دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی مهارت های زندگی و اهداف آن ها
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاید روزانه نام مهارت های زندگی را زیاد بشنوید اما آیا معنی اصلی آن را می دانید ؟ با ما همراه شوید تا شما را با این مسئله آشنا کنیم.

تعریف مهارت های زندگی

اگر بخواهیم مهارت های زندگی را معنا کنیم، بهتر است این سخن روانشناس اجتماعی را ذکر نماییم که می گوید: مهارت‌ های زندگی شامل توانایی‌ هایی است که به ما کمک می‌ کند در موقعیت‌های گوناگون، درست رفتار کنیم، به طوری که بتوانیم با دیگران برای حل مسائل پیش آمده در زندگی ارتباط مناسب و به‌ دور از خشونت داشته باشیم.

در واقع مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که هر انسانی موظف به شناخت آن هاست و باید این توانایی ها را در زندگی خود به کار ببرد تا بتواند انسانی کامل باشد. اما این مهارت ها چه اهدافی دارند ؟

اهداف مهارت های زندگی

مهمترین اهداف مهارت‌ های زندگی عبارتند از:

  • تقویت اعتماد به نفس
  • رشد و تقویت عواطف انسانی
  • کمک به شناسایی و بیان احساسات
  • تامین تندرستی جسمی و سلامت روانی
  • تقویت مهارت‌های ارتباطی
  • تربیت یک شهروند متعادل و مورد پذیرش اجتماع
  • تقویت روحیه همزیستی‌ های مسالمت‌ آمیز و بالا بردن سازگاری فرد با خودش، دیگران و محیط زندگی.‏

مهارت های زندگی یک راهکار برای بالا بردن سلامت روان است و همچنین به عنوان ابزاری برای پیشگیری از آسیب‌ های روانی و اجتماعی ناشی از اعتیاد، خشونت ‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی و ایدز هم قابل استفاده است.

مهارت‌ های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه با هدف توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی و اجتماعی است و به افراد کمک می‌کند تا مثبت عمل کنند و هم خودشان و هم جامعه را از آسیب ‌های روانی و اجتماعی محفوظ دارند و سطح بهداشت روانی ‌شان را ارتقاء دهند.‏

مهارت های زندگی برای کودکان

مهارت های زندگی چه چیزهایی هستند ؟

نقش والدین در آموزش مهارت های زندگی

مهارت های زندگی باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و والدین نقش مهمی در این رابطه دارند چون خانواده یکی از مهم ترین گستره های یادگیری مهارت های زندگی است و والدین با ایجاد تفاهم، سازگاری و محبت، اعتماد به نفس را در فرزندان خود تقویت می کنند.

یکی از مهم‌ ترین اصول مهارت‌ های زندگی، همبستگی و احترام متقابل والدین نسبت به یکدیگر در برخورد با فرزندان است، فرزندان، والدین خود را منبع شادی، امنیت عاطفی و تامین نیازهای جسمی و روانی خود می‌دانند و از این رو بی توجهی آنان به سالم‌سازی محیط خانواده، کودکان و نوجوانان را با کمبودهای عاطفی مواجه می‌ کند.

در واقع ریشه رفتارهای نابهنجار کودکان و نوجوانان و انحرافات و بزهکاری‌ های آنان در سنین اولیه کودکی و در میان خانواده هاست و به همین دلیل والدین باید از وقوع مسائلی که باعث ایجاد هیجان‌ های ناخوشایند در کودک و نوجوان می‌ شود، پیشگیری کنند.

کودک در این دوران به راحتی مسائل را فرامی گیرد و همه چیز در او اثر می کند و به راحتی از شرایط پیرامونی‌ اش متاثر می‌ شود، دریافت‌ های دوران کودکی به طور عمیق و جدی در ذهن و روان انسان باقی می‌ ماند.

نقش خانواده در یادگیری مهارت های زندگی

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

آموزش مهارت های زندگی در مدارس

مدرسه خانه دوم کودک است. کودکان وقتی به سن مدرسه می رسند، بخشی از اوقات خود را در مدرسه سپری می کنند و مدرسه نقش مهمی در رفتارهای فردی و اجتماعی آن ها دارد. در واقع مدرسه زمینه رفتارهای آینده کودک را پی ریزی می کند.

به همین دلیل معلمان و مربیان باید اطلاعاتی درمورد مسائل روانی و شخصیت دانش آموزان داشته باشند تا بتوانند آن ها را راهنمایی و هدایت کنند و توانمندی ها و مهارت های زندگی را در آن ها رشد و پرورش دهند.

پس آموزش بهداشت روان به دانش آموزان و برنامه‌ریزی برای آموزش نیازها، انتظارها، مسئولیت‌ها و حقوق کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است که شرط لازم برای آن هم آشنایی، پذیرش و رعایت نیازها و حقوق کودکان و نوجوانان از طرف اولیا و مربیان است. ‏

همچنین کودکان باید مهارت هایی مثل تفکر خلاق، فن برقراری رابطه‌ های کلامی و غیرکلامی با دیگران، مهارت در گوش دادن و همدلی با دیگران، توانایی شناخت و برخوردهای مناسب با عواطف و هیجان‌ها، مهارت لازم در شکل گیری اعتماد به نفس و روش صحیح مطالعه از مهارت‌ های اجتماعی است که کودکان باید در محیط خانواده فرا بگیرند.

اما علاوه بر آن در مدارس هم باید این مهارت ها تقویت شود و نباید فقط دروس را برای گرفتن مدرک به دانش آموزان یاد دهند. بلکه آموزش توانمندی هایی که در زندگی برای دانش آموزان مفید است، ضرورت دارد.

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان اهمیت زیادی دارد. به طور مثال روش دوست یابی، مهارت «نه گفتن» به دعوت‌ های غیر منطقی و روش‌ های همسریابی مسائل مهمی هستند که در مدارس باید به آن ها پرداخته شود تا از طریق آن ها، کودکان از آسیب های احتمالی در امان باشند.

با توجه به افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی باید از حد تعارف و برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ ها خارج شود و جنبه کاربردی پیدا کند؛ چرا که انتخاب نادرست همسر، ناتوانی در برقراری تفاهم و حل مشکلات زناشویی، همچنان اصلی‌ترین مشکلات رفتاری در زمینه طلاق در ایران محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مهارت های مقابله ای و توانایی های روانی اجتماعی در بهبود زندگی بسیار مؤثر است. تحقیقات نشان داده، بدبینی، تندخویی، اضطراب و تعداد افراد مبتلا به افسردگی ناسازگاری و به طور کلی اختلال های روانی روز به روز در جهان در حال افزایش است.

از این رو سازمان بهداشت جهانی تلاش می کنند تا با ریشه یابی مشکلات و آموزش مهارت های زندگی یک برنامه پیشگیرانه و ارتقایی (که سعی دارد سطح بهداشت روانی جامعه را ارتقاء بخشیده) با آسیب های روانی و اجتماعی تهدیدکننده افراد مقابله کند.

مهارت های زندگی

نقش مدارس در آموزش مهارت های زندگی

مهارت های زندگی شامل ده توانایی است:

  • مهارت خودآگاهی
  • مهارت همدلی
  • مهارت برقراری رابطه مؤثر
  • مهارت های روابط بین فردی
  • مهارت مقابله با هیجان های منفی
  • مهارت مدیریت استرس
  • مهارت تصمیم گیری
  • مهارت تفکر خلاق
  • مهارت تفکر نقادانه
  • مهارت حل مسئله

برای آشنایی کامل با مهارت های ده گانه زندگی روی لینک زیر کلیک کنید.

مهارت های ده گانه زندگی

به طور کلی برنامه ها و راهبردهای پیشگیری از مشکلات روانی اجتماعی در دو دسته اساسی قرار می گیرند:

  1. راهبردهای متمرکز بر محیط: راهبردهای متمرکز بر محیط سعی می کنند از طریق ایجاد راهی در جامعه مانند تغییر در قوانین، هنجارها، رفع تبعیض و ایجاد فضای مثبت، از بروز ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کنند.
  2. راهبردهای متمرکز بر فرد: در مقابل، راهبردهای متمرکز بر فرد تلاش می کنند از طریق افزایش توانایی مقابله ای ظرفیت افراد را برای مقابله با چالش ها، کشمکش ها و ناملایمات زندگی روزمره ارتقاء دهند. یکی از بهترین و مؤثر ترین رویکردهای متمرکز بر فرد، برنامه آموزش مهارت های زندگی است.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits