دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارچه لینن چه مزیتی نسبت به پارچه های نخی دارد ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پارچه لینن دارای بافت بسیار خنک می باشد. منافذ بین بافت های آن می توانند هوا را به خوبی عبور دهند. اگر بخواهید آن را با پارچه های نخی مقایسه نمایید، باید توجه داشته باشید که پارچه لنین دارای ظاهر شاداب تر و زنده تری می باشد.

راهنمای شناخت پارچه؛ لینن چیست؟

پارچه لینن : سبک، خنک، با دوام و شیک است و جای تعجب نیست که پارچه‌ای با این مشخصات تبدیل به محبوب‌ترین شود. همه‌ی ما پارچه لینن را به عنوان یک پارچه مناسب برای دکوراسیون، لباس تابستانی و حتی روتختی لوکس می‌شناسیم اما دقیقاً این پارچه و انواع آن چیست؟

کشف الیاف لینن رنگ شده مربوط به 36 هزار سال پیش در غاری در جنوب شرقی اروپا (گرجستان امروزی) است. با این‎حال مورخان قدمت این پارچه را بین 3482 تا 3102 قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند. پارچه لینن در مصر باستان کاربرد گسترده‌ای داشت تا‌به‌حدی که از آن به عنوان ارز استفاده می‌کردند.

پارچه لنین

پارچه لنین

پارچه پُر زرق‌و‌برق‌دار لینن از الیاف گیاه کتان (flax) ساخته شده که بسیار محکم و بادوام است. لینن با این‌که شباهت‌هایی با پنبه دارد اما با توجه به ریشه‌ی لاتین Linum و یونانی Linon، می‌توان گفت که الیاف این پارچه از بذر کتان به‌دست می‌آید. در واقع این پارچه با جذاسازی الیاف از بخش میانی ساقه‌های گیاه کتان ایجاد می‌شود. این نوع پارچه در مقایسه با پارچه های نخی خنک تر و ظاهری شیک تر دارد .

با این‌که لهستان، اتریش، فرانسه، آلمان، دانمارک، هلند، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس همگی از پروش‌دهندگان الیاف کتان هستند، با این‌حال بهترین الیاف گیاه کتان و باکیفیت‌ترین نوع لینن در جهان در سه کشور بلژیک، اسکاتلند و ایرلند تولید می‌شود.

کاربرد پارچه لنین

کاربردهای پارچه لنین

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، لینن به‌دلیل راحت، بادوام، نرم و سبک بودن، تبدیل به پارچه‌ای محبوب شده است. این پارچه که به‌راحتی خراب نمی‌شود دارای رسانای عالی گرما نیز است که باعث می‌شود در طول ماه‌های تابستان احساس خنکی و در ماه‌های زمستان گرما را نگه دارد.
پارچه لینن در صنعت پوشاک، لوازم خانگی و برخی صنایع دیگر کاربرد گسترده‌ای دارد که با توجه به آن می‌توان مصرف این پارچه را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:

پوشاک:

مانند پیراهن، شلوار، لباس مجلسی، دامن، کت، لباس زیر و...

ملحفه:

مانند روبالشی، روتختی، ملافه تشک، شمد و...

صنعتی:

بوم نقاشی، بانداژ (به‌دلیل خاصیت ضد باکتری بودن)

لوازم منزل:

حوله آشپزخانه و حمام، رومیزی، سفره و...

انواع پارچه لنین

انواع پارچه لینن

انواع لینن از طریق دانه کتان تولید می‌شود، اما به‌دلیل این‌که تکنیک بافتن هرکدام از پارچه متفاوت است، این پارچه با توجه به نوع بافت به چهار دسته عمده تقسیم می‌شود:

  • لینن ساده بافت (Plain-woven linen)

لینن ساده بافت همان‌طور که از نامش پیدا است، بافت آن بسیار ساده و نسبتاً شل است که با توجه به دوام بالایی که دارد بیشتر برای تولید حوله‌ آشپزخانه، دستمال و... استفاده می‌شود.

  • لینن شل بافت (Loosely-woven linen)

در بافت این نوع لینن به‌جایی این‌که دوام در نظر گرفته شود، بیشتر به قابلیت جذب بالا پرداخته شده است، به‌همین خاطر معمولاً برای لباس‌های خانگی، دستمال آشپزخانه و... استفاده می‌شود.

  • لینن داماسک (Damask linen)

در تهیه لینن از نوع داماسک علاوه بر این‌که دوام و جذب بالا در نظر گرفته شده، ظرافت پارچه نیز افزایش یافته است. به‌همین خاطر لینن داماسک برای تولید محصولات ظریف مانند لباس مجلسی یا وسایل تزئینی که با دستگاه مخصوص گلدوزی شده است، کاربرد دارد.

معرفی پارچه لنین

  • لینن پوششی (Sheeting linen)

در تولید لینن پوششی تراکم تار و پود و نخ نسبت به دیگر مدل‌ها افزایش یافته و همچنین نوع بافت این نوع لینن بسیار نرم و ریز است. که با توجه به ساختار آن، کاربرد این مدل بسیار گسترده است.
از دیگر انواع لینن می‌توان به لینن یشمی، پنبه‌ای، نخی، کتان و ابریشم اشاره کرد که این مدل‌ها از طریق ترکیب ماده اولیه لینن با مواد دیگر به‌دست می‌آید. به‌طور مثال لینن ابریشمی ترکیبی از الیاف پایه لینن و ابریشم است که برای لباس مجلسی کاربرد دارد.

روش نگهداری پارچه لنین

اکنون که با پارچه لینن و انواع آن آشنا شده‌اید، بهتر است روش نگه‌داری از این پارچه گرانبها و ظریف را نیز بدانید. برای این‌کار فقط کافی است، این مراحل ساده را دنبال کنید تا بعد از هربار شست‌وشو، ظاهر و دوام پارچه حفظ شود:

بهترین روش شست‌شو را انتخاب کنید.

به‌دلیل این‌که پارچه‌های لینن بسیار ظریف هستند بهتر است که آن‌ها را با آب خنک و دست بشوئید. زمانی‌که برای خشک شدن این پارچه در نظر می‌گیرید باید سریع‌ باشد تا تردی آن حفظ شود. اگر قصد دارید این پارچه را با ماشین لباس‌شویی بشوئید حتماً برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید.

مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدن الیاف لینن از شوینده‌های ملایم و نرم‌کننده استفاده کنید. بهتر است که برای حفظ ظاهر، نرم و عدم چروک شدن پارچه از مایع شوینده استفاده کنید.

نگهداری از پارچه لنین

با دقت خشک کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم، خشک کردن لینن در حفظ ظاهر و دوام آن بسیار تأثیرگذار است. به‌همین خاطر بهتر است این پارچه به‌طور طبیعی خشک شود. اما اگر قرار است با خشک‌کن ماشین‌لباس‌شویی آن را خشک کنید، حتماً در درجه کم باشد.

با دقت اتو کنید.

اگر بعد از شستن و خشک شدن لینن چین و چروک دارد، نگران نباشید. این پارچه به‌راحتی اتو می‌شود اما برای این‌کار به گرمای زیاد و بخار نیاز نخواهید داشت.
ابتدا اتو را در پایین‌ترین درجه بگذارید و یک قسمت کوچک را امتحان کنید. اگر پارچه دارای تزئینات است، باید لباس را به‌داخل برگردانید و سپس اتو کنید. بهترین زمان برای اتو کردن لینن به‌ویژه ملحفه‌ها زمانی است که کمی رطوبت دارند.

منبع : ستیا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

خیاط باشی | ۹ ماه پیش
ممنون از مطلب خوبتون موفق باشین
0
0

hits