دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق وفات حضرت معصومه (س) در تقویم ۱۴۰۲
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم می خواهیم شما را با تاریخ دقیق وفات حضرت معصومه (س) در تقویم 1402 آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

وفات حضرت معصومه (س) چه روزی است ؟

حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) دختر امام موسی کاظم (علیه‌السلام) از امام‌زادگان مشهور و مدفون در شهر قم که دارای حرم و بارگاه و محل زیارت دوستداران اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشد.

در ادامه می خواهیم شما را با تاریخ دقیق وفات حضرت معصومه (س) در تقویم 1402 آشنا نماییم.

تاریخ شمسی وفات حضرت معصومه (س) 1402

تاریخ شمسی وفات حضرت معصومه (س) 1402، مصادف است با پنجشنبه 4 آبان ماه (1402/8/4).

تاریخ میلادی وفات حضرت معصومه (س) 1402

تاریخ میلادی وفات حضرت معصومه (س) 1402، مصادف است با 26 اکتبر 2023.

تاریخ قمری وفات حضرت معصومه (س) 1402

تاریخ قمری وفات حضرت معصومه (س) 1402، مصادف است با 10 ربیع الثانی 1445.

خلاصه ای از زندگی نامه حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) دختر هفتمین امام شیعیان، موسی بن جعفر و نجمه خاتون است. برای مادر وی نام‌های دیگری چون تکتم، اروی، سمان، سکن و سکنی نیز گزارش شده‌است.

فاطمه کبری (س) و برادرهایشان علی بن موسی الرضا (ع) و احمد بن موسی از برترین فرزندان امام موسی کاظم بودند. یک سال بعد از آنکه امام رضا (ع) به اجبار مامون از مدینه به مرو رفت، نامه‌ای به خواهر خود حضرت معصومه (س) نوشت و از او خواست تا به مرو برود.

در منابع تاریخی گفته شده است که ایشان در سال ۲۰۱ هجری قمری به همراه ۲۳ نفر از فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) از مدینه راهی مرو شد.

درباره حوادث طول سفر ایشان اطلاعات چندانی نقل نشده است، فقط در برخی منابع گفته شده است که وقتی کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، گروهی به کاروان حمله کرده و باعث کشته و زخمی شدن کاروانیان شدند.

حضرت معصومه (س) در این حادثه مسموم شد و پس از آن به قم رفت. طبق گزارشات تاریخی وی هفده روز بعد از وقایع ساوه، در شهر قم از دنیا رفت.

تاریخ شهادت حضرت معصومه

تولد حضرت معصومه (س)

در مورد تاریخ دقیق ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) اطلاعات دقیقی در منابع تاریخی ثبت نشده است ولی در کتاب نورالآفاق نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی گفته شده است که ایشان در یکم ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری به دنیا آمد.

ازدواج حضرت معصومه (س)

از آنجا که اطلاعات کاملی درباره زندگی نامه دختر امام موسی کاظم (ع)، فاطمه کبری (س) وجود ندارد، نمی‌توان به طور قطعی در مورد تولد، وفات یا ازدواج ایشان گفت ولی مشهور است که ایشان هرگز ازدواج نکرده است.

القاب حضرت معصومه (س)

معصومه مشهورترین لقب حضرت فاطمه معصومه (س) است. اخت الرضا، راضیه، مرضیه، تقیه، نقیه، رشیده، طاهره، ستّی، رضیّه، حمیده و سیده برخی دیگر از لقب‌هایی هستند که برای فاطمه بنت موسی کاظم (ع) در منابع تاریخی گفته شده است.

کریمه اهل بیت (س) یکی دیگر از القابی است که به حضرت معصومه (س) نسبت داده شده است. همچنین «ستی» واژه‌ای عربی است که معنای آن بانو و خانم است و در تاریخ قم، فاطمه معصومه (س) با عنوان فاطمه ستی نیز خطاب شده است.

شهادت حضرت معصومه (س)

حضرت فاطمه معصومه (س) در تاریخ دهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی از دنیا رفت. در برخی منابع سن ایشان در هنگام وفات ۱۸ سال عنوان شده است ولی این موضوع با تاریخ‌های ذکر شده برای تولد و وفات ایشان سازگاری ندارد.

همچنین تاریخ ۱۲ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری نیز برای وفات ایشان مشهور است. او از شخصیت‌های مورد احترام شیعیان است و آرامگاه وی در شهر قم و کشور ایران سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits