دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفندهای کاربردی برای پاک کردن لکه ی کره سریع و ساده
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پاک کردن لکه کره روی لباس با مواد در دسترس کار چندان سختی نیست به شرط آنکه روش تمیز کردن و پاک کردن آن را بدانید. در این صورت می‌توانید به‌آسانی از شر ظاهر ناخوشایند لکه چربی روی لباس‌تان راحت شوید.

چگونه لکه کره را از روی لباس پاک کنیم؟

معمولا بعد از لکه‌های رنگ و لاک، چربی‌ها جزء سرسخت‌ترین لکه‌هایی هستند و پاک کردن لکه چربی کمی چالش‌برانگیز است. البته جنس و بافت لباس نیز در این مورد تاثیرگذار است. زیرا بعضی الیاف با جذب سریع ذرات چربی پاک کردن آن را با دشواری همراه می‌کنند. اما ما راهکارهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌ راحتی بتوانید هرنوع الیاف و پارچه‌ای که به چربی و روغن آغشته شده است را به سهولت پاک و تمیز کنید.

برای پاک کردن لکه کره روی لباس، سرعت عمل داشته باشید!

چربی‌ها حالت چسبناکی دارند و روی هر سطحی که قرار بگیرند به سرعت جذب سطوح می‌شوند. بنابراین برای اینکه بتوانید به‌راحتی آن‌ها را پاک کنید، باید کمی عجله کنید. بهترین کار این است که قبل از اینکه ذرات چسبنده چربی به عمق پارچه لباستان نفوذ کند به سرعت آن را پاک نمایید. اما احتیاط کنید که در حین پاک کردن، لکه را روی قسمت‌های تمیز لباس پخش نکنید. زیرا در اینصورت با لکه بزرگتری از چربی روبرو خواهید شد.

چگونه لکه کره را از روی لباس پاک کنیم؟

روش‌های پاک کردن لکه کره روی لباس

یک نکته مهم در خصوص پاک کردن انواع لکه‌ها از روی لباس را باید در نظر داشته باشید و آن‌هم جنس پارچه لباس است. بنابراین در بکار بردن شوینده‌ها و حتی آب داغ برای شستشوی لباس به این نکته توجه کنید که به رنگ و الیاف لباس شما آسیب نرسد.

اگر کره هنوز کاملا ذوب نشده باشد، می‌توانید به‌راحتی با نوک کارد یا قاشق بقایای آن را از روی لباس خود بردارید. به این ترتیب از پخش شدن و چرب شدن بیشتر پارچه جلوگیری خواهید کرد.

۱. استفاده از مایع ظرفشویی

قرص و مایع ظرفشویی خاصیت چربی‌زدایی بالایی دارند. این مواد که همیشه در دسترس هستند برای حل کردن ذرات چربی بسیار موثر عمل می‌کنند. مایع ظرفشویی دارای فرمولاسیون خاصی است و مانند امولسیفایر عمل می‌کند. به همین دلیل قابلیت از بین بردن پیوندهای آب و چربی را دارد و موجب می‌شود که آب بتواند چربی را بشوید.

در این روش شما می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی را روی لکه چربی لباستان بریزید و به آرامی با نوک انگشتان مایع را روی لکه پخش کنید. این کار را برای چند دقیقه تکرار کنید. اگر از مقاومت وعدم آسیب‌پذیری لباس خود مطمئن هستید بهتر است اجازه دهید مایع ظرفشویی به مدت نیم ساعت روی لکه باقی بماند.

برای آبکشی بهتر است از آب داغ استفاده نمایید تا چربی‌های باقی‌مانده کاملا از بافت لباس خارج شوند. اما در این زمینه احتیاط کنید. خصوصا اگر لباس لک شده شما گران‌قیمت و دارای پارچه ظریفی است. در این شرایط بهتر است به برچسب راهنمای شستشوی لباستان توجه کنید. معمولا روی این برچسب‌ها که در قسمت داخلی لباس دوخته می‌شود، میزان دمای مناسب آب برای شستشوی پارچه لباس مشخص شده است. بنابراین بهتر است طبق آن عمل نمایید.

اگر لباس شما فاقد چنین برچسب راهنمایی است، بهتر است ابتدا از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید تا آسیبی به رنگ و بافت پارچه نرسد.

برای آبکشی لازم است که پارچه را کاملا به صورت صاف و افقی زیر شیر آب نگه دارید و فشار آب را روی لکه و مایع ظرفشویی هدایت کنید. در اینصورت فشار آب، مایع و چربی‌ها را کاملا از روی پارچه تمیز خواهد کرد. این نوع آبکشی باعث می‌شود که قسمت‌های دیگر لباس خیس و آغشته به چربی و مواد شوینده نشود.

قبل از خشک کردن توجه کنید که لکه چربی از بین رفته باشد. اگر هنوز لکه روی لباس باقی بود، بهتر است یکبار دیگر مراحل شستشو را تکرار نمایید.

روش‌های پاک کردن لکه کره روی لباس

۲. استفاده از صابون برای پاک کردن لکه کره روی لباس

برای از بین بردن لکه روغن و چربی از روی لباس می‌توان از صابون نیز استفاده کرد. صابون‌های مخصوص شستشوی لباس بهترین گزینه هستند. زیرا تاثیر پاک‌کنندگی بالاتری نسبت به صابون‌های دیگر دارند.

در این روش نیز باید مانند مورد قبل لکه چربی را به صابون آغشته کرده و سپس آبکشی نمایید. چنانچه از پودر صابون استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا آن را در آب حل کرده و محلول غلیظی تهیه کنید. سپس با محلول به دست آمده شستشو را انجام دهید.

۳. استفاده از لکه بر لباس

امروزه شوینده‌ها و لکه‌برهای لباس تنوع بسیاری دارند. این لکه‌برهای اکسیژنه معمولا به‌طور اختصاصی برای انواع پارچه‌های سفید، رنگی و تیره تولید می‌شوند. شما می‌توانید با اسپری کردن این لکه‌برها روی چربی لباس، لکه‌ها را از بین ببرید. البته باید توجه داشته باشید که از لکه‌بر مناسب با لباس خود استفاده کنید.

اگر چنین لکه‌بری را در دسترس نداشتید در این شرایط می‌توانید به محلول مایع ظرفشویی و یا پودر صابونی که برای شستشوی لکه روی لباس تهیه کرده‌اید، ۵ تا ۱۰ قطره آب لیموی تازه اضافه کنید. این محلول نیز می‌تواند مانند یک لکه‌بر قوی عمل نماید و لکه کره روی لباس را به‌راحتی پاک کند.

۴. استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یکی از مواد مؤثر برای لکه‌زدایی لباس است. پودر نشاسته ذرت قابلیت جذب بالایی دارد. به همین دلیل اگر فورا روی لکه چربی لباس خود کمی پودر نشاسته بریزید، ذرات آن به سرعت چربی‌ها را جذب خواهند کرد.

 استفاده از صابون برای پاک کردن لکه کره روی لباس

برای این کار روی لکه چربی دو قاشق نشاسته ذرت بریزید.
اجازه بدهید تا پودر نشاسته ذرت به مدت ۳۰ دقیقه روی لکه بماند. چنانچه مدت زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
سپس با استفاده از یک مسواک به آرامی نشاسته را روی لکه پخش کنید.
در نهایت پودر را از روی لباس پاک کنید. اگر همچنان لکه باقی باشد، بهتر است برای بار دوم نیز این کار را انجام دهید.

۵. استفاده از محلول آب گرم و سرکه

سرکه قابلیت تجزیه مولکول‌های چربی را دارد. بنابراین می‌توانید از خاصیت چربی‌زدایی این ماده طبیعی برای پاک کردن لکه چربی روی لباس استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای این کار باید از سرکه سفید استفاده کنید. زیرا سرکه قرمز روی لباس رنگ روشن، ایجاد لکه خواهد کرد.

برای اثربخشی بهتر لازم است سرکه سفید را با کمی آب گرم مخلوط کنید.
روش دیگری که می‌تواند در نفوذ هرچه بهتر محلول سرکه و آب گرم روی لکه‌ چربی داشته باشد، اسپری کردن آن است.
لباس را روی سطح صافی قرار دهید. برای جلوگیری از پخش شدن لکه روغن به لایه زیرین پارچه از یک مقوای ضخیم استفاده کنید. لازم است مقوا را میان لایه رویی و زیرین لباس بگذارید.
سپس محلول آب گرم و سرکه را روی لکه با فشار زیاد اسپری کنید.
اجازه دهید تا محلول برای چند دقیقه روی لکه بماند.
سپس با آب گرم و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی یا لباسشویی لکه را کاملا بشویید و آبکشی نمایید.

۶. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد پرکاربرد در صنایع پاک‌کننده‌های خانگی است. در ترکیب اغلب محصولات شوینده و پاک کننده این ماده با نام علمی کربنات هیدروژن سدیم و یا سدیم بی‌کربنات وجود دارد. بنابراین خاصیت پاک‌کنندگی این ماده کاملا اثبات شده است. شما برای پاک کردن لکه کره روی لباس نیز می‌توانید از خاصیت معجزه‌آسای آن استفاده کنید. اما برای حصول نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم به روش زیر اقدام نمایید.

برای جلوگیری از پخش شدن چربی روی قسمت‌های دیگر یک تکه مقوا پشت قسمت لک شده لباس قرار دهید.
با نوک کارد چربی‌های اضافه را از روی لباس بردارید. همچنین می‌توانید با دستمال کاغذی نیز این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که نباید دستمال را روی پارچه بکشید. این کار موجب می‌شود که چربی‌ها بیشتر در عمق پارچه نفوذ کنند. فقط کافی است دستمال جاذب را روی لکه بگذارید و با ضربات آهسته اجازه دهید تا روغن جذب دستمال شود.
سپس یک یا دو قاشق پودر جوش شیرین را طوری روی لکه بریزید که تمام لکه را بپوشاند.
۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان بدهید تا جوش شیرین روی لکه چربی بماند.
سپس با استفاده از آب ولرم و جوش شیرین یک محلول تهیه کنید و قسمت لک شده لباس را به مدت نیم ساعت داخل محلول قرار دهید.
در نهایت لباس را از محلول خارج کرده و با استفاده از مواد شوینده در داخل لباسشویی و یا با دست بشویید.

حتماً بخوانید:
۴ گام ساده برای پاک کردن لکه شکلات و بستنی از روی لباس بچه‌ها

۴ گام ساده برای پاک کردن لکه شکلات و بستنی از روی لباس بچه‌ها

اگر یک بسته شکلات خوشمزه یا یک بستنی به کودک خود بدهید باید این ریسک را بپذیرید که لباسی کثیف و پر از لکه شکلات تحویل خواهید گرفت. اما لازم نیست…

7. استفاده از اسپری WD-40

اسپری WD-40 یک محلول چربی زدای بسیار قوی است که خاصیت حل‌کنندگی چربی‌ها را دارد. شما می‌توانید با استفاده از این اسپری لکه چربی لباس خود را تمیز کنید.

بعد از اسپری کردن این محلول روی لکه لباس به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید.
سپس لباس را داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید تا محلول از روی لباس پاک شود.
در نهایت لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.

چند روش ساده برای پاک کردن لکه کره

سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد برای پاک کردن لکه کره روی لباس لازم است به جنس و بافت پارچه لباس توجه داشته باشید. راهکارهایی که ارائه شد عموما روش‌های ایمنی هستند که به الیاف لباس آسیبی نمی‌رسانند. اما بهتر است در خصوص استفاده از آب داغ برای شستشوی لباس‌هایی با بافت ظریف و پارچه‌های گران‌ قیمت احتیاط نمایید و به برچسب راهنمای شستشوی آن دقت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits