دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم شرعی نماز خواندن با آرایش از نظر مراجع تقلید
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نماز خواندن با آرایش اشکالی ندارد به شرطی که مواد آرایشی مانع از سجده کردن نشود. در این بخش قصد داریم شما را با نحوه نماز خواندن با آرایش آشنا کنیم با ما همراه باشید.

چگونه می توان با آرایش نماز خواند؟

آرایش کردن می تواند برای خانم ها اهمیت داشته باشد. اما دین ما نه تنها مخالف زیبایی و ارایش زنانه نیست بلکه به آن نیز سفارش کرده است تنها احکامی پیراون آن وجود دارد که باید رعایت نمود.

چه آرایشی نماز را باطل نمی کند؟

پوشیدن لباس تمیز و روشن، آراستن ظاهر، خوش بو کردن خود با عطر و انداختن گردن بند در هنگام نماز از مواردی است که به آن سفارش شده است؛ امّا درباره آرایش چهره هنگام نماز توصیه ای نرسیده است. آرایش کردن با حنا کردن دستان، در صورتی که نامحرم نبیند، مستحب است.

در روایتی از امام صادق (ع) آمده: «شایسته نیست زن بدون زینت، مثل گردنبند، نماز بخواند یا دست او بی خضاب و حنا باشد.» زنی که صورت خود را آرایش کرده یا کرم سفید کننده زده یا در صورت و دستانش زیور آلات هست، در صورتی که نامحرم او را نمی بیند، می تواند با همین حالت نماز بخواند. اما اگر لوازم آرایشی مانع رسیدن پوست پیشانی به مُهر شود نماز باطل است.

حکم شرعی نماز خواندن با آرایش چیست؟

نظر مراجع تقلید درباره نماز با آرایش

آرایش اگر بعد از وضو باشد و آن قدر زیاد نباشد, که به صورت لایه ائی روی پوست مانع رسیدن پیشانی بر مهر شود , برای نماز اشکالی ندارد اما در صورتی که نامحرم او را می بیند واجب است صورت را بپوشاند. در ادامه میتوانید نظرات مراجع تقلید را در این باره مطالعه کنید.

حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): صِرف آن تا مادامی که عقل را از بین نبرد و مثل دیوانگی و بیهوشی‏ نباشد باعث باطل شدن وضو نمی گردد.
حضرت آیه الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرض سوال، اگر به قدری ساکت بماند که نگویند نماز می خواند نماز ش باطل است، وگرنه ایرادی ندارد.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه موجب زوال عقل نشود نماز باطل نمی شود.
حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که سطح شعور پایین آمده و به طور کلی از بین نرفته، نماز صحیح است.
حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): حالت مذکور اگر موجب زوال عقل- هرچند برای مدت کوتاه – نشود نماز باطل نمی شود.

چه چیزهایی نماز را باطل می کند؟

آنکه در بین نماز یکی از شرط های آن از بین برود، مثلاً در بین نماز بفهمد لباسش نجس است.
آنکه در بین نماز عمداً یا سهواً، یا از روی ناچاری، چیزی که وضو یا غسل را باطل میکند پیش آید، مثلاً بول از او بیرون آید

حتماً بخوانید:
احکام خواندن نماز آیات برای بانوان در هنگام داشتن عذر شرعی

احکام خواندن نماز آیات برای بانوان در هنگام داشتن عذر شرعی

نماز آیات یکی از نمازهای واجب برای مسلمانان است این نماز را نماز آیات (نشانه‌ها) گویند، زیرا خواندنش هنگامی واجب است که حادثه‌هایی ویژه روی دهد که…

از مبطلات نماز آن است که مثل بعض کسانی که شیعه نیستند دست ها را روی هم بگذارد.
از مبطلات نماز آن است که بعد از خواندن حمد، «آمین» بگوید، ولی اگر اشتباهاً، یا از روی تقیه بگوید، نمازش باطل نمی شود.
از مبطلات نماز آن است که عمدا” یا از روی فراموشی پشت به قبله کند ، یا به طرف راست و یا چپ قبله برگردد ، بلکه اگر عمدا” بقدری برگردد که نگویند رو به قبله است ، اگرچه بطرف راست یا چپ نرسد ، نمازش باطل است .
از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن قصد معنی کند اگرچه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی دو حرف یا بیشتر باشد ، ولی اگر سهوا” بگوید نماز باطل نمی شود
از مبطلات نماز، خنده با صدا و ترجیع و بنابر احتیاط واجب خنده با صدا اگرچه ترجیع نباشد و عمدی است و چنانچه سهوا” با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود
از مبطلات نماز آن است که برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند، ولی اگر برای کار دنیا بی صدا گریه کند اشکال ندارد ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است.

با چه آرایشی می توان نماز خواند؟

از مبطلات نمازکاری است که صورت نماز را به هم بزند، مثل دست زدن و به هوا پریدن و مانند اینها کم باشد یا زیاد ، عمداً باشد یا از روی فراموشی؛ ولی کاری که صورت نماز را به هم نزند، مثل اشاره کردن به دست اشکال ندارد.
از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که نگویند نماز میخواند.
از مبطلات نماز شک در رکعت های نماز دو رکعتی، یا سه رکعتی، یا در دو رکعت اوّل نمازهای چهار رکعتی است.
از مبطلات نماز آن است که رکن نماز را عمداً یا سهواً کم یا زیاد کند، یا چیزی را که رکن نیست عمداً کم یا زیاد نماید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits