دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فکت‌های شگفت انگیز فضا

هشت دانستنی شگفت انگیز درباره فضا!

فکت‌های شگفت انگیز فضا
7
هشت دانستنی جذاب درباره‌ی فضا که شاید پیش از این نمی‌دانستید

رمز و راز‌های زیادی پیرامون جهان گسترده‌ی ما وجود دارد و دانش ما درباره‌ی فضای عمیق در سطحی‌ترین حالت ممکن قرار دارد. با این حال برخی از جذاب‌ترین اطلاعاتی که درباره‌ی این تاریکی بیکران در دست داریم را با شما به اشتراک می‌گذاریم.
1. صدایی در فضا وجود ندارد
به دلیل نبود جو در فضا رسانای انتقال صدا نیز وجود نخواهد داشت و در نتیجه سکوت حکم فرما خواهد بود.

صدایی در فضا وجود ندارد


2. گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی
سیاره‌ی زهره با دمایی در حدود 450 درجه سانتیگراد مطمئناً گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می‌شود. با این حال نکته جالب توجه اینجاست که عطارد در مقایسه با زهره فاصله‌ی کمتری تا خورشید دارد اما با این حال گرم‌ترین سیاره‌ی موجود در منظورمه شمسی نیست. به این دلیل که به دلیل عدم وجود جو در عطارد دما تعدیل شده و در نتیجه نوسانات زیادی رخ می‌دهد.

زهره گرمترین سیاره


3. هزینه‌‌ی لباس فضا نوردی ناسا
برای رفتن به فضا پوشیدن لباس کامل فضا نوردی الزامی است که این کار هزینه‌ی سرسام آور 12 میلیون دلاری را در پی خواهد داشت. نکته جالب توجه اینجاست که کوله پشتی و ماژول کنترل هفتاد درصد این هزینه‌ را تشکیل می‌دهند. در صورت قیمت گزاری این لباس‌های ساخت سال 1974 به نرخ امروزی قیمت آن‌ها معادل 150 میلیون دلار خواهد بود.

لباس فضانوردی


4. جرم خورشید
جرم خورشید حدود 99.86 درصد از منظورمه شمسی را تشکیل می‌دهد. این در حالیست که جرم خورشید 330,000 برابر جرم سیاره‌ی زمین است. با وجود اینکه بخشی از خورشید از هیدروژن تشکیل شده اما با این حال جرم خود را مدیون هلیوم می‌باشد.

خورشید


5. یک میلیون زمین در داخل خورشید جا می‌شود
اندازه‌ی خورشید به گونه‌ای است که می‌تواند در حدود 1.3 میلیون زمین را در خود جای دهد. با این حال در صورت کروی در نظر گرفتن شکل زمین این رقم به 960,000 زمین می‌رسد. چرا که اندازه خورشید به طور شگفت انگیزی تا این حد بزرگ است.

زمین و خورشید


6. غروب آبی رنگ در مریخ
به گفته‌ی ناسا غروب آفتاب در مریخ به رنگ آبی خواهد بود. وجود ذرات گرد و غبار در مجاورت قسمت نزدیک به خورشید در آسمان منجر به آبی شدن رنگ غروب آفتاب می‌شود.

غروب آبی مریخ


7. سیاره‌ای از الماس
سیاره‌ی 55 Cancri e که با نام “فوق زمین” نیز شناخته می‌شود از گرافیت و الماس پوشیده شده است. علاوه بر این اندازه‌‌ی آن دو برابر اندازه‌ی زمین است. در نتیجه رفتن به این سیاره هزینه‌ی 12 میلیون دلاری لباس فضا نوردی شما را تامین خواهد کرد.

سیاره الماسی Cancri e 55


8. تعداد ستاره‌ها بیشتر از تعداد دانه‌های شن است
طبق برآورد دانشمندان تعداد سپتیلیون ستاره در جهان وجود دارد. این رقم بیشتر از دانه‌های شن موجود بر روی سطح کره‌ی زمین است. اگرچه شمارش هر یک از شن‌های موجود در کره‌ی زمین ممکن نیست اما به گفته‌ی محققین دانشگاه هاوایی تعداد دانه‌های شن در کره‌ی زمین در حدود هفت کوئینتیلیون و پنج هزار کوادریلیون برآورد شده است.

کره‌ی زمین

بیشتر بخوانید:

۱۰+۱ تصویر شگفت انگیز از فضا

عجیب‌ترین رازهای فضا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits