دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معنای نمادین گل نرگس : گل نرگس نماد چیست ؟
16
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گل نرگس یکی از زیباترین گل هاست. همانطور که می دانید هر گل نماد خاصی دارد. در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با معنای نمادین گل نرگس آشنا کنیم و به شما بگوییم که گل نرگس نماد چیست.

گل نرگس چه معنای نمادینی دارد ؟

گل نرگس یکی از گل های زیبا و خوشبو است که برای هدیه دادن بسیار مناسب است. بسیاری از افراد علاقه به پرورش این گل در حیاط خانه خود دارند. اما نام این گل از کجا آمده ؟ فقط کافیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی درمورد این گل زیبا در اختیارتان قرار دهیم.

گل هایی که در گروه گل نرگس هستند معمولا با نام نرگس زرد شناخته می شوند. این گل ها پیازی هستند و بومی منطقه‌ ی مدیترانه و بخش‌ هایی از آسیا و چین هستند اما امروزه به طور گسترده در آمریکا نیز کشت می‌ شوند.

این گل ها آنقدر زیبا هستند که هر کسی با دیدن آن ها به وجد می آید و تماشای آن ها لذت و شادی بزرگی را منتقل می کند. به راستی چه کسی بهتر از طبیعت می تواند این لذت و خوشی را به انسان انتقال دهد ؟

طبیعت معانی زیادی دارد و درس های بزرگی به انسان ها می آموزد. در این میان گل ها قدرت زیادی برای انتقال اسرار زندگی دارند. آن ها یادآور قدرت حساسیت، ظرافت و زیبایی برای ما هستند.

هزاران نوع گل در طبیعت وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی مختلفی دارد. از جمله این ویژگی ها رنگ‌ های متنوع، بوی خوش، ته رنگ، سبک گلبرگ و غیره است. زیبایی گل را عکاس می‌خواهد با دوربینش، نقاش روی بومش و شاعر در کلماتش به تصویر بکشد.

هر گلی به سبک خودش منحصر به فرد و ویژه است. یکی از دوست داشتنی‌ ترین گل ها، گل نرگس است. اگر چه نام آن غیر معمول است اما عموماً به نرگس زرد منسوب است. هر نامی یک داستان برای خود دارد و در اینجا داستان گل نرگس آورده شده است.

معنای گل نرگس

معنای گل نرگس

داستان گل نرگس چیست ؟

گل نرگس نام خود را از یک شخصیت اساطیری در یونان گرفته است. نرگس (یا نارسیس) یک مرد جوان شدیداً زیبا و دلربا بود که پروردگار او را با زیبایی متنعم ساخته بود. اکو نیز یک دختر زیبا بود که عمیقاً عاشق او شده بود اما نرگس با شرمندگی او را رد کرد.

اکو با غم و اندوه زیادی درگذشت و تمام آنچه که از او باقی ماند صدایش بود. یکبار نرگس عکس خودش را در آبگیری دید و بسیار مجذوب و شیفته‌ ی زیبایی خودش گردید؛ او به طور پیوسته به عکس خودش در آب نگاه می‌ کرد و آن را تحسین می‌ کرد.

او آن قدر مجذوب خودش شد که تشنگی و گرسنگی از یادش رفت. عشق او برای خودش آن قدر زیاد بود که رنگش پرید و از دنیا رفت. بعد از مرگ نرگس، گلی از محل دفن او در کناره‌‌ ی رودخانه رویید.

این گل یادآور این است که انسان نباید آن قدر مجذوب خودش شود که دیگران را فراموش کند. ما باید میانه رو باشیم و مغرور موفقیت‌ ها و دستاوردهای خود نشویم. علاوه بر نام گل، کلمه‌ ی نارسیسم از همان شخصیت برای نوعی اختلال شخصیتی به معنای خود – وسواسی گرفته شده است.

معنی گل نرگس (نرگس زرد)

گل نرگس به معنی عشق بی‌ پاسخ، امید، تواضع، زندگی، شانس، تولد دوباره است.

گل نرگس هم معانی منفی و هم معانی مثبت دارد که به آن ضمیمه شده‌ اند. در زیر برخی از آن ها آورده شده است:

  • کلمه‌ ی نرگس از واژه "نارک" به معنی کرختی و بی‌ حسی گرفته شده که یک واژه‌ ی یونانی است.
  • مرغداران فکر می‌ کنند که آن بد شانسی می‌ آورد و مانع تخم گذاری مرغ‌ هایشان می‌ شود.
  • نرگس تنها، نشانه‌ ی بد شانسی است و اگر شما می‌ خواهید خوش شانسی برای کسی آرزو بکنید دسته‌ ای از گل های نرگس زرد به او هدیه دهید.
  • اشاره کردن با انگشت سبابه و یا اشاره ممکن است باعث توقف شکوفه دادن گل نرگس شود.
  • نرگس زرد مشهور به گل تولد ماه مارس و نرگس معمولی معروف به گل تولد ماه دسامبر است.
  • نرگس نمایانگر عشق بی‌ پاسخ اکو و نارسیس است.
  • افسانه‌ی چینی: اگر نرگس زرد در عید سال نو به اجبار شکوفه دهد خوش شانسی برای شما می‌ آورد.
  • نرگس، گل ملی والز است و مرسوم است که در روز سنت دیوید، نرگس زرد بپوشند.
  • انجمن سرطان آمریکا: "روزهای نرگس زرد" فعالیتی است که توسط این انجمن به راه انداخته شده تا برای آگاهی از سرطان به کمک نرگس‌ های زرد، پول و کمک نقدی جمع آوری شود. نرگس زرد نمایانگر شادی، خوشی، امید و علاقه به زندگی جدید است.

گل نرگس نماد چیست

معنی نمادین گل نرگس

نرگس‌ های زرد در اشعار ویلیام وردز ورس

گل نرگس یادآور بیت‌ هایی از شعر ویلیام وردز ورس است. او در شعر خویش نرگس‌ های زرد را این گونه مجسم کرده که همراه با باد می‌ رقصند. هر بار او نرگس‌ های زرد را به خاطر آورده، حالت روحی محزون و متفکرش بروز کرده است. نرگس‌ های زرد روشن، درخشان، شاد، خوشحال و مظهر زیبایی هستند.

"بارها وقتی روی تخت خود دراز کشیده‌ام
در اوقات بیکاری و یا در حالت حزن و تفکر،
آنها جلوی چشم‌ باطنی من ظاهر می‌شوند
که نعمت تنهایی است؛
و سپس قلب من با خوشی و لذت پر می‌شود،
و همراه با نرگس‌های زرد می‌رقصد."

اگر امروز احساس آزردگی می‌ کنید، حال خود را با دسته‌ ای از گل های نرگس خوب کنید و به خاطر داشته باشید تواضع، زیبایی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits