دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با چه ترفندی لکه نوشابه را از روی فرش پاک کنیم؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش لازم نیست کل فرش را بشویید. با استفاده از چند راهکار ساده می‌توان قسمت‌های لک شده را تمیز کرد. مواد پاک‌کننده و اسیدی خانگی اولین گزینه‌های پیشنهادی برای از بین بردن لکه‌ نوشابه از روی فرش هستند.

روش ساده برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش

لکه‌های نوشابه علاوه‌بر ایجاد لطمه به ظاهر دکوراسیون داخلی، ممکن است فرش را دچار پوسیدگی کنند؛ بنابراین اگر راهکارهای موثر پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش را بدانید، می‌توانید بدون دردسر لکه‌ها را به‌آسانی از بین ببرید.

اگر میزان لکه‌ها به قدری زیاد بود که روش‌های پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش چندان موثر واقع نشد، می‌توانید شست‌وشوی فرش‌های خود را به قالیشویی و افراد متخصصی که در این زمینه مهارت دارند، بسپارید.

نکات کلیدی

خاصیت اسیدی سرکه باعث می‌شود تا لکه‌های ایجاد شده فرش ظرف مدت کوتاهی از بین بروند.
برای جلوگیری از نفوذ نوشابه در تاروپود فرش، فورا مقداری نمک روی لکه بریزید تا نوشابه جذب نمک شود.
حوله و دستمال کاغذی قابلیت جذب سریع نوشابه ریخته شده روی فرش را دارد.

روش ساده برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش

چگونه لکه نوشابه را پاک کنیم؟

روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن لکه نوشابه از روی فرش استفاده کرد. بعضی از این روش‌ها در همان مرتبه اول لکه را پاک می‌کنند؛ اما بعضی دیگر لازم است که چندین بار تکرار شوند.

انتخاب هریک از این روش‌ها به نوع فرش و میزان لکه بستگی دارد. در مورد فرش‌های نفیس باید از مواد پاک‌کننده ملایم استفاده شود تا آسیبی به فرش نرسد.

توجه داشته باشید که هرقدر برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش سریع‌تر اقدام کنید، شانس بیشتری برای از بین بردن کامل لکه خواهید داشت. در ادامه به روش‌های آسان و سریع تمیز کردن لکه نوشابه از روی فرش می‌پردازیم:

۱. پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش با سرکه

استفاده از سرکه یکی از موثرترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌ نوشابه از روی فرش است. خاصیت اسیدی این ماده باعث می‌شود تا انواع لکه‌ فرش ظرف مدت کوتاهی از بین بروند.

برای این کار می‌توانید کمی سرکه را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک تکه پارچه بر روی لکه بکشید. مشاهده خواهید کرد که لکه ایجاد شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌رود. در آخرین مرحله با استفاده از آب و پارچه اثر سرکه بر روی فرش را نیز از بین ببرید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش تنها زمانی موثر است که نوشابه بر روی فرش خشک نشده باشد.

چگونه لکه نوشابه را پاک کنیم؟

به ‌عبارتی می‌توان گفت این اقدام را باید فورا پس از ریخته شدن نوشابه بر روی فرش انجام داد. شما می‌توانید از این محلول برای پاک کردن لکه انار از فرش هم استفاده کنید.

۲. از بین بردن لکه‌ نوشابه از روی فرش با ماست

ماست یکی دیگر از مواد خوراکی با خاصیت اسیدی است که برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اثربخشی بیشتر، لازم است که در همان لحظه‌های ابتدایی مقداری ماست را بر روی لکه ایجاد شده بریزید، سپس کمی منتظر بمانید تا این ماده اثرات لکه را از بین ببرد. پس از آن لازم است تا رد ماست نیز از روی فرش از بین رود. سعی کنید این اقدام را به وسیله اسفنج و آب انجام دهید.

۳. پاک کردن لکه‌ نوشابه از روی فرش با نمک

استفاده از نمک برای تمیز کردن لکه نوشابه از روی فرش یکی دیگر از روش‌های متداولی است که انجام می‌شود. لازم به ذکر است که با نمک حتی می‌توانید لکه‌های غذا را هم از بین ببرید.

برای این کار تنها کافی است در مرحله اول مانع نفوذ لکه نوشابه به فرش شوید. سپس مقداری نمک را بر روی لکه ایجاد شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید. پس از گذشت مدت زمان مشخص شده با آب گرم و اسفنج، لکه را شست‌وشو دهید و خشک کنید.

۴. تمیز کردن لکه‌ نوشابه از فرش با استفاده از حوله کاغذی

پاک کردن لکه‌های نوشابه از روی فرش با استفاده از حوله کاغذی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای لکه‌زدایی انجام می‌شود.

این روش برای پاک کردن لکه نوشابه روی فرش دستباف نیز کاربردی است؛ زیرا حوله‌های کاغذی قدرت جذب‌کنندگی بالایی دارند و با جذب سریع نوشابه، مانع از نفوذ آن به تاروپود فرش می‌شوند.

از بین بردن لکه‌ نوشابه از روی فرش با ماست

پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش با استفاده از حوله‌های معمولی ممکن است آسیب جدی به فرش وارد کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا حدامکان این کار را به وسیله حوله‌های کاغذی انجام دهید.

بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از حوله‌های معمولی برای لکه نوشابه از روی فرش ممکن است سبب نفوذ بیشتر لکه به تاروپود و ریشه قالی شود.

۵. پاک کردن نوشابه از فرش با مایع ظرفشویی

روش‌هایی که تا اینجا بیان کردیم همگی جزء ساده‌ترین روش‌ها برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش است. اما در برخی مواقع به‌دلیل زمان سپری شده لکه خشک می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را به‌وسیله روش‌های معمولی پاک کرد.

به نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا حتما برای از بین بردن لکه، باید فرش را آماده شست‌وشو کرد؟ یا راهی برای از بین بردن لکه‌های خشک شده بدون نیاز به شست‌وشو وجود دارد؟

در واقع تنها راه چاره در چنین شرایطی پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش با استفاده از مایع ظرفشویی است که باید طبق مراحل زیر انجام ‌شود:

  1. ابتدا لازم است تا یک مایع ظرفشویی قوی را داخل یک آبپاش یا اسپری بریزید.
  2. مایع ظرفشویی را بر روی لکه اسپری کنید، سپس با استفاده ازیک تکه پارچه خیس، آن را پاک کنید.

محلول مایع ظرفشویی رقیق شده در پاک کردن لکه شیر نیز بسیار موثر است.

۶. رفع لکه نوشابه از روی فرش با استفاده از شامپو فرش

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش اجرا کنید، استفاده از شامپو فرش و برس‌های مخصوص است.

در این شرایط شما به برس‌های کوچک یا بزرگ قالیشویی، یک سطل آب، حوله یا پارچه تمیز و همچنین مقداری شامپو فرش نیاز خواهید داشت. می‌توانید با استفاده از شامپو فرش و برس لکه را کاملا از روی فرش پاک کنید، سپس با حوله، فرش را خشک کنید.

تمیز کردن لکه‌ نوشابه از فرش با استفاده از حوله کاغذی

۷. تمیز کردن نوشابه از فرش با مسواک و مواد شوینده

اگر مسواک دست دوم و آسیب دیده در منزل دارید، به هیچ عنوان آن را دور نیندازید. چرا که می‌توانید از آن برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فروش استفاده کنید.

در این روش، تنها کافی است کمی مایع شوینده بر روی مسواک بریزید، و سپس بر روی لکه ایجاد شده بکشید. پس از پاک کردن لکه با یک تکه حوله یا پارچه تمیزخیس، مواد شوینده روی فرش را پاک کنید و در نهایت محل لکه را کاملا خشک نمایید.

حتماً بخوانید:
پاک کردن و چربی زدایی لکه روغن از روی فرش فقط در چند دقیقه

پاک کردن و چربی زدایی لکه روغن از روی فرش فقط در چند دقیقه

وجود لکه روی فرش یکی از آزاردهنده ترین اتفاقاتی است که می تواند برای فرش های مورد علاقه شما بیفتد. ولی میتوانید فقط با چند ترفند ساده از این مشکل…

لازم به ذکر است این روش باید در همان ساعت‌های ابتدایی لکه گرفتن فرش صورت گیرد. چرا که در غیر این صورت احتمال از بین رفتن لکه کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

با روش‌های گفته شده می‌توانید نسبت به پاک کردن نوشابه از روی فرش اقدام کنید. این روش‌ها ایمن هستند و عموما مشکلی برای فرش ایجاد نخواهند کرد. تنها موردی که باید در نظر داشته باشید، سرعت عمل در انجام این روش‌ها است.

اگر در همان دقایق ابتدایی لکه‌های نوشابه را از روی فرش پاک کنید، به‌احتمال زیاد، تمام لکه‌ها از بین خواهد رفت و اثری از لکه روی فرش باقی نخواهد ماند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits