دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ازدواج افراد سرد مزاج با گرم مزاج چه مشکلاتی به همراه دارد ؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهتر است افرادی که تمایلات جنسی بالا دارند، با افراد گرم مزاج ازدواج نمایند! زیرا اگر زن بیش از اندازه سرد و مرد بیش از اندازه گرم باشد تمایلات متفاوتی در این زمینه خواهند داشت.

مزاج شناسی در ازدواج

مــــــزاج؛ حلقه متصل‌کننده تمام معیارهای یک ازدواج

مسئله مزاج یکی از مسائلی است که در انتخاب همسر باید در نظر گرفت البته دیگر مسائل مانند ایمان، شرایط خانوادگی و ... نیز بسیار مهم است. اگر زن و شوهر دارای مزاج مختلف باشند به سختی می توانند همدیگر را تحمل کنند. فرضا اگر همدیگر را تحمل کنند، عشق حقیقی بین آنها بوجود نخواهد آمد.

در مورد مزاج مشخص است که برای خوشبخت شدن زوجین، ایجاد تفاهم بیشتر و ایجاد عشق و صمیمیت و تطابق جسمی و روحی باید زن و شوهر دارای مزاج یکسانی باشند. یعنی فرد گرم مزاج بهتر است با فرد گرم مزاج ازدواج کند و فرد سرد مزاج با فرد سرد مزاج.
طب سنتی معتقد است که افراد با مزاج های گوناگون دارای توانایی ها و ویژگی های متفاوت جسمی و ذهنی هستند.

مزاج شناسی در ازدواج

شاید دلیل خشم زود هنگام همسرتان، نوع مزاج او باشد

در صورتی که زوجین نسبت به مزاج طرف مقابل، و به تبع آن با روحیات و خلق و خوی او، آگاه باشند، در برخی از جنبه‌های زندگی، عکس العمل بهتری نسبت به رفتار طرف مقابل نشان می‌دهند، به طور مثال شخصی که می‌داند همسر او به دلیل مزاج گرمی که دارد نسبت به یک مسئله، به سرعت عصبی شده و پس از مدت کوتاهی خشم او فروکش می‌کند، قطعاً درک رفتار همسرش برای او آسان‌تر می‌شود.

نوع مزاج بر میزان تمایلات جنسی نیز تأثیر چشمگیری دارد، معمولاً افرادی که مزاج گرمی دارند، تمایلات جنسی بیشتری نیز دارند؛ البته میزان اعتماد به نفس، اضطراب و استرس محیطی و… در شدت و ضعف مزاج تأثیرگذار است. اگر همسر شما گرم مزاج و شما سرد مزاج باشید در زندگی به مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد.

مرادی در رابطه با موروثی بودن نوع مزاج تصریح کرد: مزاج یک انسان از زمان شکل گیری نطفه، ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل، دین مبین اسلام شرایط و آداب خاصی را برای بچه دار شدن یک زوج در نظر گرفته و نسبت به رعایت این آداب تاکید کرده است.

طبع گرم و سرد در ازدواج

طب سنتی این ویژگی ها را تحت قواعد مزاج شناسی، بصورتی قانونمند تحلیل کرده و طبقه بندی می‌کند. مثلا در میزان احساساتی بودن، بداخلاق بودن، آینده نگر بودن، جزء نگر یا کل نگر بودن، ترسو یا شجاع بودن، فرز یا کند بودن، باهوش یا کم هوش بودن، سرمایی یا گرمایی بودن، پسر زا یا دختر زا بودن، آرام یا شلوغ بودن، منزوی یا اجتماعی بودن، محتاط یا بلندپرواز بودن و ...

«یک آقا پسر مذهبی برای خواستگاری دختری که خانواده برایش در نظر گرفته به منزل دختر خانم می رود ... دختری مومن که همه سرش قسم می‌خورند و از ایمان و حجاب و حیایش تعریف می‌کنند! ... آقا پسر، مشعوف از حسن سلیقۀ خانواده با دختر خانم وارد گفتگو می شود و می‌بیند همانطوری که دلش می‌خواهد با دختری طرف شده است که پایبند به تمامی اصول اعتقادی و ارزشی است و می‌تواند در رسیدن به اهدافش کمکش کند ... دختر خانم هم خودش را در مقابل پسری می‌بیند که از لحاظ فکری و روحی در شرایط خیلی خوبی هست و با انگیزه و مصمم و متعهد به اصول اعتقادی و دینی است ... بعد از گفتگو و سنجیدن اختلافات و تفاهمات، بالاخره کفۀ تفاهمات سنگین‌تر میشود و ازدواج سر می گیرد ...»

پسر، یک فرد «دموی» است و دختر، یک فرد «بلغمی» ... طب سنتی میگوید: افراد دموی (مزاج گرم و تر) توان جنسی بالایی دارند و همچنین دارای میل جنسی (عشق) زیادی هستند. در مقابل، افراد بلغمی (مزاج سرد و تر) به علت سردیِ غالب در بدنشان، هم توان جنسی و هم میل جنسی کمی دارند.
فرد دموی، بنا به اقتضای طبع خودش، بسیار آرزوی (نیاز) آمیزش دارد اما فرد بلغمی، تمایل کمتری به این کار دارد و این تضاد باعث می‌شود که دو طرف نتوانند همدیگر را ارضا کنند.

بهترین مزاج برای ازدواج -

فرد بلغمی به سبب درخواست زیاد همسرش برای آمیزش خسته می‌شود و از طرفی فرد دموی از عدم تمایل همسرش گله می‌کند. اگر هم به روی هم نیاورند، فشار ناشی از این عدم تطابق نیاز، (که باعث عدم ارضای صحیح جنسی میشود که باعث بسیاری از طلاق هایی است که امروزه به وقوع می پیوندد)، آرامش روانی زوجین را به هم می زند.

با ذکر چند مثال، علت اهمیت مشابهت مزاجهای زن و مرد را برای ازدواج مشخص می‌کنیم :

مثال اول: همان‌طور که می‌دانید «گرم‌مزاجان» افرادی فعــال و پرجنب و جوش هستند و «سردمزاجان» افرادی کند و بی‌حال هستند. حال اگر زن و شوهر دارای مزاج مختلف باشند به سختی می‌توانند همدیگر را تحمل کنند. این مسئله در مورد دو دوست هم صادق است. در زندگی خوابگاهی، فراوان مشاهده شده است که افراد دارای مزاج مختلف نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و معمولاً به رفتار همدیگر گیر می‌دهند. فرد فعال و پرانرژی از فرد فعال و پرانرژی خوشش می‌آید.

تصور کنید زن و شوهر برای یک مهمانی دعوت شده‌اند. زن، مزاج سرد دارد و شوهر بسیار گرم است. شوهر به علت گرم‌مزاج بودنش فوراً سر و وضع خود را مرتب کرده و آماده رفتن می‌شود، اما زن، به علت سردمزاج بودنش بسیار کند عمل کرده و شوهر مدت زیادی منتظر می‌ماند تا زن آماده رفتن شود. حال اگر از این سنخ تضادها در زندگی زیاد باشد، به مرور زمان عشق و علاقه زوجین را نسبت به هم کم خواهد کرد.

مزاج و روابط همسران چه ارتباطی باهم دارند؟

مثال دوم: همان‌طــور که گفته شد، افراد صفراوی حافظه خوبی دارند و تیزهوش هستند. این افراد باید با هم‌سنخ خود یعنی افراد دارای مزاج گرم و خشک ازدواج کنند، چون در صورت عدم رعایت تطابق مزاجی، این افراد قادر به درک یکدیگر نخواهند بود.

مثال سوم: دمــوی‌مزاجان (گرم و تر) دارای روحیه شاد، خوش‌مشرب و اجتماعی هستند. افراد گرم مزاج پر جنب و جوش هستند و قدرت مدیریت دارند . برخلاف افراد سرد مزاج که بیشتر پیرو هستند. مثلاً اگر دو فرد، یکی گرم مزاج و یکی سرد مزاج کنار هم قرار گیرند فرد گرم مزاج مدیر خواهد شد و فرد سرد مزاج، تابع خواهد شد و به دنبال او راه خواهد افتاد. مدیران عالم حتما باید گرم مزاج باشند . فرد سرد مزاج نه توان مدیریت دارد و نه دیگران او را مدیرخوبی می دانند.

حال تصور کنید چنین فردی با یک فرد سوداوی (سرد و خشک) ازدواج کند. فرد سوداوی گوشه‌گیر بوده و تمایلی به شرکت در اجتماعات ندارد. این دو نفر به علت تقابل مزاجی که دارند، نمی‌توانند با هم کنار بیایند. این اختلاف مزاج ممکن است در مدیریت خانه و تقسیم وظایف هم اثر گذار باشد و مشکلاتی ایجاد نماید.

حتماً بخوانید:
معرفی انواع سبزیجات طبع گرم همراه با مصلح کننده آن ها

معرفی انواع سبزیجات طبع گرم همراه با مصلح کننده آن ها

مزاج شناسی سبزیجات امر مهمی است زیرا افراد با مزاج مختلف باید مواد غذایی متناسب با مزاج خود را مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند. با ما همراه باشید تا…

مثال چهارم: یکی از خصوصیات بلغمی‌مزاجان، خونســـردی و بی‌خیالی آنها در حوادث و مشکلات است. حال اگر یک طرف، بلغمی (سرد و تر) باشد و طرف دیگر، گرم باشد، یک طرف همیشه در اضطراب خواهد بود و طرف دیگر بی‌خیال. فرد گرم‌مزاج از بی‌خیالی طرف مقابلش خسته می‌شود و این وضعیت در درازمدت باعث تنفر و انزجار او از طرف مقابلش خواهدشد. متقابلاً فرد سردمزاج (بلغمی) نیز فرد گرم‌مزاج را به خاطر اضطراب و عجول بودنش سرزنش می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits