دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نوشابه برای اسهال کودک : آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟
12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوشابه برای اسهال : بطور کلی نوشابه برای کودکان مضر است بویژه در دورانی که کودک دچار اسهال شده است زیرا نوشابه گازدار است و شیرین کننده مصنوعی دارد که هر دو اسهال را شدیدتر می کند.

نوشابه برای اسهال کودک

آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با نوشابه و درمان اسهال آشنایی پیدا کنید. ادامه مقاله را با سوالی از کاربران عزیز شروع می کنیم.

پسر پنج ساله ام 2 روزه اسهال گرفته.. سوپ و مایعات و آب سیب و کته ماست زیاد بهش میدم. اما خیلی دلش می خواد نوشابه بخوره.. آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟ یا اسهال را بدتر می کند؟

بطور کلی نوشابه برای کودکان مضر است بویژه در دورانی که کودک دچار اسهال شده است زیرا نوشابه گازدار است و شیرین کننده مصنوعی دارد که هر دو اسهال را شدیدتر می کند.

به همان اندازه که مهم است بدانیم در زمان اسهال چه بخوریم، مهم است بدانیم از مصرف چه موادی دوری کنیم.

چون غذاهای مشخصی هستند که به سرعت وارد روده های شما می شوند و اوضاع اسهال کودک شما را بدتر می کنند یا به طریقی باعث تشدید و بدتر شدن اسهال می شوند.

تاثیر نوشابه برای اسهال کودک

متخصصان توصیه می کنند از مصرف نوشابه برای کودکان مبتلا به اسهال و استفراغ باید خودداری کرد .

اسهال و استفراغ یکی از عوارض شایع دوره کودکی است که در موارد شدید ، باعث کم آبی بدن کودکان می شود .

هر چند پیشتر متخصصان مصرف نوشابه را برای جبران کم آبی کودکان توصیه می کردند اما پژوهشگران با درج مقاله ای در مجله آرشیو بیماریهای کودکان اعلام کردند :

میزان قند نوشابه های رایج ، بیش از حد مجاز و میزان نمک آنها کمتر از حدی است که کمبود آب و املاح کودکان بیمار را جبران کند .

متخصصان تاکید می کنند ، او آر اس ، بهترین محلول برای جبران کم آبی کودکان مبتلا به اسهال و استفراغ است.

درمان اسهال با کمک دمنوش‌های گیاهی

  1. چای بابونه : چای بابونه حاوی ماده‌ای است که از اسپاسم‌ها (تشنج موضعی) جلوگیری می‌کند و دل دردتان را تسکین می‌بخشد. اگر دچار مشکل روده هستید به روش زیر برای خود یک فنجان چای بابونه درست کنید.
  2. آب نارگیل : آب نارگیل غنی از الکترولیت و مواد معدنی است که به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان آب نارگیل می‌تواند به شما در رهایی از اسهال کمک کند. دوبار در روز مصرف شود.
  3. استفاده کردن از چای پوست پرتقال : نوشیدن چای پوست پرتقال نه تنها بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد بلکه سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد. زیرا پوست پرتقال حاوی ژلاتین گیاهی است (یک نوع کربوهیدرات) که باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد. زمانی که به بیماری اسهال مبتلا شدید، چای پوست پرتقال را به روش زیر درست کنید.
  4. درمان اسهال با زنجبیل : هر موقع که مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید از قبیل نفخ معده و روده، سو هاضمه یا حتی اسهال، زنجبیل می‌تواند یک درمان مؤثر باشد. زنجبیل به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و از عفونت جلوگیری می‌کند. بر اساس نتایج تحقیقات، زنجبیل برای مقابله کردن با اختلال‌های گوارشی مفید است و می‌تواند به کاهش عارضه‌های گوارشی در موقعی که دچار مشکل اسهال شده‌اید، کمک کند.
  5. درمان اسهال با سرکه سیب : یکی از خواص سرکه سیب این است که می‌تواند باکتری‌های مضر روده را از بین ببرد و ph معده را تنظیم کند. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سپس بنوشید. شما باید یک الی دو بار در روز از این روش استفاده کنید.
  6. درمان اسهال با چای سبز : چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز، از عملکرد‌های مفید بدن پشتیبانی می‌کنند. چای سبز همچنین یک عامل ضد میکروبی بوده و به رفع زهرابه یا توکسین (مواد سمی بدن) کمک می‌کند. برگ‌های تازه چای سبز بهتر هستند، اما شما می‌توانید از چای کیسه‌ای هم استفاده کنید.
  7. درمان اسهال با روغن نعناع : طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روغن نعناع به فرونشاندن علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند. اما باید به یاد داشته باشید که روغن نعناع را به صورت کپسول استفاده کنید. کپسول روغن نعناع از معده عبور کرده و به روده کوچکتان منتقل می‌شود.

غذا‌هایی که در زیر ذکر شده از جمله خوراکی های مفید در درمان اسهال هستند و در این دوران پیشنهاد می‌شوند:

  1. ماست : ماست شدت اسهال را کاهش می‌دهد، زیرا یک پروبیوتیک است که حاوی باکتر‌های سالم، چون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدو باکتر می‌باشد. این باکتری‌ها، باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و تعادل در معده را به حالت اول برمی‌گرداند. مخصوصا در مواردی که اسهال به علت آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شده است. مطمئن شوید از ماست کاملا تازه استفاده می‌کنید (بدون هیچ شیرین کننده مصنوعی و طعم دهنده).
  2. موز : موز فواید بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید آن را به عنوان یک درمان خانگی برای رهایی از اسهال به کار بگیرید. موز حاوی مقدار زیاد ژلاتین گیاهی (پکتین) است؛ یک فیبر قابل حل و مفید برای گوارش. این ماده سبب می‌شود حالت آبکی بودن مدفوع کاهش یابد. موز همچنین حاوی پتاسیم است. (الکترولیت‌هایی که بدن به علت حرکت مکرر روده از دست می‌دهد). شما باید دو عدد موز همراه با صبحانه میل کنید.
  3. شوربای آرد جو : شوربای آردجو حاوی مقدار زیادی فبیر قابل حل است که آب بدن را حفظ می‌کند. این غذا می‌تواند جایگزین برنج شود. یا می‌توانید آرد جو را با دوغ یا آب جوش مخلوط کرده و دو الی سه بار در روز مصرف کنید.
  4. سوپ هویج : سوپ هویج اثر ضد اسهالی دارد مخصوصا برای بچه‌ها و کودکان نو پا. خوردن سوپ هویج می‌تواند به درمان اسهال کمک کند. شما می‌توانید سوپ هویج را به این صورت درست کنید:

بیشتر بخوانید :

لیست غذاهای مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در بزرگسالان

با علائم و راه های درمان اسهال آشنا هستید؟

چگونه اسهال خود را سریع در خانه درمان کنیم

درمان اسهال با دارو

  • اسهال در بیشتر اوقات کوتاه مدت است و با درمان‌های خانگی مانند رعایت رژیم غذایی، مصرف مایعات و دارو‌های بدون نسخه مانند دارو‌های ضد اسهالی چون پپتو بیسمول که می‌تواند به کاهش یا قطع اسهال کمک کند، درمان می‌شود.
  • در بعضی موارد، اسهال ناشی از انگل یا عفونت باکتریایی است و ممکن است لازم باشد تا از آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود. استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند از واکنش‌های جانبی آنتی بیوتیک‌ها بر سیستم گوارشی و از بروز اسهال در آینده جلوگیری کند.
  • اگر اسهال شدید باشد، ممکن است لازم باشد تا به بیمارستان مراجعه کرده و مایعات داخل وریدی برایتان تجویز شود.

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از اسهال

به همان میزان که مواد غذایی جامد نمی توانند به تنهایی در توقف اسهال موثر باشند، برخی از مواد غذایی می توانند شرایط را بدتر کنند. بنابراین از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی ها باید اجتناب شود. این غذاها عبارتند از:

  1. غذاهای شیرین
  2. غذاهای پرچرب
  3. غذاهای فرآوری شده
  4. غذاهای مملو از رنگ و مواد نگهدارنده

لبنیات، جز غذاهایی هستند که می توانند گاز معده را افزایش دهند. در صورتی که با مواد شیرین کننده مصنوعی نیز ترکیب شوند شرایط را بدتر می کنند. پس لبنیات طعم دار مثل ماست میوه ای برای اسهال مفید نیست.

علاوه بر این مواد از مصرف نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای و نوشابه)، نوشیدنی های الکلی و آب میوه باید اجتناب شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits