان خواهد بود.
کارمزد ارسال تراکنش‌های برون مرزی برای کاربران بریتانیا، جرسی، جبل‌الطارق، جزیره من و گانزی، پنج درصد کل تراکنش خواهد بود. لازم به ذکر است که حداقل میزان کارمزد ۰.۹۹ پوند و حداکثر آن ۲.۹۹ پوند است.
ارسال تراکنش‌های برون مرزیِ شخصی، در صورتی که گیرنده در کشورهای آمریکا، کانادا، شمال اروپا، و حوزه‌های یک و دو اروپا ساکن باشد، میزان کارمزد ۱.۹۹ یورو است. ارسال تراکنش به دیگر کشورهایی که نام‌شان در این فهرست نیست کارمزدی ۳.۹۹ یورویی برای شما به همراه خواهد داشت.
پی‌پال برای تراکنش‌های تجاری و مبالغی که از سطح تعیین شده خود بالاتر هستند، نرخ کارمزدی جداگانه را در نظر می‌گیرد که در هنگام انجام تراکنش، برای شما به نمایش در خواهد آمد.

پی پال (PayPal)

پی پال برای کاربران ایران؛ هفت خوان رستم

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، اگر ساکن ایران باشید، استفاده از پی‌پل به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود و می‌تواند خطرات زیادی برای کاربر داشته باشد.
تحریم کشور ایران توسط پی‌پال به مدت‌ها قبل باز می‌گردد. سال‌های گذشته و به واسطه تحریم‌های ایالات‌متحده، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت از سرویس‌دهی به کاربرانی ایرانی منع شدند. مسترکارت، ویزا و پی پال نیز جزو همین ارائه‌دهندگان بودند که کاربران ایرانی را نسبت به استفاده از خدماتشان منع کردند.

از طرف دیگر سیستم امنیتی پی‌پال بسیار قدرتمند است و این احتمال وجود دارد که در صورت مغایرت آی‌پی (IP)، حساب شما دچار محدودیت شود. به علاوه اگر قصد خریدهای فیزیکی (دارای ارسال به آدرسی در ایران) را با استفاده از پی‌ پال داشته باشید، ممکن است تراکنش شما با محدودیت رو به رو شده و در حالت «در انتظار تایید» (On-hold) قرار گیرد.
تاکنون هزاران حساب کاربران ایرانی در داخل پی پل با تمام موجودی مسدود شده است و سیستم‌های احراز هویت پی پل روز به روز قوی‌تر می‌شوند.
اگر با آی‌پی ایران وارد حساب پی‌پل شوید، تراکنش شما به هر نوعی با ایران مرتبط باشد یا حساب خود را با مشخصات جعلی ساخته باشید، هر لحظه امکان مسدود شدن حسابتان وجود دارد.

بنابراین اغلب کاربران ایرانی برای ساخت حساب پی پل به ناچار از واسطه‌ها استفاده می‌کنند.
شرکت‌ها و سایت‌های زیادی در داخل ایران امکان افتتاح حساب پی پل، خرید با پی پل یا نقد کردن درآمدهای ارزی را برای ایرانیان فراهم کرده‌اند. این سایت‌ها حساب‌های تایید شده پی‌پال ایجاد و در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برخی دیگر مستقیما خودشان خریدهای مورد نیاز کاربر را با کمی کارمزد انجام می‌دهند یا درآمد ارزی کاربر را در حساب پی پل خودشان دریافت می‌کنند و مبلغ ریالی آن را به کارت کاربر واریز می‌کنند.

 افتتاح حساب پی پال چیست

برای کسب اطلاعات بیشتر یا ساخت چنین حساب‌هایی، کافی است عبارت «افتتاح حساب پی پال» یا «خرید با پی پل» را در گوگل جستجو کنید.
با تمام این اقدامات بازهم ریسک‌ها به صفر نمی‌رسند و همواره خطر وجود دارد.
از آنجایی که ساکنین ایران به کارت‌های بانکی بین‌المللی دسترسی ندارند و پی پال نیز به بانک‌های ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند، کاربران مجبورند تا از طریق شارژ حساب‌های خود، موجودی پی پال خود را افزایش دهند.
قیمت دلار پی پال دارای دو نرخ «خرید» و «فروش» است. نرخ خرید دلار پی پال معمولا از نرخ دلار عادی بالاتر است و قیمت فروش آن نیز به مراتب پایین‌تر از نرخی است که در صرافی‌ها اعلام می‌شود. برای شارژ حساب پی پال خود می‌توانید به یکی از سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مراجعه نمایید. در چنین وب‌سایت‌هایی، نرخ مورد نظر به ریال از شما دریافت شده و واریز به صورت ارز مورد نظرتان، برای شما صورت می‌گیرد.

سوالات متداول

راهنمای افتتاح حساب PayPal

آیا با پی پال می‌توان ارزهای دیجیتال خرید؟

چندین صرافی و بازار فروش بیت کوین وجود دارند که پی پال را به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار می‌دهند.

آیا پی پال برای کاربران ایرانی تحریم است؟

بله؛ پی پال مدت‌هاست که کاربران ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

آیا وارد کردن حساب بانکی در پی پال الزامی است؟

در خصوص حساب‌های عادی خیر؛ در صورتی که تمایل به اتصال حساب بانکی خود به پی‌پال داشته باشید، نیاز به حساب بانکی معتبر خواهید داشت. در صورتی که حساب بانکی شما به پی‌ پال متصل نباشد، باید از طریق سایت‌های واسطه پی‌پل خود را شارژ کنید. حساب‌های تجاری پی‌پال نیز نیازمند حساب بانکی معتبر است.

حساب محدود شده (Limit) پی پال به چه معناست؟

در صورتی که پی پال متوجه فعالیت‌های مشکوک در حساب کاربری شما شود، آن را به حالت محدود در می‌آورد و مبالغ داخل آن را بلوکه می‌کند. آزادسازی حساب منوط به ارائه مدارک هویتی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits