دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میدونی جغد ها کی می خوابند؟!
6
در طول روز، جغدها مجبورن نه از نور، بلکه از دید سایر پرنده ها مخفی بشن بنابراین جغد هر زمانی از روز که براش مناسب باشه میخوابه.

با دیدن هر جغد، همه پرنده ها شروع به دادن سیگنال های هشدار می کنن و به جغد حمله و سعی می کنن اونو دور کنن. بنابراین، فقط براش یه راه باقی میمونه اونم اینه که در طول روز، که براشون خطرناکه، روی یه درخت منتظر بمونن.در متن های کهن باستانی جغد را "هو مورو" می خواندند یعنی پرنده دانا ؛ در کتابهای قصه نیز این پرنده عینک به چشم دارد و به بقیه حیوانات پند و اندرز می دهد...در کتاب اوستا از جغد با نام "اشوزشت " یاد شده یعنی : فراری دهنده دیوها و پلیدی ها

خواب جغد/پرنده

جغدها به خاطر فرارهای شبانه خود چنان مشهور هستند که عبارت "جغد " برای توصیف افرادی که شب ها دیر می خوابند استفاده می شود. اما کارشناسان گفتند که این گفته ها واقعاً کمی نادرست است زیرا برخی از جغدها شکارچیان فعال روزانه هستند. جغدها صورتی مسطح و چشمانی درشت دارند. جغد پرهای بسیار نرم و پر پشت دارد. هنگام پرواز از پر های جغد صدایی منعکس نمی شود بر خلاف باور نادرست عوام جغدها پرندگانی بسیار زیبا و حتی مفید هستند. و به دلیل فایده هایی که جغد ها دارند بسیاری از کشور ها دارای ارزش و اهمیت فراوان می باشند.نکته جالب توجه در جغد ها این است که می توان کره چشم جغد را از طریق گوش هایش دید! در حقیقت می توانید داخل سر جغد را از طریق گوش هایش ببینید. جغد ها همبه مانند اکثر پرندگان ،بر خلاف پستانداران گوش خارجی ندارند.در حقیقت گوش پرندگان دو سوراخ نسبتا بزرگ برروی جمجمه آن می باشد. این سوراخ با پر پوشیده شده، اما اگر پر های جغد را کنار بزنید قادر به دیدن کره چشم می باشید. البته بیشتر پرندگان کوچکتر از آن هستند که بتوان این مورد را دید، ولی جغد جیغ اره ای شمالی حفره های گوش بسیار بزرگی دارد. وجود حفره های گوش پرندگان این شانس را به ما می دهد که داخل جمجمه یک موجود زنده را ببینیم.در طول روز ، در حالی که بعضی از جغدها در حال خواب هستند ، جغد شاهین شمالی و جغد پیگمی شمالی ( Glaucidium gnoma ) در حال شکار وعده های غذایی هستند یعنی در طول روز فعال هستند.

خواب جغد/پرنده

خواب جغد/پرنده

کارشناسان گفتند دلیل این برنامه خواب متفاوت تا حد زیادی مربوط به در دسترس بودن طعمه ها است. به عنوان مثال ، کارشناسان می گویند جغد شاهین شمالی ، در طول روز شکار می کند ، و همچنین در سپیده دم و غروب ، پرندگان کوچک و سایر حیوانات روزانه را شکار می کند.جغدها و شاهین ها به هم نزدیک هستند. و هنوز مشخص نیست که اجداد مشترک آنها مشترکاً شکارچی روز بوده اند ، مانند شاهین ، یا شکارچی شب مانند اکثر جغدها.با این حال ، بوف های شکارچی مطمئناً مزایایی از فعالیت های شبانه خود دارند . جغدها بینایی و شنوایی بسیار خوبی دارند ، که هر دو به آنها در تعقیب شکار در شب کمک می کنند. علاوه بر این ، پوشش تاریکی به جغد های شبانه کمک می کند تا از شکارچیان در امان باشند و همچنین به راحتی برای حمله به طعمه ها بپردازند ، به دلیل اینکه بالهای آنها هنگام پرواز ایجاد صدا نمی کنند.چه جغدها شکارچی شب باشند و چه روز ، شکار آنها بستگی به در دسترس بودن طعمه است.بعضی از آنها برای شکار طعمه های خاص در یک ساعت خاص ، از روز یا شب فعالیت می کنند و برخی دیگر قادر به سازگاری با آنچه در دسترس است می باشند.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits