دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احکام خواندن نماز آیات برای بانوان در هنگام داشتن عذر شرعی
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نماز آیات یکی از نمازهای واجب برای مسلمانان است این نماز را نماز آیات (نشانه‌ها) گویند، زیرا خواندنش هنگامی واجب است که حادثه‌هایی ویژه روی دهد که مسلمانان آن را نشانه‌های خدا می‌دانند.

وظیفه زن حائض نسبت به نماز آیات

نماز آیات، نمازی است که به هنگام رخ دادن حوادث طبیعی‌ای مانند خورشیدگرفتگی، ماه‌گرفتگی، زمین‌لرزه و نیز هر پدیده طبیعی‌ ای که موجب ترس بیشتر مردم شود. مانند بادهای زرد و سرخ واجب می‌شود.آیات جمع «آیه» یا «آیت» به معنای علامت و نشانه است. اما واجب شدن این نماز بر بانوانی که به دلایل عذر شرعی مثل پریودی یا زایمان امکان خواندن نماز را ندارند، چگونه است؟

نماز آیات در هنگام داشتن عذر شرعی

نماز آیات در هنگام داشتن عذر شرعی

رهبر معظم انقلاب: در نمازهای آیات غیر موقّته مانند زلزله، خواندن نماز بر حائض و نفساء چه اداء و چه قضا لازم نیست و در آیات موقّته مثل خسوف و کسوف اگر در بعض وقت به مقدار وافی برای انجام نماز پاک بوده قضا واجب است ولی اگر در تمام وقت معذور بوده قضا واجب نیست گرچه احوط است.

حتماً بخوانید:
نماز آیات : طریقه خواندن نماز آیات چگونه است ؟

نماز آیات : طریقه خواندن نماز آیات چگونه است ؟

نماز آیات بواسطه چهار چیز واجب می شود: اول: گرفتن خورشید، دوم: گرفتن ماه، سوم: زلزله، چهارم: رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها درصورتی که…

آیات عظام مکارم شیرازی: نماز آیات بر حائض و نفساء واجب نیست.

نماز آیات در هنگام داشتن عذر شرعی

آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر در حال حیض یا نفاس زن ، خورشید یا ماه بگیرد ، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد ، ولى در غیر موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن نماز را بدون نیّت ادا و قضا به جا آورد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits