دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگهداری، نحوه آبیاری و هرس کردن درختچه مورد
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درخت مورد، در واقع درختچه‌ای همیشه سبز و زیباست که در مناطق گرمسیری ایران یافت می‌شود. این درخت، علاوه بر زیبایی، بسیار خوشبو و معطر هم می‌باشد.

نحوه پرورش و نگهداری درختچه مورد

برگ‌های زیبا و متراکم درختچه مورد در تمام فصول رنگ سبز و شاداب خود را حفظ می‌کند و مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. تراکم بالای برگ‌ها و شاخه‌ها سبب شده تا بتوان شکل‌های متفاوت و زیبایی به آن داد.

اما نگهداری از این درختچه زینتی شرایط ویژه‌ای داشته که اگر این نکات رعایت نگردد، برگ‌های آن به سرعت ریخته و شاخه‌های آن خشک خواهد شد. ما در این صفحه قصد داریم به بررسی نکاتی پیرامون نگهداری، نحوه آبیاری و هرس کردن درختچه مورد بپردازیم.

روش نگهداری از درختچه مورد

محل کاشت و نگهداری درختچه مورد نباید به صورت طولانی مدت در مکان سایه‌خیز قرار گیرد.

این درختچه به نور آفتاب به میزان مناسبی نیاز داشته و در آب و هوای گرم و خشک بهتر رشد کرده و شاداب‌تر است. میزان مقاومت آن در سرما کاهش می‌یابد؛ بنابراین لازم است در روزهای سرد سال با کشیدن کیسه‌ بر روی درختچه از سرمازدگی آن محافظت گردد. هم‌چنین توصیه می‌شود دمای محیط قرارگیری درختچه بین 15درجه تا 35 درجه تنظیم شود.

 نگهداری درختچه مورد

شرایطی که برای گلدهی درختچه مورد لازم است رعایت شود، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خاک ماسه‌ای و شنی با زهکشی مناسب
  • آبیاری مرتب
  • تابش نور خورشید به مدت حداقل شش ساعت در روز

نحوه آبیاری درختچه مورد

نحوه آبیاری درختچه مورد با توجه به سن درختچه متفاوت خواهد بود. اگر درختچه کوچک بوده و در مرحله جوانه زدن و ایجاد شاخه و برگ‌های جدید است، باید هفته‌ای یک بار آبیاری شود. اما در صورت بزرگی و یا رشد کامل آن، می‌توان به جای هفته‌ای یک بار دو یا سه هفته یک‌بار درختچه را آبیاری نمود.

نکته مهمی که در آبیاری درختچه مورد وجود دارد این است که آب‌های با املاح و آهک زیاد به آن آسیب می‌‌رساند. بنابراین بهتر است از آب تصفیه شده یا آب باران برای آبیاری استفاده شود.

نحوه پرورش و نگهداری درختچه مورد

بهترین کود برای درختچه مورد

در صورتی که این درختچه زینتی در منزل نگهداری می‌شود بهتر است که در فصل رشد آن هر هفته از کود مایع استفاده شود. یکی از بهترین کودهای مایع برای درختچه مورد، کود هیومیک اسید است. این کود باعث می‌شود که ریشه‌های درختچه قوی شده و بتواند آب بیشتری را در خود حفظ کند.

حتماً بخوانید:
نحوه کاشت ریحان در آب به همراه فوت کوزه گری

نحوه کاشت ریحان در آب به همراه فوت کوزه گری

برای کاشت ریحان در آب شما به فضای زیادی نیاز ندارید حتی اگر در کاشت سبزیحات استعداد و تجربه ای هم ندارید می توانید همین حالا برای تهیه این سبزی پر…

بهترین کود برای درختچه مورد

مواد مغذی درون خاک که برای رشد و شادابی درخت مورد ضروری هستند با کمک هیومیک اسید راحت‌تر جذب گیاه خواهند شد.

هم‌چنین دیگر ترکیبات موجود در هیومیک اسید باعث می‌شود که گیاه در برابر آفات، قارچ‌ها و سایر بیماری‌ها مقاوم گردد. شادابی و طراوت برگ‌ها، سرعت بالای گل‌دهی، ریشه‌زایی درخت و استحکام ریشه‌ها و شاخه‌های آن از دیگر مزایایی است که استفاده منظم و متناوب از کود هیومیک اسید برای درختچه مورد به همراه خواهد داشت.

نحوه پرورش و نگهداری درختچه مورد

علت خشک شدن درخت مورد

مهم‌ترین مواردی که به عنوان علت خشک شدن درخت مورد در نظر گرفته می‌شوند، عبارت هستند از:

آبیاری بیش از حد و نامرتب گیاه
ماندن رطوبت در ریشه‌ها
عدم محافظت از درختچه در برابر باد
سرمازدگی درخت
تنظیم نبودن میزان اسیدی و بازی بودن خاک درختچه
تغذیه نشدن درخت با کودهای مفید ضروری

نشانه‌های خشک شدن درخت مورد به این صورت است که ساقه درخت حالت خراشیده و خشک پیدا کرده و شاخه‌ها انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

برای جلوگیری از خشک شدن کامل درخت مورد می‌بایست نرمی و طراوت شاخه‌ها به صورت منظم مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مشاهده آثار اولیه خشک شدن، مداخله‌های لازم صورت پذیرد.

نگهداری از درخچه مورد

هرس درختچه مورد

بهتر است که بعد از تمام شدن دوره‌ی گل‌دهی درخت مورد برای هرس نمودن آن اقدام نمود. در هرس کردن درختچه مورد باید هر شاخه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر آنکه در هرس کردن درخت مورد باید چوب‌های مرده و خشکیده یا بیمار را تمیز کرد، می‌توان برای جلوه‌ی بهتر درختچه با هرس کردن شاخه‌ها به آن شکل خاصی داد. در این صورت شاخه‌ای که قصد قطع کردن آن را دارید باید حداقل پنج جفت برگ یا جوانه داشته باشد که به رشد گیاه پس از قطع قسمتی از شاخه آسیبی وارد نشود.

اگر درختچه مورد را می‌خواهید به شکلی خاص مثلا حالت کروی هرس کنید بهتر است از همان سال‌های اولیه کاشت درختچه این کار را انجام دهید تا فرم کلی شاخه‌ها از همان ابتدا شکل گیرد. هم‌چنین می‌توانید از باغبان‌های حرفه‌ای و متخصصان در زمینه گل و گیاه برای هرس نمودن درختچه مورد یا مشاوره درباره کوددهی آن کمک بگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits