دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع مزه اصلی در کدام قسمت زبان حس میشود ؟
156
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انواع مزه شامل، مزه ترش، مزه شور مزه شیرین ، ملس و تلخ میباشند. آیا میدانید انواع مزه ها کجای زبان احساس میشوند؟ مزه شور یا شیرین در کدام قسمت زبان حس میشوند ؟ برای دریافت سوالات خود با دلگرم همراه باشید .

انواع مزه اصلی در کجای زبان حس میشود ؟

مزه یا طعم هایی که خوراکی ها دارند، توسط حس چشایی زبان درک می شود. در واقع هرآن چه را که حس چشایی احساس کند مزه دارد و هرآن چه را که احساس نکند مزه ندارد. مزه ها عبارتند از شور، شیرین، ترش، تلخ و … که زبان، آن را حس می کند. در ادامه با این مزه ها آشنا می شوید.

مزه‌های کلی را (به عبارت دیگر احساسات محسوس شده از حس چشایی را به صورت کلی) با کلماتی چون شیرینی ، تلخی ، ترشی ، شوری ، ملسی و … بیان می‌کنند. مزه‌ای به نام تندی در دهان وجود ندارد. این احساس مربوط به ماده‌ای است به نام کاپسی سین که در فلفل‌های تند وجود دارد. تندی یک مزه نیست چون مربوط به حس لامسه می‌شود.

مزه شیرین کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه شیرین کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه های اصلی

قبل از ورود به جایگاه مزه ها، مجله دلگرم به این نکته اشاره میکند که تندی یک مزه‌ نیست و در دسته‌بندی مزه‌ها قرار نمی‌گیرد.

در‌اصل تندی با حس لامسه در ارتباط است و این احساس مربوط به «کاپسی سین» می‌شود که به‌خصوص در فلفل‌های تند موجود است.

«اومامی» مزه‌ای است که به‌تازگی به ۴ مزه‌ دیگر اضافه شده است که توسط ترکیباتی نظیر منو‌‌سدیم‌گلوتامات (‌MSG) احساس می‌شود.

گیرنده‌های اومامی‌ نه‌ فقط بر سطح زبان، بلکه در دستگاه گوارش هم موجود هستند.

مزه ترش کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه ترش کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه های اصلی روی زبان :

  • مزه شیرینی :

شیرینی یا مزهٔ شیرین یکی از مزه‌های پنج‌گانه است که اغلب در دنیا تجربه‌ای لذت‌بخش قلمداد می‌شود. این مزه را بیش از هر چیز با غذاهایی که شامل مقدار زیادی کربوهیدرات ساده مثل شکر هستند همبسته می‌دانند.

  • مزه تلخی :

تلخی یا مزهٔ تلخ لغتی است برای توصیف طیفی از مزه یا احساسی مدروک شده توسط حس چشایی که در گیاهانی همچون ترخون و دانهٔ قهوه وجود دارد. به ماده‌ای که مزهٔ تلخ دارد، تلخ گفته‌می‌شود. تلخی کمک می‌کند تا بعضی جانداران مانند پستانداران غذای مسموم را تشخیص دهند معمولاً خوراکی‌های مسموم در طبیعت تلخ هستند. از این رو این جانداران بی‌تمایلی غریزی نسبت به مزهٔ تلخ دارند.

به عنوان نمونه دانهٔ سیب که مزه تلخی دارد سمی است و مقداری سیانور در خود دارد و خوردن ۲۰۰ عدد دانهٔ سیب برای کشتن انسان کافی است. همچنین بادام‌های تلخ و هستهٔ هلو و برخی دیگر که تلخ هستند دارای سیانور بوده و خوردن کافی آن‌ها کشنده است. غذاهایی که طعم تلخی دارند عبارتند از:قهوه، آبجو، زیتون، کاسنی

مزه اومامی چیست

مزه اومامی چیست ؟

  • مزه ترشی :

ترشی یا مزهٔ ترش لغتی است برای توصیف طیفی از مزه یا احساسی مدروک شده توسط حس چشایی. به ماده‌ای که مزهٔ ترش دارد ترش گفته‌می‌شود. لیمو ترش میوه‌ای است که به نماد خوراکی‌های ترش تبدیل شده‌است.

اهمیت مزهٔ ترش کمک می‌کند که بعضی جانداران چون پستانداران خوراکی مناسب برای هضم غذا را بعد از خوردن غذا تشخیص دهند چراکه خوراکی‌های ترش معمولاً خاصیت اسیدی دارند.

  • شوری :

سدیم کلرید یا نمک خوراکی ماده خوردنی است که امروزه به نماد مزهٔ شوری شناخته می‌شود که توسط یک دستگاه چشایی نرمال مزه‌ای که از آن درک می‌شود شوری یا مزهٔ شور نام دارد.

شوری یا مزهٔ شور لغتی است برای توصیف طیفی از مزه یا احساسی مدروک شده توسط حس چشایی. به ماده‌ای که مزهٔ شور دارد، شور گفته می‌شود. امروزه نمک خوراکی به عنوان نمادی برای مزهٔ شور تبدیل شده‌است.

مزه شور کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه شور کدام قسمت زبان حس میشود ؟

نکته :
تعداد پرزهای طعم دار در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. این جوانه‌ها تقریباً در تمام نواحی زبان کودکان و حتی لب آن‌ها وجود دارند .

مزه اومامی چیست ؟

در بعضی از دسته بندی‌ها مزه اومامی را به عنوان مزه پنجم ذکر میکنند، اومامی کلمه ای ژاپنی به معنای لذیذ است که برای توصیف یک مزه مطلوب که با چهار مزه دیگر تفاوت دارد، بکار میرود. اومامی مزه غالب غذاهایی است که آمینو اسید گلوتامات دارند، مانند عصاره گوشت و گوجه فرنگی.

مزه تلخ کدام قسمت زبان حس میشود ؟

مزه تلخ کدام قسمت زبان حس میشود ؟

جایگاه مزه ها روی زبان

  1. گیرنده‌های مزه شیرین روی زبان: شکر و مخلوط شکر، اغلب در نوک زبان تمرکز کرده اند
  2. گیرنده‌های مزه ترش روی زبان: مانند سرکه و مخلفات سرکه ای، اغلب در نواحی کناری زبان قرار دارند و اکثراً توسط اسید‌ها تحریک می‌شوند.
  3. گیرنده‌های مزه شوری روی زبان: نمک و مخلوط شده های با نمک ؛ غالباً در نیمه جلویی زبان و سطح بالایی و کناره‌های آن حضور دارند. این گیرنده‌ها معمولاً توسط شوری‌های غیرارگانیک تحریک می‌شوند.
  4. گیرنده‌های مزه تلخ روی زبان: کافئین ، در قسمت‌های داخلی‌تر (انتهای) زبان واقع شده اند. این گیرنده‌ها توسط مواد شیمیایی مختلفی تحریک می‌شوند. هرچند تعدادی از شوری‌های غیرارکانیک منیزیم و کلسیم نیز حس تلخی را تولید می‌کنند، اما اغلب این مواد‌های شیمیایی ترکیباتی ارگانیک هستند.
  5. گیرنده‌های مزه ملس روی زبان : ملس طعمی اشتها آور است و این مزه را می‌توان در پنیر، سس سویا و همینطور از دیگر غذا‌های تخمیر شده شده یافت. این طعم در گوجه فرنگی و لوبیا و شماره از مرکبات وجود دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (156 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits