دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین ترفند جهت تمیز کاری موکت راه پله
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظافت موکت راه پله ممکن است کار سخت و زمانبری به نظر برسد. در این مطلب راهکارهای ساده و موثری را برای راحت‌تر کردن کار نظافت راه پله فرش شده به شما معرفی می‌کنیم.

نظافت موکت راه پله در ۵ مرحله

نصب موکت روی راه پله مزایای زیادی دارد. راه پله فرش شده عموما جلوه بهتری داشته، به عنوان عایق صدا هنگام رفت و آمد روی پله‌ها عمل کرده و همچنین ایمنی راه‌ پله را نیز افزایش می‌دهد. موکت کردن راه‌ پله همچنین به تمیز ماندن آن کمک بیشتری می‌کند، چرا که نظافت موکت راه پله معمولا راحت‌تر است و راه پله فرش شده دیرتر از پله‌های بدون فرش کثیف می‌شود.

مزایای موکت کردن راه پله

ممکن است تمیز کردن راه پله بدون موکت راحت‌تر از نظافت راه پله فرش شده به نظر برسد، اما حقیقت این است که موکت کردن راه پله نه تنها مزایای زیادی دارد بلکه کار نظافت آن را نیز راحت‌تر می‌کند.

  • افزایش ایمنی راه پله و جلوگیری از لیز خوردن روی پله‌ها
  • ایجاد عایق صدا و کاهش صدای رفت و آمد روی پله‌ها

شستن موکت راه پله

نظافت موکت راه پله و از بین بردن لکه های قدیمی

اگر قصد ندارید از استخدام نیروی نظافتچی جهت تمیز کردن راه پله فرش شده کمک بگیرید و می‌خواهید خودتان این کار را انجام بدهید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر نظافت موکت راه پله را راحت‌تر و موثرتر پیش ببرید.

۱. از جاروی دسته دار زبر استفاده کنید.

از جاروی دسته دار با برس سفت استفاده کنید. اولین قدم این است که تمام کثیفی و گرد و خاک فرو رفته در الیاف موکت را به طور کامل از بین ببرید. از آنجایی که راه پله‌ها مکان‌های پر رفت و آمدی هستند، برای تمیز کردن آن‌ها جارو زدن (با جاروبرقی) کافی نیست. شما به یک جارو با برس سفت نیاز دارید تا موکت را عمیقاً تمیز کند.

اطمینان حاصل کنید که برس کاملا تمیز است و کار جارو زدن را از بالای پله‌ها شروع کنید. با ضربه‌های کوتاه و محکم، خاک و گرد و غبار را از بالای پله‌ها به پایین بریزید. هنگام جارو زدن توجه بیشتری به گوشه و لبه‌ی پله‌ها داشته باشید و این قسمت‌ها را کاملا تمیز کنید.

۲. گرد و خاک اضافه را با جاروبرقی از بین ببرید.

بعد از جارو زدن پله‌ها با جاروی دستی، بهتر است یک بار روی موکت راه پله جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک جمع شده از پله‌ها به طور کامل از بین برود. برای این کار بهتر است از یک جاروبرقی کوچک و سبک استفاده کنید که بتوانید آن را به راحتی روی پله‌ها جابجا کنید. حتما از سر برس دار جارو برقی استفاده کنید تا آشغال‌ و موهای ریخته شده روی موکت را جمع‌آوری کند.

۳. موکت را با شامپو تمیز کنید.

اگرچه لازم نیست هر بار که قصد نظافت موکت راه پله را دارید آن را با شامپو هم تمیز کنید، اما بهتر است حداقل هر سه ماه یکبار این کار را برای تمیزی بیشتر راه پله فرش شده انجام بدهید.

تمیز کردن موکت راه پله

شامپو فرش مناسب موکت یا فرش استفاده شده روی راه پله را طبق دستور شرکت سازنده با آب سرد مخلوط کرده و آن را به وسیله اسفنج یا برس نرم روی موکت یا فرش بمالید. ممکن است لازم باشد نقاط کثیف‌تر را دو سری یا بیشتر شامپو بزنید تا لکه‌ها و آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند.

۴. موکت راه پله را خشک کنید.

استفاده از شامپو برای نظافت موکت راه پله باعث خیس شدن آن می‌شود، می‌توانید با استفاده از یک جاروبرقی مکنده تر و خشک، تا حد امکان رطوبت اضافه موکت را بگیرید. اگر به این جاروها دسترسی ندارید می‌توانید از دستمال پارچه‌ای یا حوله‌ای برای آبگیری راه پله استفاده کنید. انجام این مرحله بسیار مهم است، چرا که ماندن رطوبت روی موکت یا فرش باعث رشد قارچ و کپک روی آن می‌شود.

حتماً بخوانید:
آموزش شستشوی کامل موکت چسبیده در منزل

آموزش شستشوی کامل موکت چسبیده در منزل

داشتن خانه‌ای تمیز، با اتاق‌هایی که از پاکیزگی برق بزنند آرزوی هر فردی است. چنانچه موکتی دارید که دارای لکه است، باید آن‌ها را با استفاده از مواد…

برای اینکه از خشک شدن فرش مطمئن شوید، یک دستمال کاغذی روی بخشی از موکت راه پله انداخته و ۳۰ ثانیه پایتان را روی آن بگذارید. در صورتی که دستمال مرطوب شد مجددا فرآیند خشک کردن موکت را انجام داده و ترجیحا تا ۱۲ ساعت آینده روی موکت رفت و آمد نداشته باشید تا کاملا خشک شود.

نظافت موکت راه پله

۵. مجددا پله‌ها را جارو بزنید.

برای اتمام نظافت موکت راه پله یک بار دیگر روی موکت یا فرش جارو بکشید تا شامپو و نم اضافه و هرگونه گرد و خاک باقی مانده کاملا پاک شده و راه پله‌ای تمیز و چشم‌نواز داشته باشید.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از کثیف شدن راه پله‌ها آن‌ها را به طور روزانه جارو بزنید تا گرد و خاک و آلودگی‌های ناشی از رفت و آمد روزانه روی راه پله از بین رفته و لکه‌ای باقی نماند. می‌توانید برای اینکه همیشه راه پله‌ای تمیز و چشم‌نواز داشته باشید، علاوه بر جارو زدن روزانه، موکت راه پله را یک بار در ماه با شامپو مخصوص تمیز کرده و کاملا خشک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits