دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
20 ماده غذایی سالم برای وزن گیری جنین در بارداری
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
برای افزایش وزن جنین، بایستی رژیم غذایی شما شامل میوه‌های تازه، سبزیجات، دانه‌های غلات، گوشت و مرغ باشد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد .

معجون برای افزایش وزن جنین

برای وزن گرفتن جنین این غذاهای تقویتی را میل کنید!

رژیم غذایی حاوی مواد مغذی کلیدی، ممکن است بر رشد کودک تاثیر بگذارد. عادات غذایی ضعیف و اضافه وزن نیز ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و عوارض بارداری یا زایمان را افزایش دهد. به سادگی، انتخاب غذاهای سالم و مغذی به حفظ سلامت شما و جنین کمک خواهد کرد.

وزن گیری جنین در بارداری با مواد غذایی سالم

خوب است بدانید که پس از زایمان، وزن کسب کرده در بارداری را از دست می دهید. در اینجا 13 ماده غذایی بسیار مغذی برای بارداری ذکر شده است.

1. محصولات لبنی

در دوران بارداری، پروتئین و کلسیم اضافی برای پاسخگویی به نیازهای رشد جنین نیاز است.

محصولات لبنی شامل دو نوع پروتئین با کیفیت بالا هستند:

  1. کازئین
  2. آب پنیر

محصولات لبنی برای افزایش وزن جنین

2. کلسیم

لبنیات بهترین منبع غذایی کلسیم است و مقدار زیادی از فسفر، ویتامین های مختلف B، منیزیم و روی را فراهم می کند. ماست، به خصوص ماست یونانی، برای زنان باردار مفید است. این ماست حاوی کلسیم بیشتر از سایر محصولات لبنی است.

3. پروبیوتیک

بعضی از ارقام لبنیات حاوی باکتری های پروبیوتیک هستند که از سلامت گوارشی حمایت می کنند. مصرف مکمل پروبیوتیک در دوران بارداری ممکن است خطر عوارضی مانند پره اکلامپسی، دیابت بارداری، عفونت واژن و آلرژی را کاهش دهد.

محصولات لبنی، به ویژه ماست، یک انتخاب عالی برای زنان باردار است. محصولات لبنی به افزایش نیاز به پروتئین و کلسیم کمک می کند. پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به کاهش خطر عوارض کمک کنند.

4. حبوبات

این گروه غذایی شامل عدس، نخود فرنگی، لوبیا، نخود، سویا و بادام زمینی است. حبوبات منابع گیاهی بسیار خوبی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند، که هر کدام برای بدن ضرورت بیشتری در طول بارداری دارند.

حبوبات برای افزایش وزن جنین

5. فولات

فولات یکی از ویتامین هایB است که برای سلامتی مادر و جنین، مخصوصا در سه ماهه اول، بسیار مهم است.

با این حال، بیشتر زنان باردار به اندازه کافی فولات مصرف نمی کنند.

این موضوع با افزایش خطر نقص لوله عصبی و وزن کم هنگام تولد همراه است. مصرف کم فولات همچنین ممکن است سبب شود که کودک در معرض ابتلا به عفونت ها و بیماری ها بعد از زایمان باشد.

لوبیا حاوی مقدار زیادی فولات است. یک فنجان عدس، نخود یا لوبیا سیاه می تواند از 65 تا 90 درصد از RDA (19) را فراهم کند.

علاوه بر این، حبوبات به طور کلی غنی از فیبر هستند. برخی از ارقام نیز دارای آهن، منیزیم و پتاسیم هستند.

6. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن است که یک ترکیب گیاهی است که به ویتامین A در بدن تبدیل می شود.

ویتامین A برای رشد و همچنین برای تمایز بیشتر سلول ها و بافت ها ضروری است. همچنین برای رشد جنین سالم بسیار مهم است.

7. ویتامین A

به زنان باردار معمولا توصیه می شود مصرف ویتامین A را تا 10-40٪ افزایش دهند.

با این حال، توصیه می شود از مقدار زیادی از منابع حیوانی ویتامین A نیز اجتناب شود زیرا مصرف بیش از حد باعث مسمومیت می شود.

بنابراین بتا کاروتن یک منبع بسیار مهم ویتامین A برای زنان باردار است.

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی بتا کاروتن است. حدود 100-150 گرم (3.5-5.3 اونس) سیب زمینی شیرین پخته شده نیاز RDI را برطرف می کند.

ویتامین A برای افزایش وزن جنین

8. فیبر

علاوه بر این، سیب زمینی شیرین حاوی فیبر است که به کاهش قند خون و بهبود سلامت گوارشی و تحرک کمک می کند.

9. ماهی قزل آلا و وزن گیری جنین

ماهی قزل آلا غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. اکثر افراد، از جمله زنان باردار، از رژیم غذایی خود تقریبا به اندازه کافی امگا 3 را دریافت نمی کنند.

10. امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری ضروری هستند، به خصوص اسیدهای چرب امگا 3، DHA و EPA. اینها در مقادیر زیاد در غذاهای دریایی یافت میشوند و به ایجاد مغز و چشم جنین کمک میکنند.

با این حال، به زنان باردار توصیه می شود مصرف غذاهای دریایی را به دو بار در هفته (به دلیل جیوه و دیگر آلاینده های موجود در ماهی های چرب) محدود کنند.

11. ویتامین D

ماهی قزل آلا یکی از منابع طبیعی ویتامین D است که اغلب در رژیم غذایی کم است. ویتامین د برای بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله سلامت استخوان و عملکرد ایمنی بسیار مهم است.

12. تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ حاوی 77 کالری و همچنین پروتئین و چربی با کیفیت بالا است. همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

تخم مرغ منبع عالی کولین است که برای بسیاری از فرآیندهای بدن ضروری است، از جمله رشد مغز و سلامت.

مصرف کم کولین در دوران بارداری ممکن است خطر نقایص لوله عصبی را افزایش دهد و احتمالا منجر به کاهش عملکرد مغز شود.

یک تخم مرغ کامل حاوی حدود 113 میلی گرم کولین است که حدود 25 درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای زنان باردار (450 میلی گرم) است.

پس تخم مرغ فوق العاده مغذی است و یک راه عالی برای افزایش مصرف مواد مغذی می باشد.

تخم مرغ برای افزایش وزن جنین

13. بروکلی و سبزیجات تیره و سبز

مصرف سبزیجات سبز نیز سبب کاهش خطر ابتلا به وزن کم هنگام تولد می شود. کلم بروکلی و سبزیجات سبز تیره، مانند کلم و اسفناج، حاوی بسیاری از مواد مغذی است که زنان باردار نیاز دارند.

این مواد حاوی فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، کلسیم، آهن، فولات و پتاسیم هستند.

علاوه بر این، کلم بروکلی و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان هستند. آنها همچنین شامل ترکیبات گیاهی هستند که به سیستم ایمنی و هضم کمک می کنند.

با توجه به مقدار فیبر بالا، این سبزیجات همچنین ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کنند. یبوست یکی از مشکلات بسیار رایج در زنان باردار است.

14. گوشت بدون چربی

گوشت گاو و مرغ منبع خوبی از پروتئین با کیفیت هستند. علاوه بر این، گوشت گاو دارای آهن، کولین و دیگر ویتامین های B هستند – که در طول حاملگی لازم است.

15. آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری است که توسط گلبول قرمز به عنوان بخشی از هموگلوبین مورد استفاده قرار می گیرد. آهن برای انتقال اکسیژن به تمام سلولهای بدن مهم است. زنان باردار نیاز به آهن بیشتری دارند، زیرا حجم خون آنها افزایش می یابد.

سطح پایین آهن در اوایل و میانه حاملگی ممکن است کم خونی کمبود آهن را ایجاد کند که خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را دو برابر می کند.

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال یا فلفل ممکن است باعث افزایش جذب آهن از وعده های غذایی شود.

16. روغن جگر ماهی و وزن گیری جنین

این روغن بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و EPA و DHA می باشد، که برای رشد مغز و چشم ضروری است.

روغن جگر ماهی غنی از ویتامین D است که بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند. این ماده برای کسانی که به طور منظم غذاهای دریایی و یا مکمل با امگا 3 و یا ویتامین D مصرف نمی کنند بسیار مفید است.

مصرف کم ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی ارتباط دارد. این عارضه بالقوه خطرناک با فشار خون بالا، تورم دست و پا و پروتئین در ادرار مشخص می شود.

مصرف کربوهیدرات کبدی در دوران بارداری اولیه با افزایش وزن هنگام تولد و کاهش خطر ابتلا به بیماری در نوزاد ارتباط دارد.

یک قاشق غذاخوری از روغن جگر ماهی بیشتر مقدار مصرف روزانه امگا 3، ویتامین D و ویتامین A را فراهم می کند. با این حال، توصیه نمی شود که بیش از یک وعده (یک قاشق غذا خوری) در روز مصرف کنید، زیرا ویتامین A از پیش ساخته شده می تواند برای جنین خطرناک باشد. سطح بالای امگا 3 همچنین ممکن است اثرات خونریزی داشته باشد.

روغن جگر ماهی

17. توت ها

توت ها با آب، کربوهیدرات های سالم، ویتامین C، فیبر و ترکیبات گیاهی بسته بندی می شوند. آنها به طور کلی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند که به بدن کمک می کند آهن را جذب کند.

ویتامین C همچنین برای سلامت پوست و عملکرد ایمنی بدن اهمیت دارد.

توت ها نسبتا مقدار کمی گلیسمی دارند، بنابراین نباید موجب افزایش شدید قند خون شود. این نوع میوه جات یک میان وعده خوب هستند زیرا حاوی آب و فیبر هستند. آنها عطر و طعم و تغذیه زیادی را عرضه می کنند، اما مقدار کمی کالری دارند.

18. غلات کامل

خوردن غلات کامل ممکن است به تامین نیازهای کالری مصرفی در بارداری، بخصوص در سه ماهه دوم و سوم، کمک کند. در مقایسه با دانه های تصفیه شده، دانه های کامل دارای فیبر، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی هستند.

جو و کوینو همچنین حاوی مقدار مناسبی از پروتئین است که در دوران بارداری مهم است. علاوه بر این، غلات کامل غنی از ویتامین B، فیبر و منیزیم هستند. همه اینها اغلب در رژیم های غذایی زنان باردار وجود دارد.

19. آووکادو

آووکادو یک میوه غیر معمول است زیرا حاوی بسیاری از اسید های چرب غیر اشباع است. آنها همچنین دارای فیبر بالا، ویتامین B (به خصوص فولات)، ویتامین K، پتاسیم، مس، ویتامین E و ویتامین C هستند.

به دلیل محتوای بالای چربی های سالم، فولات و پتاسیم، آووکادو انتخاب خوبی برای زنان باردار است. چربی های سالم کمک می کنند پوست، مغز و بافت جنین را بسازند، و فولات ممکن است به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کند.

پتاسیم ممکن است به کاهش گرفتگی پا کمک کند که آووکادو در واقع حاوی پتاسیم بیشتر از موز است.

20. میوه خشک شده

میوه خشک معمولا دارای کالری، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. یک قطعه از میوه های خشک حاوی همان مقدار مواد مغذی به عنوان میوه تازه، فقط بدون آب و در فرم بسیار کوچکتر است.

  1. آلو : آلو غنی از فیبر، پتاسیم، ویتامین K و سوربیتول است. آنها مسهل های طبیعی هستند و ممکن است در کاهش یبوست مفید باشند.
  2. خرما : خرما دارای ترکیبات فیبر، پتاسیم و آهن است. مصرف روزانه منظم در سه ماهه سوم ممکن است به تسکین دهانه رحم کمک کند. با این حال، میوه های خشک شامل مقدار زیادی قند طبیعی هستند. گرچه میوه های خشک ممکن است به افزایش کالری و مصرف مواد مغذی کمک کنند، اما معمولا بیش از یک وعده توصیه نمی شوند.

میوه خشک شده برایب وزن گیری نوزاد

21. آب و وزن گیری جنین

در طول بارداری، حجم خون تا 1.5 لیتر افزایش می یابد. بنابراین، مراقب کم آبی بدن باشید. جنین معمولا نیاز به همه چیز دارد، اما اگر مصرف آب کم باشد، ممکن است دچار خشکی شود.

علائم کم آبی عبارتند از:

  • سردرد
  • اضطراب
  • خستگی
  • خلق و خوی بد
  • کاهش حافظه

علاوه بر این، افزایش مصرف آب می تواند به کاهش یبوست و کاهش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری، که در دوران بارداری رایج است کمک کند.

باید هر روز 1-2 لیتر آب بنوشید. به خاطر داشته باشید آب را از غذاهای دیگر و نوشیدنی هایی مانند میوه، سبزیجات، قهوه و چای نیز دریافت می کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، همیشه باید هنگام تشنگی آب بنوشید و تا زمانی که تشنگی خود را رفع نکرده اید از نوشیدن دست برندارید.

در این مطلب مواد غذایی مفید برای سلامت جنین و از همه مهمتر وزن گیری آن برای شما به تفصیل مواد مغذی موجود در آنها و میزان نیاز بدن مادر باردار به آن آورده شده است، که با رعایت آن می توان تا حدود زیادی سلامت جنین را تضمین کرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits